Annan träning än ridning?

P

Pruffen

Jag vet inte riktigt var den här tråden ska vara, men jag lägger upp den här så får moderatern flytta den om den kommit fel.
Iallafall, jag har märkt att jag har rätt dålig kondition, vilket antagligen beror på att den enda sport jag håller på med är ridning och det är bara en gång i veckan. Jag skulle jätte gärna rida mer än en gång i veckan, men det går tyvärr inte. :( Vi har såklart gympa två gånger i veckan i skolan men det är ju inte mycket till träning... Hur gör ni som rider? Tränar ni någon annan sport eller någon form av träning? Av ridning får man ju inte världens bästa kondition även om man rider varje dag i veckan. :crazy: Snälla ge mig lite tips och berätta hur ni brukar göra!

Sv: Annan träning än ridning?

Jag springer 3-4gr/ vecka, träna mage och rygg vartannan dag och snart ska jag börja cykla 1 mil/dag

detta gjorde jag då jag pluggade och hade 5 km till skolan.
Nu efter 2 års jobbande ska jag börja läsa igen och då ska jag ta upp cyklingen så gott det går.

Joggningen gör att man får bättre kondis, starkare hjärta, lungor och ben samt en bättre hållning.
Mag och ryggövningarna är främst för hållningen, man blir inte ens trött efter ett tufft dressyrpass sen utan har massor med energi till annat.
Cyklingen är för mig främst kondis, bygger inte så mycket muskler utom benen för mig, cyklar inte på som en tok heller utan har nästan bara nerförsbackar till plugget men sen bara uppförsbackar hem..

Utöver detta rider jag 1-2 (ibland 3) hästar/dag
och yoga för och bli smidigare och bättre hållning även där

Prova på lite olika grejjer och se vilket som passar dig bäst, långa promenader är aldrig fel, speciellt inte nu när våren är här ;)

Tror det öppnades en liknande tråd för inte längesen, prova och sök på det så får du nog massor med träffar :)

Wippos - :D jisses så ambitiöst, blir djupt imponerad...

Jag tränar inte riktigt så mycket, men går på spinning för konditionen och på body pump och boby combat för styrkan. Försöker få in minst två pass i veckan, varav ett fokuserar på styrka och ett på kondition. Rider fyra till fem gånger/vecka, och har hundar som ska rastas några timmar/dag. Borde träna någonting med mer stretch, typ yoga eller kanske pilates, men har inte riktigt tålamodet.

Det är egentligen inte så viktigt exakt Vad du tränar, så länge du rör på dig och tycker att det känns roligt. Träning behöver inte handla om blodsmak i munnen och rinnande svett, pröva lite olika saker och känn efter :banana:.

oh man tackar, men kan ju säga att nu dom närmaste dagarna har jag inte varit så värst aktiv då jag plockade på mig en lagom dos förkylning :angel:

*kl*

viktigt är att man inte tränar när man inte är helt frisk i kroppen, detta kan motverka väldigt negativt. Samma sak att man inte gör muskelbyggande övningar två dagar på raken, detta bryter ner det som håller på att byggas upp. Min regel - har man träningsvärk mer än en dag så väntar man med just den övningen som gav träningsvärken. Snabbare bot mot träningsvärk är promenader som är guld värda :)

Samma sak tänker man om hästarna, man rider aldrig två stentuffa dressyrpass två dagar på raken. Klättra med häst gör många, varför inte själv ut och klättra i backar och över stock och sten. Gör dig en god matsäck och gå rakt ut i skogen en heldag, roligt och nyttigt och man tänker inte på att det blir som en träning :idea:

Jag har tränat extra på gym. Går promenader med hunden, men även med hästen på dess avsuttna vilodagar. Då är det rejäla "powerwalks" som gäller, inget slött hasande, utan promenad i rask takt där jag är på gränsen till att bli andfådd. Gör mycket för att hålla grundkonditionen lite bättre än "normalt".

Jag tränar cheerleading 3gånger i veckan utöver hästarna (rider ungefär 2st om dagen)

Jag rider dagligen 1-2 hæstar om dagen och så ær det ju en del arbete med hæst som stærker en.
I tillægg styrketrænar jag så gott som dagligen hela kroppen och konditionstrænar på ett træningsredskap man trampar 30 min morgon och kvæll.
Ær noga med att stretcha mycket.

All træning ær enbart før ridningens skull, jag behøver vara i god form før att orka vara føljsam och balanserad.

Nu är jag tyvärr inte återställd efter skada, men innan skadan såg det ut så här (och det hoppas jag kunna återgå till):

Löpträning varannan dag
Stretching och smidighetsträning varje dag
Ridning dagligen 2-3 hästar

Jag tycker att det upplägget i kombination med det normala stallkneget var toppen.

;) Krocket

Nu har ju jag egen häst och eget stall och behöver absolut inte mer träning än vad det ger mig. Men som kompliment till ridningen så tömkör jag, både på bana och ut! Jätte bra träning för både mig och hästen! Lite jobbigt bara att han är så satans stor (170) så när vi ska trava, ja då är det bara löpa och fort ^^ Fördelen är att jag märkt att jag koncentrerar mig på att tömkörra och låter andningsreflexen sköta sig själv, annars när jag bara löptränar så kommer jag hundra meter innan jag måste stanna för att jag inte kan andas ^^ Tömkörning is the shit!

Förutom ridningen så cyklar jag till jobbet dom dagar som vädret tillåter. Jag har 7 km enkel resa så det blir 14 km.

Sedan stavgår jag oxå, så ofta jag hinner. Simmar när andan fallar på.

Stället bilen långt borta på parkeringen antingen jag ska till jobbet eller handla. Både för att få kondis samtidigt som jag är rädd om bilen. :angel:

Tar aldrig hiss upp utan går i trappor.
Jag tror att det här lilla vardagliga håller i längden. :banana:

Vad JAG gör glömmer vi raskt!

Det jag rekommenderar är dans (styrka, kondition, koordination samt kroppskontroll och balans) och pliates / core (för de invändiga småmusklerna).

Tack för alla svar! :D Vi har en studsmatta och den kan man ju träna på, är kul också tycker jag. :bump: Nu börjar det bli bättre väder också så då är det ju mycket roligare att träna. Intressant att se hur andra som rider gör, ni är ju jätte duktiga! :p

Jag tränar rätt mkt, men det är inte egentligen för att bli bättre ryttare utan för helt andra skäl. Råkade bara köpa en häst i vintras :p

Iaf jag springer 5-6 dagar/vecka tot ca 35km/vecka.
Styrketränar 5-6 dagar/vecka med riktigt tunga vikter (ingen idé annars ju).
Yoga 2-3 dagar vecka, körde mer yoga förut men yoga är inte spec jobbigt tkr jag utan jag gör det mer för att bli smidigare.
Sen simmar jag ibland och så hoppar jag studsmatta ;)

Oj vad duktig du är på att träna! ;)
Vi har också studsmatta, men vad kan man göra för övningar? (Förutom att bara hoppa då.)

"Lite jobbigt bara att han är så satans stor (170) så när vi ska trava, ja då är det bara löpa och fort ^^ Fördelen är att jag märkt att jag koncentrerar mig på att tömkörra och låter andningsreflexen sköta sig själv, annars när jag bara löptränar så kommer jag hundra meter innan jag måste stanna för att jag inte kan andas ^^ Tömkörning is the shit!"

Samma här :), men jag är lat och tömkör endast i skritt i skogen, springa får han göra på volten så kan jag promenera runt på mitten i lugn och ro och känna mig viktig... ;)

haha ja jag förstår, fast jag har medvetet valt bort det eftersom jag inte vill att han ska gå på böjt spår så pass mycket, tömkör jag på banan så kör jag samma vägar som jag hade gjort om jag hade ridit. Jag försöker tömköra rätt ofta, 2-3 dagar i veckan, varav endast en på banan.

Jag vill hävda att man får rätt bra motion och kondis av att "bara" rida. Jag rider 5 dagar i veckan, mockar åt två hästar, lastar hö och halm och rör på mig rätt mycket till vardags (inte stillasittade jobb). När vi gjorde konditionstest på jobbet nu så var jag två pulsslag ifrån den bästa nivån av 6 eller 7 nivåer.

Men om du bara rider en gång i veckan så behöver man göra mera. Jag har inte tid för så mycket konditionsträning som det är nu. Men när min häst var två och inte reds så passade jag på att ta långpromenader med henne. Tog även jumpaskorna och joggade med henne. Cyklade till stallet och cyklade långturer på helgerna (bra motionsform som är skonsam mot kroppen om man inte är så igång), sen löptränade jag en del hemma.

Men det gäller att hitta någonting som DU gillar. hatar du att springa så gör inte det. Då kanske det passar dig bättre att simma/gymma/träna kampsport/ dansa

Ja det är klart att man får mycket motion av att rida flera gånger i veckan, och jag önskar verkligen att jag kunde göra det för det är så kul! I sommar ska jag iallafall ha en sköthäst och då kommer jag kunna rida varje dag, längtar jätte mycket dit. :D
Att springa är inte riktigt min grej men jag kan säkert hitta något som jag tycker om. Tack för tipsen!

Just nu: Rider fem eller sex dagar i veckan.
Simmar 50 längder 2-3 ggr/v.
Pilates (fast har fuskat i några veckor nu :P)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
579
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 028
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar