Sv: Anmäla?

Är inte kommunens fel (djurskyddsinspektör) utan lagstiftningen.. Djurskyddsinspektören kan ju inte hitta på egna paragrafer direkt. Dessutom måste det prioriteras, det finns säkert djur som far mer illa i kommunen. Det finns oftast bara en inspektör per kommun som ska hinna med alla klagomål. Finns inte pengar till fler, men det är ju fortfarande inte djurskyddsinspektörens fel.

har inte sagt att de är djurskyddsinspektörens fel..

okej, kanske tog i lite med utevistelse... sorry *skäms*
men man kan faktiskt anmmäla inspektören för att denne inte agerar.

temp_lover = har någonstans i mitt bakhuvud att det finns en lag om hur hovdjurs hovar ska skötas, har hört det i samband med kor men borde ju kunna appliceras på hästar också...

okunskap föder våld, och ilska. ägaren har nog helt enkelt inte fattat... jag undrar, vad säger hyresvärden/stallägaren?

okej, kanske tog i lite med utevistelse... sorry *skäms*
men man kan faktiskt anmmäla inspektören för att denne inte agerar.

temp_lover = har någonstans i mitt bakhuvud att det finns en lag om hur hovdjurs hovar ska skötas, har hört det i samband med kor men borde ju kunna appliceras på hästar också...

okunskap föder våld, och ilska. ägaren har nog helt enkelt inte fattat... jag undrar, vad säger hyresvärden/stallägaren?

stallägaren bryr sig väl inte om de.. stallägaren bor inte ens på sin gård utan har bara gården som "sommarstuga" typ.. och han är inte speciellt hästintresserad heller

En grej jag också funderar på är magerheten (brist på foder). Folk har ju väldigt olika gränser för vad som anses vara "mager" och vad som anses vara "fet".
På en och samma häst som jag tyckte var i samma hull båda tillfällen fick jag höra från ena hållet var lite tjock, och andra hållet att den var riktigt mager.
Man såg INTE revbenen, tyckte den hade bra muskulatur men hade fallit ur lite över ryggen (det var på hösten så troligen berodde det på att höet var för "dåligt" och jag inte hann märka det förrän den börjat falla ur lite), det var alltså till den grad att man kunde se att ryggraden utmärkte sig liiite mer än innan då den hade haft ganska fläskig rygg. Den var inte bukig men har naturligt ganska bra djup som min pappa skulle kallat det, och såklart blir det ju lite rundare mage när dom får fri tillgång på hö och har en massa käk i magen.
Sen beror det ju också på vad man jämför med. En häst som hade lindrig fång hade magrat ur rejält bara över en vinter så när ägaren fick tillbaka den var den så mager att man tydligt såg revbenen och hade man inte vetat bakgrunden skulle man kunnat kalla det djurplågeri (hästen hade fri tillgång på ensilage och motionerades inte, men troligen för dålig ämnesomsättning just då) sen när den börjat komma igång med lite lätt träning vågade dom öka på med kraftfodergiva och gav lite extra lusernhack för att den skulle få i sig mer protein. Ett par månader senare hade nog många kallat den mager eftersom man fortfarande kunde se revbenen men för oss var den i mycket bättre hull (som såg att det var på väg åt rätt håll).

Så frågan är ju om djurskyddsinspektörerna har samma syn på hästarnas hull som dig?

Dig! :p
Eller egentligen lite allmänt.

hehe okey

asså dom 2 hästarna i "mitt" stall ser ut som skelett rent ut sagt så det vore konstigt om dom inte såg hur beniga och knotiga dom är... dom har inget hull att ta av på vintrarna och står ute i snöstorm m.m

de ser ju ut som om dom håller på att frysa ihjäl..

och eftersom ägaren blir anmäld hela tiden så är de ju inte bara jag som ser att dom lider

Senast ändrad av en moderator:

Ja, då låter det ju som sagt konstigt om dom inte tycker det. Om det är fler som anmält är det ju bara att köra på och anmäla du med, det kan ju bli så att dom tycker att dom "måste" komma ut om de får in många anmälningar på en och samma person. Att det blir mer trovärdigt.

Är det inte så att djurskyddsinspektören måste åka ut när nån anmält, om det så är dagen efter ett besök på samma ställe? Har för mig det...

Ja, då låter det ju som sagt konstigt om dom inte tycker det. Om det är fler som anmält är det ju bara att köra på och anmäla du med, det kan ju bli så att dom tycker att dom "måste" komma ut om de får in många anmälningar på en och samma person. Att det blir mer trovärdigt.

kan väl bara säga de att ägaren blir anmäld 4-5 gånger om året

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 862
Senast: cewe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 902
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 290
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur