Anlägga ridbana, men var?

Vilket av alternativen, beskrivna i trådinlägget, skulle Du välja?

• Alt 1

Röster: 66 86,8%
  • Alt 2

Röster: 9 11,8%
  • Vet inte

Röster: 1 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    76
Sv: Anlägga ridbana, men var?

Jag röstade alternativ två efter att ha läst i tråden. Min första tanke var: "Varför i hela friden är det en så stor fråga, självklart ska det vara alternativ ett". Men efter att ha läst så märker jag framför allt att du hellre vill ha den på alt. två och det verkar mysigare. Ska du inte ha inhyrningar och inte tävla dressyr så varför måste man då ha en bana med "korrekta" mått?
I hoppning har banorna ofta en "annorlunda" form och om du någon gång i framtiden faktiskt vill börja träna och tävla dressyr så går det faktiskt att ställa upp koner el.dyl. på en 20*60 bana inne på den banan som du bygger. Dessutom så får du då igen vägg/staket som hästen "hänger" sig mot i träningen.

knapplån

Lite generella svar här:
Det blåser inte jättemycket, men visst fläktar det lite. Och tack vare att vi bor ganska väldränerat så är det torrt = inte så himla väldigt mycket insekter.

Mysighetsfaktor och inramning talar ju för alt 2, men där kommer det nog bli en aning lutning, inte mycket men en aning, på ridbanan och en lite udda form på den, som sagt.

Skälet till att jag ens frågar är att alt 1 har varit planerat i 1½ år, ända tills jag för några veckor sen kom på att alt 2 kanske inte är så dumt ändå.... Men jag vet inte hur genomtänkt alt 2 är egentligen.

Önskar jag kunde bjuda hit er så ni kunde se på plats och bättre kunna hjälpa mig att fatta rätt beslut...

jag personligen gillar inte banor med lut, helst inget lut alls även om jag förtillfället måste rida på lite lut.

funderar även på om det kan göra det lite svårare om man jobbar med unga/oskolade hästar?

Dränering och högt är alltid bäst.
Svårast med en ridbana är att få den att hålla.

Jag måste bara inflika att det bästa med min förra ridbana var att den låg efter vägen. Speciellt med unghästarna var det super, var någon lite jobbig i trafiken fick de gå på ridbanan i ett par dagar istället för hagen, och jag la höet vid staketet vid vägen, så de stod bara någon meter från vägen och åt.
Jag har producerat en hel massa unghästar och jag kan stolt säga att alla av dem varit 110% trafiksäkra och vana vid allt när de åkte från oss.

Jag är dock en själ som är van vid en standard rektangulär eller annan fyrkantig modell på ridbanan. Gillar inte när det blir ojämt eller snett. Därför väljer jag bort 2:an!

Jag skulle säga att det beror på vad du har för häst/ar.

Jag skulle aldrig ens drömma om att lägga min ridbana med stor väg på ena sidan och öppet på den andra. Då skulle min häst bara vara spänd och orolig hela tiden, och jag skulle få sitta och spana efter lastbilar.... :crazy:

Men har du bombsäkra hästar så spelar det kanske ingen roll.

Jag har min ridbana vid grusvägen, men det är Vår grusväg och därav ingen trafik. :p

Och självklart kan du fixa till lutningen! Det är bara att fylla på med jord eller sten. :)

Senast ändrad:

Jag hade valt alt 1. Att rida på en bana som lutar (framförallt med unga hästar) är oerhört jobbigt, även om det är en mkt lite lutning.

Dessutom underlättar det med en bana med "rätt form". Det inser man när man kommer till en efter att ha ridit på en "konstig" som dessutom lutat! :)

Fast i jämförelse med att rida på en öppen gräsplätt så är en inhägnad ridbana betydligt bättre oavsett form... ;)

Lutningen är nog kanske det jag bekymrar mig minst, tror jag. Den kanske till och med går att bygga bort i alt 2 (där det blir bara längst bort i smala änden som det blir en aning högre). Och sen finns faktiskt lite risk också att Alt 1 kommer luta litegrann och i så fall från långtida till långsida, beroende på hur mkt pengar jag vill lägga på att schakta runt där och hur det ser ut med steeeeeenar i underlaget. För vi är ju stenrika här i småland :rofl:....

Jag skulle valt alt. nr 1. Det som du ser som nackdelar; att den är öppen åt ena hållet samt har vägen åt det andra ser jag som en bra övning för ev unghästar att kunna koncentrera sig på sin ryttare och bli trafiksäkra snabbare. Bara man har ett bra staket så. :)

Jag skulle valt alt. nr 1. Det som du ser som nackdelar; att den är öppen åt ena hållet samt har vägen åt det andra ser jag som en bra övning för ev unghästar att kunna koncentrera sig på sin ryttare och bli trafiksäkra snabbare. Bara man har ett bra staket så. :)
Trafikvana ÄR de ju redan iom att ALLA hagarna ligger utmed vägar, där det passerar mer trafik än på vår lilla vägsnutt...
Sen är det faktiskt för MIN skull jag vill ha det omgärdat, för jag är en fegis! Jag vill SLIPPA härjande unghästar (eller brallande vuxna :crazy: ), för det skulle bara skrämma mig så att jag skulle låta bli att rida i stället... :smirk:

Sen har jag insett en nackdel till med alt 1... Det är att om jag gör ridbanan där så omöjliggör jag nästan att kunna köra in spån på logen genom att backa in traktor med släp där. Det blir för trångt om jag ska sätta upp staket runt ridbanan. Visst skulle man kunna ta ner staketet de gånger det behövs - om det inte hade varit för markens beskaffenhet som gör det nästan omöjligt att slå ner stolpar där ändå...

Nej, jag har nog faktiskt bestämt mig för alternativ två.

Jag hade valt den lutande biten. Jag har medvetet gjort min paddock med höjdskillnander, det är superbra när man jobbar med unghästar. I uppförsbacken tar de i lite mer, i nedförsbacken får de försöka att själva samla upp all krafft de använt i uppförsbacken.
Det är som att man tränar övergångar bra genom att att sitta helt stilla och inte störa hästen utan låter den finna sin egen balans.
Unghästar utvecklas otroligt bra på detta vis.:love:

Jag tycker att du ska satsa lite tid på att empiriskt undersöka dina alternativ. Om marken nu är hagmark så kan du ju redan nu "provrida" dina alternativ. Avsätt en vecka var till varje ställe och sedan en tredje vecka då du "får rida där du vill", och även dela passet på två ställen - helt efter din känsla för stunden...

Efter den sista veckan bör du veta var du helst rider...

jag tycker tvåan, fint läge enligt dig själv, de är värdefullt, va gör de om inte paddocken är rak kan va kul å våga sticka ut lite oxå, :) :)

alt 1.

att det ligger öppet; vilka banor gör inte det?

en nackdel dock är att det ligger på en höjd; tänker direkt på vintern när snön och isen ligger på backen. ;)

Jag hade valt alternativ 1. Det låter mest praktist.

Alternativ två låter väldigt mysigt/vackert på sommaren, även bra i framtiden om du vill träna hoppning eftersom man har större plats och udda vinklar att utnyttja.
Nej, nu tänker jag nog gå och drömma om en vacker ridbana inhägnad av mur, buskar och träd. :angel:

Jag hade valt Alt 1...om du typ planterar ett el flera träd utanför ridbanan som är mot åkern så blir det mera instängt....

Jag hade valt Alt 1...om du typ planterar ett el flera träd utanför ridbanan som är mot åkern så blir det mera instängt....
Att plantera träd där är inget realistiskt alternativ, eftersom det är en hästhage där = de kommer ändå gnaga sönder träden...

Och jag har nog, som sagt, bestämt mig för alternativ två...

Och jag har nog, som sagt, bestämt mig för alternativ två...

Jag hade just bestämt mig för att rösta på alternativ 2 med motiveringen att det märks genom hela tråden att det är 2:an du är mest sugen på.. Så såg jag att du nog redan hade bestämt dig! (men jag röstade ändå).

Kul med en annorlunda ridbana!! :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan jag har två alternativ på stallplatser, vilken skulle ni valt. den första stallplatsen ligger ca 5 mil från vart jag bor. jätte...
Svar
17
· Visningar
1 558
Senast: bettysmatte
·
Anläggning För några år sedan lät vi anlägga en ridbana på gården. Vi valde paddex och efter konstens alla regler skulle man inte bygga upp den...
Svar
7
· Visningar
3 347
Senast: Rimfaxe
·
Träning Visste inte vart jag skulle lägga tråden. Moderatorn får gärna flytta den om den hamnat fel :) Till trådens ämne då. Jag försöker hitta...
Svar
1
· Visningar
1 545
Senast: fridaxi
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 529
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.