annat en fång

H

hermitage

har en russ på 17 år som aldrig haft fång och ätit samma mängd mat hela livet och på sommaren går hon på kraftigt bete men aldrig fått fång eller visat tecken.hon är även vetrinär kollad varje sommar för hon tävlar i trav..jag märkte i måndes i hagen att hon skakade och haltade på bakbenet och gick stelt med bakbenen. kollade igenom henne, ingen feber, matglad. pigg fin i pälsen och ingen diarre, men märkte att hon hade ont i korset där hon haft låsning ringde kotknackarn och hon trodde låsningen kan kommit tillbaka. ringde vetrinären idag för jag ville kolla innan kotknackarn skulle komma. vetrinären sa som precis börjat på kliniken sa att hon hade fång. russet hade ljummna hovar och puls i kotan. hon sa att hon trodde det var fång för varma hovar och puls. men hon visar inga andra tecken. hon ömmar inte i nån hov och man får lyfta alla benen. hon har inte ont frambenen heller. så nu får hon medecin för fång men jag tror inte hon har fång och en som jag känner har 2 fånghästar själv och tror inte heller att russet har fång. kan det vara nått annat??

Sv: annat en fång

Åk in till klinik och kolla ponnyn om du är osäker. Fång kan yttra sig på så många olika sett!

Det är kanske inte så lämpligt att transportera iväg hästen till klinik ifall den har ont i benen.
Men, om jag förstår dig rätt så har veterinären ställt diagnosen fång per telefon? Försök få ut någon veterinär som kan titta på hästen!

Låter mer som korsförlamning är fång tycker jag. Men givetvis måste en veterinär kolla på hästen.

vetrinären sa att det kanske var fång. hon åkte hit och kollade sa att hon hade lite ökad puls i ena benet. kan inte hästar får nått om dom fryser om korset? nu är hon lite varm i ena hoven dom andra är kalla. vetrinären tog blodprov för att kolla nått i musklerna men allt var okej. i sommras fick hon en låsning och mamma tycker hon visar samma symtom som då. vetrinären tycker inte vi ska ta hit kotknackarn. kan hon var varm i hovarna för att hagen är så frusen och det är väldigt mycket gyttje stubbar som sticker upp? hon har fått väldigt kotta hovar bak när jag kört nu i vintras har inte kunnat skona på grund av all is.

har nu varit i stallet och skulle testa om hon inte gillar när man lyfter benen. inga problem och lyfta benen. kunde hålla benet hur länge som helst utan reaktion. russet har alltid knäppt i bakbenen men tycker det knäpper mycket mer nu än vanligt. hon är mycket pigg och tittar efter dom andra i fönstret. hon är mest stel i det högra bakbenet och gillar inte riktigt när man "dra" i det. när hon skoddes i somras sa hovlsagarn att det kunde vara en låsning för att hon är så stel bak så vi tog ut knackarn och det blev mycket bättre men hann bara med en behandling så hon kanske behöver en nu. ska in till kliniken och röngta när hon blir bättre i benen..kan låsningen kommit tillbaka nu när hon tränat på hård mark?

har kollat igen hon är inte varmare i hovarna än dom andra hästarna i stallet. har heller inte kännt nån puls i hoven. pratade med kotknackarn igen och hon trodde inte på fång. hon trodde det var låsning så hon ska komma om en vecka då när medecineringen är över.

OM det nu inte är fång ,viket kan vara ganska lurigt.Så låter det som korsförlamning. Det gäller att hålla hästen varm efter användning men också övriga tider.Med tanke på hennes ålder så hade jag nog låtit henne få ha länd täcke vid användning och ett täcke i hagen. Massera är också skönt för dom.
Om lömsk fång:
Puls känner man i kotan och inte i hoven,men det var kanske det du menade. Var aktsam på hennes gång, kolla också hur hon vänder,rör sig vid skritt,trav.Samt hur hon sätter ner framhovarna.

Boxvila,mjukt i boxen är ett måste.Ta bort allt foder utom hö,vatten.Ingen saltsten eller kraftfoder alls.

