Jag hyr en boxplats med tillhörande hage. För drygt en vecka sedan valde jag att skicka hästen på lite "semester" och idag när jag kommer tillbaka till ordinarie stall så står det en ny häst i "min" hage. Jag blev väldigt fundersam då man varken tagit ut höhäck eller vattenkar som tillhör mig, eller meddelat mig så att jag kunnat göra det. Till saken hör att jag skött hagen pedantiskt vad gäller mockning och avmaskat min häst då jag vill hålla nere parasitnivån till minsta möjliga. Under min häst "semester" var tanken lite från min sida att även hennes hagen skulle få lite paus och förhoppningsvis växa till sig. Jag är faktiskt mer än lite arg...
Hur hade ni tyckt och agerat?
Jag stod tidigare installad på en anläggning med 38 boxar.
Den hage som mina hästar först hamnade i var ganska liten.
Det fanns en annan, bättre hage ledig dock var staketet till den hagen trasigt.
Alltså frågade jag stallägaren "om jag fixar staketet till den hagen, får jag ta den då?". Svaret blev att "det fixar jag nästa helg" och därefter var den hagen "min".
Dock förekom det att jag hittade någon av mina hästar i "fel" hage. En annan hästägare blev sur för att min häst hamnat i "hennes" hage - stallägaren var den som valt placeringen pga att min häst inte respekterade eltråden och "hennes" hage hade järnstaket vilket min häst respekterade.
Jag ryckte på axlarna över att min häst hamnat i en mindre hage: staketet var problemet och nu fungerade det.
När det var aktuellt att släppa in ytterligare häst i "min" hage, blev jag informerad om att det skulle provas. Stallägaren var noga att övervaka hopsläpp. Min ena häst och den nya blev väldigt aggressiva mot varandra varför försöket snabbt avbröts och därefter provades det inte igen.
På mitt initiativ hamnade dock stallägarens frus häst i "min" hage med mina hästar, eftersom "min" hage var den bästa och största hagen och det rymdes ytterligare en häst.
Så: vanligen hyr man inte en specifik hage och då kan det finnas skäl att det byts och flyttas.
När min häst inte är på plats kan jag knappast bli sur över att hagen används av någon annan.
Vattenkar och foderhäck som lämnas ute, anser jag nog får användas.
Om du äger sakerna och de går sönder när du lämnat dem ute, bör nog användaren ersätta dig.