Anmäla eller inte det är frågan?

clifford

Trådstartare
Vet ett ställe där ett gäng hästar går på lösdrift och har gjort det i många år. Problemet är att dom inte har någon ligghall. Det finns ett vindskydd som inte är tillräckligt stort, det kanske får plats högst 2 hästar i det. Det är heller inte tillräckligt med strö för att hästarna kan lägga sig. Sen är hela hagen en enda lerpöl vilket kanske dom flesta hagarna är just nu men jag tycker iaf att man kanske borde göra något för att tex dränera/grusa upp en plätt så hästarna kunde stå någelunda torrt någon gång under dygnet iaf.

Jag är i valet och kvalet om jag ska anmäla eller inte. Det är en bekant och skulle det komma fram att jag är den som anmält blir det nog ett jävla liv... Samtidigt har jag tänkt mycket på dessa hästar nu under hösten när det bara har regnat och regnat och jag vet att dom inte kan söka skydd eller ligga torrt.

Så vad tycker ni? Ska jag anmäla eller bara skita i det? Övrigt är det ingen större fara med hästarna dom får mat och vatten som dom ska.

Sv: Anmäla eller inte det är frågan?

Lider hästarna?
Om du känner dom, varför inte prata med dom istället? Kanske erbjuda att hjälpa till med att grusa, drenera, snickra ihop ett större vindskydd eller vad som behövs göras. Det verkar som att folk bara ska anmäla hela tiden så fort det är nåt. Bättre att våga stå för vad man tycker, prata med dom(speciellt om man känner dom) och sen erbjuda hjälp om dom vill ha det.

Nja, hon är en sån som tycker att det enda sättet att hålla hästar är på hennes sätt... våran syn på hästhållning och hästhantering är totalt skilda...

Om det inte fungerar att prata med ägaren så måste du anmäla. Anmäl anonymt. (lämna varken mail, namn eller nummer)

Tala med personen i fråga och om det inte går , gör en anonym anmälan om du tycker det blir förjobbigt att vara offentlig på anmälan.

Tänk på hästarna och inte på henne..!!

Anmäl om du känner att det är rätt. Vill/vågar man inte prata med ägarna så ska man inte pressas som här på Buke att tvingas göra det. Du vet vad du vill/vågar själv..gör det som känns bäst. Ditt val.

Jag hade anmält anonymt utan att prata med vederbörande, annars lär hen kanske få misstankar om varifrån anmälan kom.

Anmäl! Så får hästarna inte ha det!
Du kommer själv att må bättre när du vet att du har gjort vad du kan för dem.

Jag skule ringt länsstyrelsen. Om du inte säger ditt namn så kan du vara anonym.

Grejen är väl att man kan anmäla om man tycker att något brister i hästhållningen.
DU behöver inte avgöra ifall det är tillräckligt bra/dåligt eller ifall djuren lider, utan det är inspektörens sak att avgöra det efter att du gjort dem uppmärksam på att det kan finnas brister i djurhållningen.
Den som har tillräckligt bra djurhållning överlever en inspektion i onödan...

Tack för era åsikter. Jag tror nog att jag anmäler iaf. Tycker som sagt synd om hästarna...

Kan också säga att jag inte kommer berätta för NÅGON att jag gjort det. Jag vill absolut inte att det ska komma fram...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 291
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 169
Hästvård Med tanke på den långa och leriga våren så vill jag planera på bästa sätt för att dels skydda hagarna från att bli helt söndertrampade...
Svar
2
· Visningar
692
Senast: Sporthorse
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 281
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund
  • Småhunds ägare