Anledningar till lös mage?

kvandi

Trådstartare
Nu blir det skitsnack vill jag lova! :D

Mitt sto har nu i två månader ungefär varit dålig i magen -till och från (dvs inte hela tiden!). Idag t.ex. var en del av skiten hård, en del som "gröt". Vissa dagar är hon helt bra och ibland hittar jag helt lösa skitar när jag mockar. Hon fiser mycket med "bubblande" ljud. Skitarna är inte helt "digesterade", det finns fortfarande en mängd strå i dem. Hästen har fodrats enbart med hö och får foderhalm som komplement för dåligt bete. Såvitt jag kan bedöma är båda av fin kvalitet -luktar gott och inget mögel/damm, dock ej analyserat. Hon är pigg och glad, normalt rörlig, intresserad av omgivning/arbete, magen "väsnas" och pälsen är fin, hon är som hon alltid varit helt enkelt. I nuläget har hon vintervila och rids inte, därav att hon bara får grovfoder.

Vad finns att göra för att "felsöka"?

Jag har införskaffat ett träckprovs-kit men kan inte skicka prov förrän efter julhelgen.
Jag har införskaffat Krafft Mag/Tarm som enligt anvisning på paketet skall vara bra för upprörda magar. Är det en god idé att ge? Eller skall jag vänta till efter träckprovsresultatet?

Jag har tänkt kolla masken före jag ringer ut veterinären, eller är det jättekorkat att vänta? Skall jag ringa ut henne redan imorgon? Vad kan en veterinär göra med upprörd hästmage?

Tacksam för era tankar!

Sv: Anledningar till lös mage?

Inte för att jag har med det att göra men varför har du startat två olika trådar om samma sak, samtidigt? Jag misstänker att det kan bli ganska förvirrande för de som svarar.

Bakjäst är bra för tarmen. Men det viktigaste är nog att försöka ta reda på varför den är dålig. Hur mkt grovfoder får den?

Inte för att jag har med det att göra men varför har du startat två olika trådar om samma sak, samtidigt? Jag misstänker att det kan bli ganska förvirrande för de som svarar.

Bakjäst är bra för tarmen. Men det viktigaste är nog att försöka ta reda på varför den är dålig. Hur mkt grovfoder får den?

I den tråden på Foder så riktade jag mer frågan om hur fodret påverkar hästens mage, lite allmänt- eller så var det tänkt iaf! Att få höra andras tankar kring hur foder påverkar hälsan.

Här var ju frågan mer direkt baserad på min pållas bekymmer med dålig mage. Men det kanske är väldigt förvirrande? Får se om moderator gör något åt det. Lite korkat av mig kanske...

Hästen får iaf runt 5kg hö/dag och 2-3kg halm minst, ibland mer. Är det riktigt kallt så får de mer av båda delarna. Hästen väger 350kg och står på vila. Hitintills har hon inte ätit kraftfoder under vilan, men får börja så smått igen för att spä ut -bra-för-magen-medlet.

Vad är det för häst? Tycker det är lite hö den får.

Mina shettisar går på 5 kg

Det här är kanske helt galet men foderhästen jag hade fick en period väldigt rinnig avföring. Jag gav henne pro-viva (med blåbärssmak tror jag att det var) och hon ÄLSKADE det och blev faktiskt bättre i magen...

Som bonus fick hon ju vackert blått läppstift!

Liknande trådar

Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
13 297
Senast: skuggi
·
M
Övr. Hund Min vovve är dålig och vet inte va ja ska ta mig till väga.... Vi hämtade honom den 080808 :laugh: och allt kändes jätte bra och han va...
Svar
4
· Visningar
2 919
Senast: max_golden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka