Anmäla för tung ryttare?

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag sitter precis och läser på ett annat forum om en person som vill anmäla sina grannar för att dom är för tunga för att rida på sin häst.
Är det ens möjligt? Det finns ju ingen lag på hur mycket man får väga för att rida.

Det är ett låst forum på FB. Personen ifråga påstår att ryttaren väger 140 kilo, hur man nu kan veta det, och hästen ska vara en travare på ca 160.

Jag sitter precis och läser på ett annat forum om en person som vill anmäla sina grannar för att dom är för tunga för att rida på sin häst.
Är det ens möjligt? Det finns ju ingen lag på hur mycket man får väga för att rida.
Nä, inte direkt, men man borde kunna anmäla av djurskyddsskäl - fast det kräver nog en hel del för att det ska gå hem.

Kanske kan gå hem om hon har bilder/film och att hästen tydligt lider.

Om hästen får ryggproblem, är hängig vid ridning m.m så är det nog en för tung person.
Man ska kolla hur hästen beter sig vid ridning, och visitera den efter. Om den mår bra, så borde det nog gå?

Funderar på hur en person på 140 kg kan komma upp o orka rida, nu vill jag ju inte dömma någon som jag inte sett men de jag träffat i den viktklassen har inte direkt varit kapabla ....

Jo det undrade jag också. Jag tvivlar faktiskt starkt på att det stämmer att personerna som dessutom skulle vara 3 stycken och väga 140 kilo + per person enligt utsago.

Men det visste den som ville anmäla mycket väl att dom vägde.

Nåja, det är ju inte bra att vara så pass för tung att hästen lider av det oavsett vikten men ja jag vet inte. Skeptisk.

@kattan1974 - ingen fara, ville bara visa på att det är svårt att uppskatta andras vikt. Det är inte många som tror på att jag väger tresiffrigt ;) har gått ner massor men ligger över 100 ännu. Kan visa nytagen bild sen om du vill! :)

Jag säger nä, du ljuger! ;)

(skämt åsido, jag tror inte att du ljuger men det syns verkligen inte!)
Hehe, jag säger ju att det är svårt att uppskatta andras vikt ;)

*kl*
Bild från idag, har invägning på tisdag men jag skulle gissa på att jag väger ca 108 kg just nu.
10311994_10152522328740712_821314097089377145_n.jpg

Och hästen har aldrig gått så bra som under det senaste året när jag ändå vägt som mest :D

Sorry för OT, men jag hade ALDRIG gissat på över hundra :O gud vad dålig man är på att uppskatta vikt! Hur lång är du?

Angående tunga ryttare så tror jag att balansen påverkar hästen "mest", en väldigt kort och rund ryttare som kanske är så rund att denne blir lite osmidig är antagligen jobbigare för hästen än en längre och välbalanserad ryttare med kilona lite mer utspridda.
Sen kan man ju inte på hästens höjd avgöra hur mycket den kan bära, det kan skilja väldigt mycket där med.

Fast då skulle man väl kunna anmäla folk som helt enkelt rider dåligt också och studsar runt på ryggen. Näe ser man inte helt uppenbart att hästarna lider lär det bli svårt

Mm. Jag känner också det. Ska man anmäla alla med dåliga sadlar hemska bett osv osv osv i all oändlighet. Kan man dessutom bevisa att det är just vikten hästen lider av? Om den alls lider.

Tyvärr togs tråden bort för att jag var där och var "elak" och ifrågasatte. Det hade varit intressant att se vad som hände.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 322
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 831
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka