Anledningar till avlivning

DarkInNight

Trådstartare
På fredag kommer mitt hjärta få somna in.

Vi har kämpat ihop under tio år och aldrig har hon varit helt frisk en längre period utan det har varit grej på grej på grej.
Nu orkar jag inte längre, det kostar på för mycket av tid, pengar och ORK att hålla henne igång och så händer något och hon får ont i rygg, knän eller något annat som leder till ännu en behandling/vila/konvalecent osv.

Jag känner att hästintresset svalnar mer för varje dag och att nu är det nog.

Jag vet egentligen innerst inne att det är rätt beslut. Men ändå så kommer det dåliga samvetet in, tankarna rinner iväg om att jag borde prova behandla henne så, eller prova annan installning si, eller...
Ja ni förstår?

Så för att försöka stilla mitt dåliga samvete skulle jag gärna vilja veta hur andra resonerar och tänker, varför avlivades din häst?

Sv: Anledningar till avlivning

Jag har aldrig behövt avliva en häst men kände ändå att jag ville skriva en rad..

Ha inte dåligt samvete! Du har gjort så mycket du kunnat och man kan inte traggla i evigheter. Det är varken rätt mot dig eller hästen. Många hade ALDRIG stått ut i 10 år med en häst som blir sjuk eller skadad så ofta som din. Jag tycker att du är oerhört modig och stark som tar det här beslutet för det är ett fruktansvärt beslut att behöva ta. Ibland måste man släppa taget hur hemskt det än må kännas.
Du gör rätt, glöm inte det.

Tack snälla för dina ord.

Ja det är jättehemskt att ta det här beslutet, att ha makten över liv och död. Att bestämma att min fina vän inte ska få leva mer bara för att jag inte orkar mer.

Min lilla olycka till häst, allt som gått att göra illa sig på gör hon illa sig på.

Ja det är hemskt att fatta sådana beslut. Men det är något man tar på sig då man skaffar djur. Det dåliga samvetet finns alltid där, varför gjorde jag det? Många tankar har kommit genom åren då man funderar att kanske jag borde gjort på ett annat sätt då man tvingats fatta beslut över sina älskade djur.
Jag har också en häst som ständigt åker på sak på sak, hosta, fång, kolik, visst det går att förbättra och behandla vilket jag gjort. Det är ändå en ständig kamp då man står inackorderad och inte får ha eller erbjuds det bästa foder för min häst. Till slut orkar man inte!

Du har gjort vad du kan och jag tycker ditt beslut är verkar vara noga genomtänkt. Tänk istället på vad ni haft tillsammans och en dag är det slut. Som djurägare måste man bestämma vad som är bäst för ditt/mitt djur. Och man kan knappast sälja en häst t ex med kroniska sjukdomar. Det gör fruktansvärt ont och man våndas, jag har inte fattat något beslut ännu. Du är stark som gjort det och gör det bästa för din häst.

Tyvärr är det så när man skaffar ett djur att man tar på sig ansvaret för dess liv och när tiden är kommen även deras död. Det är så fruktansvärt orättvist på ett sätt då man tvingas bestämma över en väns/familjemedlems öde.
Men försök att tänka såhär; Hur kul är det för henne att vara konstant skadad? Att aldrig riktigt kunna bralla runt och leka ordentligt, att inte kunna ta en galopp genom hagen etc. bara för att hon måste stå stilla för att hennes skador ska läka. Efter 10 år kanske det trots allt är dags att låta henne vandra vidare över bron till Trapalanda så att hon kan få vara frisk igen. Du har verkligen gjort allt du kunnat och hon har haft turen att få spendera 10 vackra år med en ägare som älskar henne. Mycket mer än så kan en häst inte begära.
*Massor med styrkekramar*

JAg avlivade mitt sto i början på året. Pga kronisk kotledsinflammation. Behandlad 2 ggr med boxvila och lösdrift däremellan. Inget blev hon bättre av. Livsfarlig när hon stod på box och sprängde staketet i hagarna. Hon blev sämre. Trolitgvis satt det från början i ryggen men pga hennes temperament var det ite tänkbart att behandla mer då hon blev farlig. Hon blev 8 år.

En dör häst lider inte - Ha inte dåligt samvete

Fick även ta bort en för 2 månader sedan pga tarmvred. Men han var så gott som död när vi kom ner och hade fallit ihop i trailen. Där han även togs bort omgående.

Min häst fick infektion i kotsenskidan i ett framben, fick stå på klinik i en vecka där han sövdes och leden spolades. Fick återfall, så leden spolades igen, men efter tredje återfallet gav jag upp. Han kunde inte gå, benet var jämntjockt och risken för fler återfall var överhängande. Han fick somna in efter ett liv som tävlingshäst på hög nivå i dressyr, och en kort period hos mig som pensionär. Han blev 18 år.

Första hästen: 20 år, utslitet knä och varit oridbar i 4 år, betäckt 2 ggr varav första kastades och vid andra då det blev ett föl inte hållit hullet under diande trots fri tillgång på all mat man kan tänka sig. De kompisar hon gick med skulle tas bort för att de började märkas av ålder och jag ville inte flytta henne till annat stall. Så jag fattade beslutet att ta bort henne innan hon blev så pass gammal att hon skulle bli dålig av det.

Andra hästen: unghäst, avkomma till förstahästen. Bröt bäckenet vid olycka i hagen, av åtminstone på 8 ställen, så det kanske räknas som krossat(??)....

saknar bägge två varje dag, men vet inom mig att det var det bästa, speciellt andra hästen. :(

Jag avlivade min förra häst för 2 år sedan. Han var 23 år och inte riden dom sista åren pga artros i sina leder. Vintrarna var jätte jobbiga för honom där han tappade i hull, inte ville röra sig ute när det var halt osv. Men somrarna var han som en unghäst på nytt, han sprang som han vore stelopererad i alla 4 ben, men han lärde sig hur han skulle röra sig så att det inte gjorde ont. Så han galopperade, bockade och brallade som vilken häst som helst och var allmänt glad. :)

Hans sista vinter så sa hovslagaren att han inte ville fortsätta sko honom, han tyckte det var för plågsamt att tvinga honom att böja på benen och dra i benen. Så han fick gå barfota och jag bestämde mig då för att kommande sommar skulle bli hans sista. Jag hade sedan han slutade ridas bestämt mig för att jag ville ta bort honom medans han fortfarande mådde bra, jag ville inte vänta till den dagen han låg i hagen och inte kunde resa på sig.

Fanns många som tyckte jag var dum, som tyckte att han mådde alldeles för bra för att avlivas, tyckte att jag var hemsk som tog bort en i deras ögon frisk häst.

Han fick sin sista sommar med sin kompis, massa gräs och massa morötter och annat gott. När tiden var bokad och fram tills den dagen var den värsta tiden i mitt liv, då kände jag mig hemsk. Red en sista tur på honom dagen innan och han var helt galen, bockade som en tok och tyckte livet var underbart. Snacka om at mina tvivel inte vart mindre då!

Men jag visste ändå innerst inne att jag gjorde det för hans skull, han fick galoppera vidare till dom gröna ängarna nöjd och glad. Inte med akutslakt en dag när han hade så ont att han inte kunde röra sig. Trots att det var bland det värsta beslut jag nånsin tagit, så var det ändå en sån lättnad när jag såg honom somna in för då visste jag att nu har han inte ont längre, nu har han sommar året om och kan galoppera fritt på dom gröna ängarna.

Vi känner våra hästar bäst och bär också ansvaret att bestämma när deras tid är inne, det är vi skyldiga dom! Så jag förstår ditt dåliga samvete, men du ska absolut inte ha det. Du gör vad du anser är rätt för din häst och det krävs mycket styrka och mod att ta det beslutet! Så njut av dom sista dagarna med ditt hjärta och tänk på hur bra h*n kommer få det på dom gröna ängarna :)

*styrkekram*

Jag tog bort min första häst här i höstas, en vän som funnits hos oss över 20 år. Denna häst har iofs varit frisk så gott som hela tiden men ett undantag, när han blev 19 år och man upptäckte att han hade slitna bakben.

Men han blev till trots 28 år, men nu så var det dags att ta farväl. Det är lättare att summera i efterskott än när man står där mitt i det hela, skuldkänslan finns där och naggar i kanten. Gör man rätt eller gör man fel, sanningen är den att beslutet är rätt när man väl tagit det eftersom det har gått länge innan man kommit till den punkten att ens ta ett sådant beslut.

Jag tycker inte att du ska tvivla.

Benbrott på den första, nackskada på den andra och trolig kolit med tarmomvridning på den tredje. :(

Vår första häst avlivades för att hon var gammal och hade gått med stela leder en tid. När rörelsemönstret förändrades för att avlasta lederna tog hon bort. Inte mitt beslut eftersom jag var liten, men i efterhand anser jag att det var i rätt tid.

Den andra häst vi avlivat var en foderhäst som vi haft i flera år. Hn fick en skimmelknöl i knäet, vid skoning var hon väldigt ovillig att lyfta hoven tillräckligt högt. Vet ville vid besök inte ta prover och börja skära bort den på en så gammal häst. Han visste redan vad utgången skulle bli och tillade att denna häst ska ni nog inte sko igen. Innan nästa skoning hade ägaren tagit farväl och hästen hade somnat in på stallbacken.

Det är när man tvivlar på sina beslut som man verkligen tänker igenom dem!
De tyngsta besluten i stunden, att ta bort innan det går för långt, är de som känns bra i efterhand.

Jag står bakom det beslut du beskriver, det tror jag att de flesta (vettiga) hästägare också hade gjort.

Till att börja med vill jag också säga att du inte ska ha dåligt samvete. Jag tycker det är helt rätt att ta bort en häst som har återkommande problem. Din häst slipper ha ont mer.

Min första häst jag fick avliva avlivades på grund av återkommande hovledsinflammationer. Först behandlades han 2-3 ggr, blev friskförklarad. Sattes igång igen men blev halt efter ett par månader igen. Behandlades igen men svarade inte på behandlingen alls utan blev bara värre.

Strax efter köpte jag en ny ponny som jag bara hann rida i 4 månader innan det visade sig att han hade inflammationer i kot- och hovleder. Han fick vila och bli behandlad i ett år men blev inte bra tyvärr...

Den hästen jag avlivade mest nyligen (2 år sedan) var min första ponny. Hon var 21. Hon hade väl varit mer eller mindre utdömd ett antal gånger av olika anledningar (skadat luftrör efter att ha blivit misshandlad av en annan häst, astma, fång, förstoppning). Efter hon var förstoppad och vi höll på i 5 dagar innan vi fick loss på det lovade jag henne att hon inte skulle utsättas för något sådant igen. Nästa gång hon mådde dåligt så skulle hon tas bort istället. Hon var en riktig kämpe! Sedan då blev hon successivt stel sina bogar och ben och till slut så märkte man att hon hade ont vid hovkratsning och hovslagaren. Hon mådde helt bra annars och hon verkade inte må dåligt, men jag valde att ta bort henne innan hon led av det. Efter allt hon gått igenom så var det minsta jag kunde göra för henne att se till att hon inte led in i slutet.

Man har ett ansvar som hästägare att vara så respektfull mot sitt djur så att de slipper lida i onödan. Jag tar hellre bort en häst innan det gått så långt. Den första hästen jag avlivade såg man hade ONT. Det var hemskt att se och jag känner mig elak som inte valde att ta bort honom tidigare.

Avlivade min trotjänare i mars 2012 pga kronisk bronkit. Han blev behandlad men pga att han tidigare haft fång var det svårt att behandla med kortison som kunde framkalla fång igen. Han blev först bättre då han stallades in hemma med bättre möjligheter för luft mm och längre utevistelse men blev sämre igen när det blev mildare ute. Antagligen även allergisk mot något ute så jag tog beslutet att han inte var värd ett liv med massa eventuella behandlingar. Han var värd ett friskt liv där han kunde hålla igång som vanligt, han var en riktig arbetsmyra! Det värsta jag varit med om men vet att det var rätt beslut mot både oss och honom.

Jag avlivade min främst pga. en gammal skada som börjat spöka för att fodervärden inte lyssnat på mig... Efter undersökning och röntgen var domen att han aldrig mer kunde ridas, inte fick "fara runt" och skulle behöva medicineras med smärtstillande resten av livet.
Det var inte ett värdigt liv för hästen som blev "knäpp" av att inte hållas igång och älskade sitt flockliv i sin stora hage. Jag hade aldrig haft råd att ha en häst på smärtstillande dygnet runt i flera år heller.
Det tog några år men nu kan jag äntligen tänka på honom med större del glädje även om saknaden sticker till. Jag känner mig trygg nu i beslutet att låta honom slippa ett liv nerdrogad och ensam i en liten grushage.

:cry:Första pållen: pga kronisk fång, 7 okt 1996, blev 23½ år

Andra pållen: akut hemma i boxen, pga hög ålder (skulle ha fyllt 31 år i juni:love:) 24/5 2012:cry:
Saknar honom än, minns sista dagen...

Har tagit bort två hästar i mitt liv.
Den första hade kronisk lymfangit och ett stort sår som satt så illa (kotled) att det helt enkelt aldrig läkte ordentligt. Henne kämpade vi med i något år men när hon på nytt fick problem med infektion i såret och blev riktigt dålig fick hon tillslut somna in. Ibland tänker jag att jag kunde gjort mer för henne, men jag var bara 17 år med totalt okunniga föräldrar och begränsade resurser, och visste helt enkelt inte bättre. Men när själva beslutet togs var det fortfarande i mina ögon det enda rätta.

Den andra var min foderhäst, så där var det egentligen inte jag som avgjorde, även om jag var med och bestämde att det var nog. Hästen hade problem med pålagringar i framknäna och återkommande hältor.

Nu sitter jag en tredje gång med beslutsångest och samvetskval.
Hästen har dragits med problem ett drygt halvår. Först mystiska, fångliknande symptom som kommer och går lite som de vill. När de försvann upptäcktes en hasledsinflammation till följd av pålagringar och lösa benbitar. När hasen friskförklarades förra veckan var det dags för dubbelsidig hovledsinflammation fram och röntgenfynden visar pålagringar på båda.

Det känns på många vis som hopplöst läge, där hältan mest vandrar runt och flera leder har ju påtagliga problem med ocd och pålagringar. Känner viss skuld över att ge upp för lätt (bl.a. när jag läser om människor som ts som kämpar i åratal) men inser samtidigt att hästen är 17 år gammal och ofördelaktigt byggd vilket talar emot att han kan komma tillbaka. Han tycker dessutom att livet som konvalescent är hopplöst tråkigt, och när stallmiljön inte heller erbjuder någon vidare stimulans så lider jag av att se honom så frustrerad..

Men det är inget lätt beslut, och jag velar fortfarande..
(Ursäkta att jag stal tråden en stund med egna funderingar.)

första ponnyn, 32 år gammal, dåliga tänder och magrade av ngt extremt sista vintern, fick förstoppning där slemhinnan i tarmen lossnade. så mager att hans höftben skavde igenom vintertäcket.
vi väntade alldeles för länge med att avliva honom dumt nog.
shettisen, 16 år gammal, haft fång och blåsljud på hjärtat sen hon var 4 år, fånganfall på fånganfall år efter år pga att inte ens veterinären kunde förklara för oss okunniga hur vi skulle ta hand om shettisen. hon var symptom fri de sista 2 åren och hennes hovar var bättre än någonsin, sen kom frosten. fick stå på boxvila i en månad utan förbättring innan vi tog beslutet att det fick vara nog med det onda.
nu finns de inte mer.
197039_10151474278358847_186060147_n.jpg

I mitt fall behövde jag inte ta det där jobbiga beslutet, det blev akut avlivning på sommarbetet pga brutet bakben. Om detta inte hade hänt hade jag däremot blivit tvungen att besluta om avlivning, han hade kronisk bronkit som blev värre höst och vinter, detta var alltså sommaren innan jag hade tänkt låta honom vandra vidare. På ett sätt är jag därför glad att det hände en olycka som gjorde att jag slapp bestämma tid, förstår hur jobbigt det är för dig. Men ha inte dåligt samvete! Du gör rätt och det kommer du känna senare.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
960
Övr. Hund Hej, suttit i dagar och läst här på forumet om avlivning av hundar. Och skriver därför jag vill få era tankar om mitt case. Jag har en...
Svar
14
· Visningar
3 107
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 935
Senast: Lipperta
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka