Anledning till gallor??

J

jezzie-

Jag frågar åt en komis, vars häst helt "plötsligt" fått gallor bak, och lite fram. Funderade på om det var fodret. Har ökat mkt försiktigt i en period, för att ta det lungt och inte chockhöja. Höjde pga att h*n varit lite "seg" . Har kollat kusen, så han ska vara fullt frisk, så därför provade h*n att höja fodret. Funderade även på överansträgning.

Vad tror ni? Vore snällt om ni kunde skriva ner alla anledningar som kan ge gallor. Är det bara fodret och överansträgning (och kanske åldern) som ger gallor, lr vad mer kan vara orsaken?

H*n ska sänka fodret till det "vanliga", och avvakta te på tisdag. Är det inte bättre då, ringer h*n veterinären.

Sv: Anledning till gallor??

när dom får gallor är den oftast för mkt protein i fodret.. men det kan också bero på åldern och för lite motion..men de verkar som om det är fodret.:smirk:

Har hört att det oftast är proetinet som orsakar gallor. Men för ett tag sedan, har jag för mig att jag läste, lr hörde någonstans, ngt om att är det gallor fram så är det överansträgning, och är det gallor bak så är det fodret/proetin.
Är det ngn som vet om det är så, och om det inte är så, dementera detta för mig.

Gå ner till vanliga givan, skulle jag råda din kompis, kanske inte tvärsluta, men minska ganska "fort" tillbaka till det hästen stått på förut, och ut och promenera (hästen i fråga var väll inte halt...?) så hästen får röra på sig, och slipper stelna till.

formodligen fodret i erat fall!!
gallor kan annars uppstå av överansträngning och vrickningar. överansträngingar kan ju i sig komma av en rad olika anledningar och eftersom den inte haft problem med detta innan (???) så är det förmodligen fodret.
så mitt råd är, byt succesivt tillbaka VAD är det för foder den har fått? kli och korn gjorde min hästs ben väldigt galliga även i små mängder.

Spiralblock: hästar kan även bli överansträngda bak och få gallor på grund av det. sedan kan ju gallorna sitta på olika ställen, men förmodar att det sitter i senskidan och kotleden i detta fall vi pratar om.

/K.A

Glömde skriva, att de kan bli överansträngda bak också, det vet jag ju......lät väll gördumt det där jag skrev:smirk: . Men tack ändå för att du skrev rätt, till mig.
Men hur är det me ä jag frågade om? Är det bara ngt påhitt jag hört...
Att överansträngning oftast sätter sig i fram (kan bli i alla fyra), och fodret sätter sig i bakbenen? Det kan väll också sätta sig i alla fyra? Beror det på om de fått i sig jätte för mycket om det sätter sig i alla fyra, och bara lite för mycket om det bara sätter sig ibak...?

Snurrigt inlägg/fråga det här. Hoppas ngn förstår vad jag menar.

Var överanträngningen sätter sig beror ju på var hästen har överansträngt sig... förstår dj nog inte riktigt.. har den överansträngt frambenen eller bakbenen, det beror ju på. Den kan få gallor runt om pga överanstränging och den kan få gallor runt om pga fel utfodring.

alltså, jag kan inte riktigt svara på om det generellt är så att ju mer gallor hästen har fått desstu större fel har man gjort vid utfodringen. Det där är ju säkert lika mkt induviduellt. En del sätter gallor lättare och kraftigare än andra.
happas du blivit lite klarare?

/K.A

Jag vet egentligen inte faktamässigt så mycket om gallor, men min häst får i alla fall gallor bak när han får i sig mycket protein. Fram brukar det knappt märkas nått. Han är väldigt känslig så han går ibland med gallor hela sommarn. Där vi har honom nu har de väldigt magert bete så han slapp det faktiskt i sommras.

Ja protein är väll det jag tror är vanligast som sagt. Som ovanstående skriver. så får även min detta på sommaren, speciellt i början av betet, då det är så krafftfullt gräs. Men vi slapp det iår, då betet var magrare på detta ställe.

Hoppas gallorna försvinner då ni sänker fodret, är antagligen det som är problemet.

Hej - livet är inte så enkelt att det "alltid" är fodret om det är bak och "alltid" överansträngning om det är fram. Den typen av alltid/aldrig resonemang tycker jag är livsfarliga.

Om vi till att börja med pratar om galla i kotsenskidan och ingen annanstans så är det vanligt med gallighet där vid foderomställningar och OFTA kommer gallan då symmetriskt på båda bak eller på alla fyra benen.

Galla i kotsenskidan kan ju uppkomma av många andra anledningar också men OM den kommer dubbelsidigt OCH man samtidigt har gjort en foderstatsändring OCH det inte finns något annat som verkar troligt som orsak så BRUKAR man ju kunna dra slutsatsen att det är foderomställningen som är orsaken.

Om en häst får en enkelsidig galla bak så är det inte alls lika sannolikt att fodret ställt till det.

En häst kan få en dubbelsidig galla bak och det kan ändå vara ett ansträngningsproblem.

Om en häst får dubbelsidiga gallor fram utan att ha några bak skulle inte jag misstänka ett foderbyte som orsak.

När man haft sin häst ett tag brukar man lära sig hur just ens egen häst reagerar på foderomställning och då är det enklare att dra slutsatser.

mvh
Lejonelle

TACK! Jag tyckte själv, det var lite mystisikt, att man ska dra slutsatsen att om det är fodret så är det bak, lr alla fyra, är det överansträngning så är det fram, men jag visste ju inte riktigt....Så tack för ditt jätte bra svar!
Kommer ej ihåg om jag läst detta någonstans, lr om jag hört det. Men knepigt lät det, men som sagt, just gallor osv är ett ganska okänt område för mig. Tackar igen, nu vet jag lite mera. Tror jag kanske ska ta o spara ditt inlägg, till fratida bruk!:)

Liknande trådar

G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 143
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar