Anledning till oro eller är jag bara hönsig ?

Tahari

Trådstartare
Min ängel har gått och blivit förkyld (tror jag).
I torsdags tyckte jag hon verkade obekväm när jag lade på sadeln, så vi tog en prommis i stället.
I fredags hörde jag henne hosta några gånger ( torr hosta ) men vi skrittade ut en liten runda. Hon var ganska svettig när vi kom tillbaka trots att vi egentligen inte gjort annat än lullat runt i 40 minuter, tempade ingen feber.
På lördagen hörde jag henne inte hosta så jag planerade att rida som vanligt. Redan vid första traven verkade hon ha problem med andningen, andades ljudligt och lite stötigt. Hoppade givetvis av och promenerade tillbaka, tempade ingen feber. Var ute lördag kväll igen ingen feber men hosta och vitt snor i näsan.
Söndag såklart ingen ridning, tempade två gånger ingen feber inget snor men lite hosta.
Måndag samma sak. I dag en skrittrunda som slutade med hosta och massa snor (fortfarande vitt ) ingen temp.
Hon går på bete dygnet runt är i god kondition och 11 år.
Ska jag vara orolig eller är det vanligt med förkylning på sommaren ?

Sv: Anledning till oro eller är jag bara hönsig ?

JAG upplever att en del hästar blir lite förkylda på "sensommaren" då tempen har börjat sjunka lite ute på nätterna,och det blir dagg=fuktigt att ligga på.

Nu vet jag inte vart du bor,och vad ni har haft för väder,men där jag bor har det regnat så gott som varje dag i över 2 veckor,och kunnat vara så lite som bara 10 grader på nätterna,samt lite blåst. Nu går min i en unghästflock,och här om dagen så hörde jag att nån hostade utav dom.

Så länge inte hästen har feber,väldigt loj,eller blir VÄLDIGT snorig eller grön/gult snor så skulle jag avvakta ett tag,om det inte ger med sig så skulle jag kontakta veterinären.

Okej, tack !
När du skriver avvakta menar du några dagar till eller någon vecka ? Det har regnat och blåst en hel del här och hagen hon går i ligger rätt blött till.

Om det varken blir bättre eller sämmre så skulle jag nog avvakta tills senast Måndag. Om hon börjar hosta mer,snoret får en annan färg/kostistens,hon får feber,eller blir väldigt loj så skulle jag ringa på en gång.

Om hon får svullna lymfknutor så lär du ringa på en gång,då det kan vara kvarka,men då har dom väll oftast feber också?

Har också tänkt på den hemska sjukdomen ( givetvis målat fan på väggen). Men hon har inte träffat någon annan häst än sin hagkompis på hela sommaren. Och varken jag eller hagkompisens ägare har träffat någon annan häst, så jag tror just det är lugnt.

Mitt förra kallblod fick en jäkla förkylning nån gång dom första åren jag hade henne,men då var snoret verkligen gröngult,dock ingen direkt feber (38,1 i vanlig,och 38,4 då typ),men då ringde jag ut vet. Var orolig för kvarka,men var bara en vanlig förkylning,så hon fick lite medicin som jag skulle ge som en spruta i halsen i 7 dagar eller vad det var. Nu är detta säkert 13 år sen,så jag minns ju inte alls vad veterinären sa,men jag ringde iallafall ut vet när snoret vart gröngult,gick snabbt från att ena dagen lite hosta,andra dagen lite hosta plus klart snor,sen tredjedagen gul/grönt snor. Har för mig att det var på sensommaren.

Liknande trådar

Hästvård Hästen var lite snorig i fredags, såg sista snoret i lördags kväll. Vitt och inte speciellt tjockt. Ingen feber, inga svullnader, ingen...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 825
Kropp & Själ Den 24/12 vaknade jag och mådde inte alls bra. Hade haft en vecka med lite halsont och snor i näsan, som en vanlig förkylning. Sen...
Svar
16
· Visningar
1 335
Senast: malumbub
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 025
Senast: terrific
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka