F

Fejka

Vart anmäler man en hästägare för vanvård och vad händer när man har gjort det?? :( Räknas d som djurplågeri/vanvård eller jag vet inte riktigt vad,hästen går i minst 20 centimeters djup lera,mestadels 30 typ,hästen verkas ca tre gånger om året,behovet finns oftare!!,har en möglig ensilagebal i hagen!!vit som fan inuti!!:crazy: ,går inte med nån hästkompis. Hur ser lagen till detta??????????

Snabba svar tack!!!!!!

Sv: Anmälan

Ring till din kommun och berätta ditt ärende. De bör kunna hjälpa dig.

detta kommunen gör ingenting:cry: vad händer med hästen om dom blir anmälda????

hur vet du att dom inte gör nåt om du inte försöker?
om du ringer djurskydd åker de ut o kollar läget, gör sig en egen uppfattning, pratar med ägaren o utgår därifrån...

man ringer kommunen och ber att bli kopplad till miljökontoret. vill man så kan man anmäla anonymt. är anmälan gjord så måste dom enligt lagstiftning åka ut för kontroll. man kan även påtala missförhållandena för länsveterinär. det är denne som avgör/bedömmer hästens hälsa.

De bör väl ha en miljö och djurskyddsnämnd i kommunen. De gör regelbundna kontroller i vår kommun. Ungefär vart 3:e år. Om det inte är tillfredställande med djuren så får man en viss tid på sig att förbättra situationen. Om det inte blir bättre blir det väl ett omhändertagande av djuret. Vid behov nödslakt.
Ring polisen annars och gör en polisanmälan. Du kan självklart vara anonym när du anmäler. Det gäller även till kommunen.
Hästen verkar ju ha en gräslig tillvaro, så skulle jag vara i din sits skulle jag polisanmäla med en gång.

vad händer med hästen om dom blir anmälda????

De åker utfrån komunen och ser hur illa äget är. Är det riktigt dåligt kan de begära att få omhänderta hästen på en gång. Annars ger de föreläggande till ägaren om hur denna ska ändra sin hästhållning och åker sedan ut med jämna mellanrum och kontrollerar detta.

Någon får rätta mig om jag har fel, men när jag gjorde praktik på komunen (djurskyddinspektörerna) gick det till så.

Det verkar konstigt om komunen inte gör något. Här där jag bor så kommer el ringer komunen ut direkt när någon ringer.

Jag har en granne :devil: som anmälde mig pga att en av mina sju hästar var jätte halt i 2,5dag, pga en sträkning i samband med hoppträning. Jag hade pratat med min vet och denne tyckte att hästenskulle få gå i hagen eftersom den inte skulle bli bättre av att stå installad (sommar och varmt) detta hände på fredagen på måndagen så skulle min vet komma och känna igenom hästen (på morgonen så ringer de ifrån kommunen efter att "någon " har anmält mig.

Jag talade om för Killen son ringde hur det låg till och att vet var på väg.
Han sa att det var ok och att jag skulle ringa upp och berätta hur det gått.
Min vet som är helt otrolig sa att jag ordnar det där, så han ringde och pratade med kommun killen.:bow:

Jag vill med detta bara säga kan du inte prata med hästens ägare först och se om något händer och efter det så rnig till Djurskyddet i din kommun, dom måste hjälpa till .Annars så får du ringa till grann kommunen och rådfråga dom:bump: :bump:

lycka till!

Lagen bryr sig inte om hästkompisar, Många uppfödare verkar sina fölmärrar två gånger om året och klarar sig på det vid Ev. kontroll.
Men tjänligt foder måste dom få.
Det ska vara ganska illa ställt med hästen innan nån kan ingripa, men en kontroll kan få dom att tänka över sin djurhållning om det skulle visa sig att det finns något att erinra om hästens tillstånd.

Om inte Länsveterinären åker ut och kontrollerar en anmälan så är det tjänstefel. Kolla så att länsvet verkligen har fått vetskap om hur det ligger till.

Om inte Länsveterinären åker ut och kontrollerar en anmälan så är det tjänstefel. Kolla så att länsvet verkligen har fått vetskap om hur det ligger till.
Anmälan görs inte till Länsveterinären utan till komunens Hälsa o Miljökontor. Därefter ber man att få göra sin anmälan till komunens Djurskyddsinspektörer. Denna anmälan kan göras anonymt och det är utifrån det beskrivna fallet dom som kontaktar Länsveterinären ofta efter ett egen första besök för att få ett objektivt läge över djurhållningen.

Jag som anser att vi hovslagare borde ha anmälningsplikt har gjort en anmälning den gjorde jag med ett telefonsamtal direkt till länsveterinären. Ej anonymt. Hästen avlivades nästa dag.

Länsvet skall inte vara förstainstans, om länsvet går in på ett för tidigt stadium kan det ger juridiska problem vid en senare hantering av ärendet. Men länsvet är lämpligt att vända sig till när kommunen inte sköter sitt jobb. I dagsläget är det dock DSM som skall se till detta, det var till stor del därför DSM kom på tal långt innan uppgörelsen mellan S o MP.
PL

Jag vet. Det är ett av skälen till att jag har blandade känslor inför den eventuellt kommande legitimeringen. detta med anmälningsplikt vore mycket positivt.

Länsvet skall inte vara förstainstans, om länsvet går in på ett för tidigt stadium kan det ger juridiska problem vid en senare hantering av ärendet. Men länsvet är lämpligt att vända sig till när kommunen inte sköter sitt jobb. I dagsläget är det dock DSM som skall se till detta, det var till stor del därför DSM kom på tal långt innan uppgörelsen mellan S o MP.
PL

Jo man kan väl säga att jag "delegerade" över ärendet till länsvet.
Hon gick nog de rätta vägarna då hästägaren är jurist.
Har hon fått vetskapen av mig så kan hon ju inte ignorera den hon måste agera. I detta fallet gick det mycket snabbt.

I dagsläget är det dock DSM som skall se till detta, det var till stor del därför DSM kom på tal långt innan uppgörelsen mellan S o MP.
PL

Jo tack du P.L. Det har jag dagsfärska rapporter om hur det fungerar urifrån djurskyddet.

Jag kommer återkomma i detta ärende med fakta så kanske t.o.m. du börjar inse hur patetisk den instansen är.

Skrev SKALL se till detta! Problemet är dock att lagstiftningen gav DSM rätt att överföra djurtillsynen från en icke fungerande kommun till länsstyrelsen. Dock blev det aldrig ngn lagstiftning som gav länsstyrelsen skyldighet eller ekonomiska möjligheter att ta över, knappast DSMs fel.
PL

Skrev SKALL se till detta! Problemet är dock att lagstiftningen gav DSM rätt att överföra djurtillsynen från en icke fungerande kommun till länsstyrelsen. Dock blev det aldrig ngn lagstiftning som gav länsstyrelsen skyldighet eller ekonomiska möjligheter att ta över, knappast DSMs fel.
PL

Säg mig, har man på denna myndighet nyligen tillsatt en ny hög chefspost som arbetar "naturligt"??

Du snackar strunt som vanligt!
Men visst jag anser att det var ett felaktigt politiskt köpslående att sälja den länge diskuerade DSM till MP.
Detta påverkar dock inte juridiska fakta i det här fallet.
PL

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 391
L
Ekonomi & Juridik Är stallägare & har 6 inackorderingar funderar på att stå för hö´t & vill att mitt stall ska ha fri tillgång. Undrar om någon har tid &...
2
Svar
26
· Visningar
2 794
Senast: Lyckan i Halland
·
Övr. Djur Hur ska jag göra. Jag är starkt emot att avliva friska djur. Ändast såna som lider och ej kan räddas tycker jag bör avlivas så dom...
2
Svar
38
· Visningar
7 539
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross