Anlägga ridbana, men var?

Vilket av alternativen, beskrivna i trådinlägget, skulle Du välja?

• Alt 1

Röster: 66 86,8%
  • Alt 2

Röster: 9 11,8%
  • Vet inte

Röster: 1 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    76
Sv: Anlägga ridbana, men var?

Alltså. det som är lite komiskt är att de argument NI använder för alt 1 inte är något problem för alt 2 heller...
Det finns ström framdraget 4 m från grinden till alt 2 (utebelysning), den platsen ligger också utmed vägen, fast med en stenmur mellan. Det är ungefär lika nära till stallet på båda ställena och absolut inga problem att ta sig till något av dem med traktor, lastbil eller andra stora fordon. Dräneringen är riktigt bra på alt 1 och nästan lika bra på alternativ 2. Och detta innebär sannolikt att även alt 2 är MYCKET bättre än många andra har. Det finns ingen lerjord här och oavsett var på vår gård man tittar så är det så bra naturlig dränering att det inte blir några bestående vattenpölar ens efter ett långt ösregn...
Platserna ligger bara på varsin sida om vägen...

Det är ju svårt att se när man inte har varit här, det förstår jag också. :p

Personligen hade jag valt alternativ nr 1.

Dels på grund av att det ligger högt..
Dels på grund av att den ligger öppet...

Just högt läge och öppet är ju perfekt... speciellt sommartid då det är större chans att det fläktar bättre på den ridbanan än den du beskrev i det andra alternativet.

Finns inget värre än att rida på en ridbana där luften står stilla... och bromsar och flugor dagtid alternativt knott och mygg kvällstid trakasserar häst och ryttare till vansinne.

Jag har två gräsridbanor.. Markmässigt är de jämförbara. Den ena ligger skyddat, med buskar och stenmurar... endast öppen på ena långsidan. Den andra är öppen åt alla håll... Den senare fläkter det betydligt bättre på än den första... Det är inte mer än ca 150 meter emellan de två ridbanorna. Gissa vilken jag föredrar att använda..

jag tycker alt 1 för att den blir mer "traditionell", sen att den ligger öppet, det går väl att ändra på? plantera lite träd, buskar eller kanske en häck utmed sidorna?

Det låter ju som om du själv egentligen gärna vill ha alternativ två, varför tvekar du?

Jag hade valt nr 1. Tycker att en ridbana på 25x50 meter är helt ok.

Hm.....

Å andra sidan så spelar det ju ingen roll om inte sidorna är helt lika det går att rida ändå. En rundkorall är ett jättebra ställe att öva sina unghästar på, både lösa och i lina.

Jag tycker, som många andra, att alternativ 1 låter som ett bra alternativ. Nu är det ju inte vi som skall ha banan och rida på den så det viktigaste är ju att det passar DIG. Vi vet ju heller inte mera än just den information vi läst i inlägget.

Men jag är något konservativ av mig och gillar ridbanor med "räta linjer", vanliga 4-hörniga med parallella sidor. Du har också flera barn och förhoppningsvis ännu senare barnbarn på kommande och ridbanan du gör skall väl finnas kvar för dem också? Det kanske om 10 år tränas dressyr på hög tävlingsnivå på den ridbana du anlägger för dina egna behov just nu? Så tänk framåt också när du tar beslutet.

Vad det gäller "öppenheten" så kanske det går att åtgärda om det är enda negativa? Tar något år innan en häck vuxit upp men sen finns den ju där.

Röstade på alternativ ett, för som du beskriver alternativen i ditt första inlägg finns inga egentliga nackdelar med det alternativet. Att bana två lutar lite är nog ett större problem för omusklade unghästar än att det är en måttligt trafikerad väg utanför banan. Att banan ligger öppet går ju faktiskt att göra något åt med tiden genom att anlägga stengärsgårdar och plantera träd/buskar - om man vill och har tid och råd.

Den udda formen på alt två tycker jag däremot inte spelar någon roll alls. Jag förstår inte vad det är för ridning som kräver exakt rektangulära ridbanor. Vill man öva programridning (vilket är den enda anledningen jag kan komma på till att man behöver en bana med vinkelräta hörn och fastställda mått) är det ju faktiskt bara att välja att använda en rektangulär del av banan.

Jag valde 2an i omröstningen men blir lite osäker faktiskt. Tänkte att det är bra med lite mer avskildhet och den udda formen stör inte, men när jag tänker efter skulle jag nog tagit ettan. Bättre dränering, och det kanske är skönare att ha en välformad ridbana.

Det känns som att du hela tiden argumenterar för att Alt 2 är lika bra som Alt 1 så det är nog som du sa tidigare att i hjärtat lutar du mest mot Alt 2. Kanske är det bäst att bygga där då trots att det blir knasigare form? Är inte risken stor att du går och tjurar sen annars och tänker "hade jag bara byggt där borta så minsann...."?
Men om det bara är öppenheten vid Alt 1 som gör att du tvekar så hade jag nog hellre byggt där och fått en mer normal form. Sedan hade jag planterat snabbväxande pil eller någon annan form av snabbväxande, täckande häck runt istället. Sån där "kommunal" nyponros kanske?

Jag väljer alt. 1

Sedan hade jag nog satsat på att antingen göra en liten jordvall utanför staketet mot hagen till, alt. planterat någon tålig vintergrön buske eller träd som på så vis bildar en häck. Såväl insynsskyddar som dämpar blåsten något. Annars kan man ju plantera några vackra träd relativt glest och buskar emellan...

Gira :banana:

Alltså, så här är det....

Jag hade egentligen bestämt mig för att göra ridbanan enligt alternativ 1, sen lång tid tillbaka. Detta för att läget ju är ganska bra och man får dit en ridbana med traditionell form och okej storlek.

Men härom veckan började jag vackla i det beslutet sedan jag delat en hage och insett hur trevligt inbäddat mellan träden alt 2 hamnar. Hagen har nu just den form som är utritad på skissen. Och storleksmässigt är det nog bara långa hinderserier/distanser jag inte får plats med där - om jag inte bygger ut lite till på längden.

Jag fick kanske inte med allt i mitt inledningsinlägg. Det som känns mest negativt med alt 1 är det öppna läget, beläget högst upp på en svagt sluttande åker, och att jag kommer ha en stor vinterhage precis bredvid ena långsidan. Att plantera träd eller buskar där är liksom bara att glömma, både pga markens beskaffenhet och för att hästarna som går där i hagen kommer äta upp träden ifråga... Sen kommer även ingången till den hagen hamna så att hästarna måste gå igenom ridbanan för att ta sig dit. Och det känns inte så bra eftersom jag släpper hästarna lösa till och från hagen = risken är att de springer runt på ridbanan i stället för att gå dit de ska... :smirk:

Alt 2 har en "mysig"-känsla när man står där och tittar. Och med en häst som tror hon är avlad för rodeo i stallet så känns det tryggare att rida när det är lite omgärdat än när det är helt öppet. Ja, jag ÄR en fegis! :rofl:
Detta alternativ är en aning lägre beläget än alt 1, men även här är detta högsta punkten på en svag sluttning, så att man har naturlig avrinning neråt. (Bägge platserna har dessutom sådan mark att regnvatten rinner rakt igenom.)

Miljöträningen får de nog tillräckligt av utan att ta det medan jag rider, alla hagarna ligger ju utmed vägar i någon mån. Och efter de senaste årens stormar så transporteras en hel del timmer längs våra små grusvägar... :eek:

Det är alltså så att om jag bestämmer med hjärtat blir det nog alt 2, försöker jag bestämma med hjärnan så blir det nog alt 1.

Jag hade hoppats på att fler skulle tänka som jag, men uppenbarligen lyckades jag inte förmedla mina tankar i inlägget...

Frågan är dock, HUR viktig är ridbanans form för dig?

Så här tycker jag:

Hyr du ut boxplatser och är beroende av inackorderingar borde du välja alt 1.

Då ridbanans form är för mig ganska viktig! Och ger ett bra och seriöst intryck. Vill de andra träna dressyr så är det bra att ha en bra form på ridbanan.

Hyr du däremot inte ut boxplatser och det inte spelar någon roll att "locka till sig inackorderingar" tycker jag alt 2.

Eftersom du innerst inne vill ha den där och för din del spelar det ingen roll att den har lite oljämn form. Men för mig skulle det ge att intryck av 'skogsmulle-paddock' (jag har inga fördomar, mest sett ur träningssynpunkt).

Senast ändrad:

tack! det var ett bra argument! :D

Jag hyr INTE ut boxplatser... möjligen att jag någon gång i framtiden kommer ta emot enstaka avelsmärrar, men de behöver ingen rektangulär ridbana :rofl:...

jaha! Då var ju saken klar! :banana:

Klart att du ska ha ridbanan på alternativ 2! ;)
Det är ju faktiskt för din skull du gör den! Och då ska du trivas med den och tycka om att använda den!

[QUOTE/]
Frågan är dock, HUR viktig är ridbanans form för dig?[/QUOTE]

Formen för en ridbana är inte viktig, om man (som någon skrev före mig) inte har inhysingar som vill nyttja banan för ett speciellt syfte. För mig spelar formen stunt samma, det går ju att rida ändå. Kanske tom kan den oregelbunda formen vara till nytta, tex vid rakriktning av din häst eller så. Volter kan man ju lägga bra ändå.Och känner du dig tryggare i alt 2 är det väl inget att fundera på. Eller hur?
Sen är det ju det där att du släpper dina hästar direkt till/från stallet. Det kan kanske bli lite high life, men också kanske inte. Ja du det är inte lätt. :crazy:
Ett litet tillägg. När jag fixade min ridbana så hade jag bara en plats att lägga den på. Vid vedhögen, långt från hus och stall, så att den inte var i vägen för traktorer och annat. Den ligger öppet men det är inte annat än vår traktorväg som går förbi och därför är inte trafiken så hård. Det värsta är nog blåsten tror jag. Det kan pina bra här på Gotland ibland. Bor dessutom i en kustsocken så det viner bra. Men min bana fungerar bra för mig i alla fall, tjejen som har sin häst hos mig klagar inte heller. Mvh Lena

Ja men då spelar det ju kvitta! Alt. 2 är nog minst lika bra vad gäller markbeskaffenhet. Att den har lite ojämn form är väl inte hela världen. Själv får jag inte in en ridbana öht för allt sluttar hos oss, så jag har en corall/volt/rund bana, u name it! Precis lagom att longera i eller pula med unghästar i början.

Hur det än är, så ska du välja det alt. som känns bäst. För annars kan det ju bli att du inte använder den som du tänkt, bara för att det inte känns bekvämt.
Håller med dig, jag skulle inte heller vilja släppa hästarna genom ridbanan för att komma till och från hagen....

Gira :banana:

Ridbanans form kan ju vara viktig men om jag förstår din skiss rätt så skulle du ju i särskilda fall kunna göra en 20x40 bana inom ridbanan i Alt2. Då borde det väl inte vara ngt problem längre. En större bana är väl att föredra framför en mindre? Den större kan man ju alltid avgränsa för särkilda träningstillfällen, du får fundera på ngn tillfällig staketlösning, koner m band, eller el-stolpar som man bara trycker ner....

Jag röstar på alt 2 då jag gärna vill ha ridbanan lite avskärmad, dessutom; think outside the box! Rektangulära banor är ett skapat behov. Den extra biten är inget som gör varken till eller från för min del, jag hade personligen inte byggt den, men är man hoppintresserad kan jag förstå nyttan av längre bana.

Hur mycket blåser det hos er? hur mycket insekter har ni?

Jag skulle valt alt 1 om JAG skulle bygga ridbana, jag skulle nämligen VILJA att den var öppen, inga träd etc i närheten och låg på en höjd med. Hejdå insekterna :devil: Och jag skulle se det som en stor fördel med den intilliggande trafiken, så de vänjer sig vid att jobba även 'under störning'.

Men, av det du skrivit i den här tråden, så tycker jag att DU ska bygga enligt alt 2, det verkar passa dina behov bäst och ffa så verkar du tycka bäst om det alternativet. Så kör på det och strunta i vad vi andra tycker? =)

(Jag har inte röstat)

*KL*

Röstade för alternativ 1 men efter att ha läst hela tråden så känns det som om du borde ta alternativ 2 :)

Vill du ha en mer rektangulär/traditionell ridbana när du rider kan man alltis ställa it koner och rida efter dem :D

Liknande trådar

Hästmänniskan jag har två alternativ på stallplatser, vilken skulle ni valt. den första stallplatsen ligger ca 5 mil från vart jag bor. jätte...
Svar
17
· Visningar
1 558
Senast: bettysmatte
·
Anläggning För några år sedan lät vi anlägga en ridbana på gården. Vi valde paddex och efter konstens alla regler skulle man inte bygga upp den...
Svar
7
· Visningar
3 347
Senast: Rimfaxe
·
Träning Visste inte vart jag skulle lägga tråden. Moderatorn får gärna flytta den om den hamnat fel :) Till trådens ämne då. Jag försöker hitta...
Svar
1
· Visningar
1 545
Senast: fridaxi
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 529
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.