Moderna stora (höga) vindkraftverk ger en sorts buller som är konstant (när det blåser) och väldigt obehagligt. Det ligger delvis inom ett frekvensområde som inte kan uppfattas av människor alls.
Dessutom skapas vibrationer i marken som sprider sig vida omkring.
Detta innebär att många däggdjur skyr områden med stora vindkraftverk. Det finns svensk forskning runt renar, samt internationell forskning avseende flera andra slags djur.
De däggdjur som finns kvar inom vindkraftsområden har sämre hälsa, lägre medelvikter, sämre fertilitet och liknande jämfört med samma djurslag i kontrollgrupper som inte påverkats av storskalig vindkraft. Detta gäller många djurslag, från möss och sorkar upp till hjort och rådjur. Predatorerna flyttar generellt ut från vindkraftsområdena, men fortsätter att besöka dessa,
I Spanien har hästar studerats särskilt.
För flyktdjur som hästar, som ju faktiskt reagerar på att en liten insekts sätter sig huden, så blir den sammanlagda effekten av ljuden och vibrationerna att de blir utsatta för en konstant stress av ett för hästen difust hot, och hästarna alltså är på tå hela tiden. Vid mätningar så ligger hästarnas stresshormoner konstant på kraftigt förhöjda värden.
Det visar sig bl.a. genom en ökad frekvens av olyckor där hästarna misstolkar sin omgivning, och att fertiliteten sjunker (uteblivna brunster på sto, ökat antal kastningar).
Skuggorna är egentligen inte ett stort problem, utan det är ljud och vibrationer som är det stora problemet.
De ljud och störningar som kommer från t.ex. timmerbilar, helikoptrar, flygplan med mera, ligger i andra frekvensområden och är kortvariga till sin karaktär.
Jag har t.ex. väldigt ofta överflygningar även på mycket låg höjd av militära helikoptrar (så lågt så att man kan se nitarna i plåtarna), när väl hästarna vant sig, och mammorna lär sina föl att det är ofarligt med timmerbilar och helikoptrar, så fungerar det bra.
Hur det skulle vara fungera med hästar "precis under landningsbanan till Arlanda" kan jag inte uttala mig om.
Med vindkraft så är det som så ofta så att att enstaka (väldigt glest placerade) mindre vindkraftverk ställer till små eller inga problem, medan vindkraftområden med många, mycket stora vindkraftverk för med sig en rad med miljöproblem som många försöker tysta ner.