En dam i den åldern ska man vara försiktig med hon förtjänar den bästa vården (det gör iofs alla) hon får inte användas på minst 4-5månader.Utan ska sucessivt återgå till sitt "normala" liv.Mkt god hov vård är ett måste.Inga snabba eller ändrade fodergivor. Lycka till.

menar så klart kotan... har masserat henne på korset och stretchat benen, hon går bättre med bakbenen nu. hon har inte haft ont i nån av benen, säter ner hoven normalt när hon går... fick vetrinär "raportten" idag och det stod att hon inte hade så mycket ökad puls och att hon skrev att jag sa att hon hade fång för att en annan ponny i byn hade fång! hon gick normalt stod det och var normal i vändningar inte ömfotad. hon skrev att hon var stel i korset. hon trodde inte på korsförlamning.och tog även ett blodprov för att kolla nått som okså var normalt. ponnyn stod på boxvila i en i halv vecka och inte en enda gång under boxvilan var hovarna varma o ingen feber inte ömfotad heller. det har gått 2 veckor imorn tisdag och hon har nu fått gå ut i en sjukhage och hon mår bra. väntar tid från kotknackarn, ska snart boka tid för röngten av hovarna. vår vetrinär som vi har är väldigt kända för att inte vara så seriösa och dom byter alltid vetrinär.

Senast ändrad av en moderator:

Varför tar du ut en veterinär om du ändå inte tror på veterinären?? Om du bestämt att det är en låsning som "kotknackaren" kan lösa så har du ju redan bestämt dig för det.
Vad har din "kotknackare" för utbildning?
Vad har din veterinär för utbildning?
Jämför de två utbildningarna i omfattning och längd och tänk efter...

Om hon fått anti inflammatoriskt så gör ju detta medel att smärta och inflammation dämpas.Därför är det svårt att avgöra ang smärtan när hon rör sig.Så länge de får smärtstillande så ska de hållas stilla. Sjukhage är bra,men nu är det hårt och fruset i marken så för länge i hagen är inte bra.Utan man får öka utevistelsen vecka för vecka. En DV ger aldrig diagnoser efter vad andra hästar har.Utan de utgår alltid från individen.Så att påstå att hon sagt att grannhästen har fång så har din det också är nog felaktigt.Dessutom så skriver de aldrig vad du säger om andras hästar utan enbart den infon de får från dig om din häst.Sen tycker jag att eftersom du tävlar i trav med henne och därmed tränar henne regelbudet så ska ni vara väldigt noga med att utreda henne innan fortsatt träning.Och detta grundligt.För att chansa och träna på och hon inte fått diagnos så kan ni skada henne otroligt. Så ta alltid undersökning på stort allvar samt gärna en andra utlåtelse av annan veterinär.Dvs fler än DV eller veterinären på den klinik ni nu ska röntga henne på.

Om hon fått anti inflammatoriskt så gör ju detta medel att smrta och inflammation dämpas.Därför är det svårt att avgöra ang smärtan när hon rör sig.Så länge de får smärtstillande så ska de hållas stilla. Sjukhage är bra,men nu är det hårt och fruset i marken så för länge i hagen är inte bra.Utan man får öka utevistelsen vecka för vecka. En DV ger aldrig diagnoser efter vad andra hästar har.Utan de utgår alltid från individen.Så att påstå att hon sagt att grannhästen har fång så har din det också är nog felaktigt.Dessutom så skriver de aldrig vad du säger om andras hästar utan enbart den infon de får från dig om din häst.Sen tycker jag att eftersom du tävlar i trav med henne och därmed tränar henne regelbundet så ska ni vara väldigt noga med att utreda henne innan fortsatt träning.Och detta grundligt.För att chansa och träna på och hon inte fått diagnos så kan ni skada henne otroligt. Så ta alltid undersökning på stort allvar samt gärna en andra utlåtelse av annan veterinär.Dvs fler än DV eller veterinären på den klinik ni nu ska röntga henne på.

hon har visst skrivit i rapporten om en annan häst i annat stall har fång....... ponnyn har inte tagit medicin på en vecka då hon bara skulle ha det i 7 dagar. hon ska ju till klinik och kolla egenom henne. skulle aldrig börja träna henne förens jag vet att allt är bra med henne.......

hon ska till klinik och kolla av en annan vetrinär.....

Varför tar du ut en veterinär om du ändå inte tror på veterinären?? Om du bestämt att det är en låsning som "kotknackaren" kan lösa så har du ju redan bestämt dig för det.
Vad har din "kotknackare" för utbildning?
Vad har din veterinär för utbildning?
Jämför de två utbildningarna i omfattning och längd och tänk efter...

jag har inte bestämt mig för att det är låsning:mad: hon ska till en annan vetrinär och kollas igenom,

uppdatera lite..hon har varit på klinik och röngtades allt var bra. vet trodde inte hon haft fång. kotknackarn har varit här hon hade en stor låsning i korset. hovslagarn har okså tittat men inget fel på henne. så nu är hon skodd och hon mår jätte bra:)

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 268
Senast: WildHorse
·
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 945
Senast: Snowball
·
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 945
Senast: Sirap
·
Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka