Anlägga trädgårdsland

misan

Trådstartare
Är det bara att sätta igång så fort som möjligt eller är det ingen idé innan det börjar bli lite varmare? Jag antar att man får gräva bort en del jord först, men hur mycket? Och vad bör man ha på för jord istället? Gödsla lär man väl också få göra en hel del så det blir nån näring i jorden, men återigen - hur mycket?
Nåt särskilt att tänka på? Vi vill bara ha ett litet för lite morötter, sallad och sånt.

Sv: Anlägga trädgårdsland

Vad är det där nu? Gräsmatta? I så fall så ta bort grässvålen, luckra jorden, på med gödsel och sedan kompostjord eller påsjord om det är litet. Fördelen med kompostjord är att man ofta kan få det gratis eller mkt billigt via ex återvinningsstationer i många kommuner, men man kan få rensa lite mer ogräs första året.
Se till att ha fasta gångar som du kan gå på för plantering, ogräsrensningetc utan att behöva platta till odlingsbädden, eller att det blir långsmalt så du kommer åt hela från sidorna utan att det blir jobbigt att nå.

Om ni bara ska ha litet så köp ett par pallkragar och anlägg i det istället.

2 pallkragar på marken, lägg i lite halm underst, sen på med kompostjord gärna blandat med vanlig matjord så har du ett trädgårdsland. Är det för litet så gör bara fler.

Håller med. Men 4 kragar är bättre. Då kan man sköta sin odling med rak rygg.:love:

Åkeri?

Annars brukar växtvaruhus ha för en hundring styck. Jag har tiggt mina från typ Vägverket, så alla ställen som får leveranser i pallkragar.

delvis Kl*

Man kan ju bygga typ pallkragar själv också, några brädor och fyra spetsade hörnpinnar. Klart! :D

Det ska jag göra till sommaren, några höga att plantera potatis i och några lägre att plantera annat i.

du har redan fått en del bra tips, nu har jag själv tjuvstartat odlingssäsongen genom att förplantera allt som skall i små inneväxthus, med tomatplantor m.m..

Jag skulle vilja plantera något
Men har ingen tid :cry:

Om ni bara ska ha litet så köp ett par pallkragar och anlägg i det istället.

2 pallkragar på marken, lägg i lite halm underst, sen på med kompostjord gärna blandat med vanlig matjord så har du ett trädgårdsland. Är det för litet så gör bara fler.

Har haft ett odligsland tidigare, men ska börja med pallkragar på varann i år i stället. Eller, skulle börja förra året men min sambo tyckte att det var onödigt att köpa pallkragar när vi har virke som ligger. Han skulle alltså snickra ihop det till mig och var på gång varje gång jag pratade om att påbörja odlingarna. Och på den vägen var det hela sommaren :mad:
Men i år ska jag alltså ha det, köpta odlingskragar eller hemma snickrade ;)

Bra tips med halm och kompost och sånt. Det tänker jag köra på.
Men något som jag undrat över är hur träet längst ned håller. Plankan närmast marken alltså. Hur har du dem stående? Köpa grus och ställa lådorna på känns lite jobbigt.

Jag har pallkragar som jag satt fast markduk i direkt på marken. Markduken för att slippa ogräset underifrån och för att jorden inte ska sippra ut i glipan som blir (hos mig iaf, då det är en gammal stensatt uteplats där de står).

Jag kör iår på tre pallkragar högt, två ställen. Vill också ha lite sallad, någon morot, kanske broccoli. Provade förra sommaren med en krage högt, men hundarna har ett väl stort intresse för odlingarna, så i år blir det högre.

Det är ju impregnerat virke så det håller ganska bra. Visst, inte en evighet, men du kan ha samma kragar ganska många år. Jag har mina som höhäckar på vintern och sen tar mamma dem till odling på sommaren, de jag har nu är nog 3 år iaf och fortfarade fina.

Jag har pallkragar som jag satt fast markduk i direkt på marken. Markduken för att slippa ogräset underifrån och för att jorden inte ska sippra ut i glipan som blir (hos mig iaf, då det är en gammal stensatt uteplats där de står).

Blir det inte ganska blött i jorden med markduk under? Jag tänkte ha en högre odling med 3-4 stycken pallkragar och då blir det ju en hel del jord som inte kan torka upp längre ned.

Det är ju impregnerat virke så det håller ganska bra. Visst, inte en evighet, men du kan ha samma kragar ganska många år. Jag har mina som höhäckar på vintern och sen tar mamma dem till odling på sommaren, de jag har nu är nog 3 år iaf och fortfarade fina.

Ok det låter bra :) Om jag får hemma snickrade lådor får jag kanske impregnera dem på något vis då, även om det är gammalt stenhårt virke som ska användas.

Markduken (det är fiberduk, inte tät plast) släpper igenom vatten så inte blir det blött inte.

Tänk efter om du verkligen behöver 3-4 kragar på höjden. Jag odlar potatis i 2 på höjden och det fungerar utomordentligt.

Till 3 kragar på höjden går det åt 4-500l jord.

Oj det hade jag inte tänkt på att det krävs så mycket jord då :o
Jag hade också tänkt ha lite potatis, men då kör jag på lägre kragar. Trodde bara att de krävde lite mer :crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
695
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
  • Artikel Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
720
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka