Anlägga ridbana, men var?

Vilket av alternativen, beskrivna i trådinlägget, skulle Du välja?

• Alt 1

Röster: 66 86,8%
  • Alt 2

Röster: 9 11,8%
  • Vet inte

Röster: 1 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    76

ameo

Trådstartare
Moderator
VI ska göra en ridbana här på gården till sommaren, som jag ska kunna använda till min fritidsridning som kanske framöver kan utvecklas mot träning och tävling, när tiden räcker till sådant.

Jag har två alternativ till platser där den kan placeras.

Alt 1:
Längs med lilla grusvägen som går genom vår gård.
Fördelar, som jag ser det:
  • Rymlig ridbana (ca 25x50 m) med vettig "form"
  • Ligger högt beläget och på naturligt väldränerad mark
  • Lätt att ordna belysning, då stallet ligger på andra sidan vägen
Nackdelar:
  • Ligger utmed vägen, kanske inte så kul om man håller på med unghästar
  • Den långsida som inte är mot vägen vätter ut mot gårdens största hage (på åkermark), dvs det ligger väldigt öppet.
Marken här är förhållandevis plan, så det blir inte så jättemycket att schakta bort för att få en plan ridbana.

Alt 2:
Förvisso även det längs med vägen, men bakom en rejäl stenmur, i ena änden av en av hagarna.
Fördelar:
  • Omgärdat av stenmurar och tomtgräns med diverse halvvuxna träd, blir lite mer "inramat"
  • Ligger förhållandevis högt beläget, om än kanske inte riktigt lika väldränerat som alt 1.
  • Går att bygga ut storleken en bit till, även om formen blir ännu mer udda (rosa linjerna på bilden nedan)
  • Förhållandevis lätt att ordna belysning
Nackdelar:
  • Blir en lite udda form på ridbana (grå linjerna på bilden nedan)
  • Svårt att göra exakt plant, blir nog litegrann (men bara LITE) lutning på den
Med det grå alternativet är den kortaste änden ca 20 m och de tre andra sidorna ungefär 40 m. Går att bygga ut ca 10-20 m enligt rosa alternativet, utan att det blir för mkt lutning. Längre bort blir det nerförsbacke. "Innerhörnet" som blir om man bygger ut består av stenmur, stooora träd och även en jordkällare, så det är inte tänkbart att flytta på.
ridbanaalt2.gif

Vilket alternativ hade DU valt? Motivera gärna varför...

Senast ändrad:
Sv: Anlägga ridbana, men var?

Jag hade valt alt 1.

Utan en god dränering så kan man inte använda ridbanan året runt.
Allt som bidrar till den är av godo, så högt belägen är ett stort plus.

Du får satsa på ett ordentligt staket med tanke på att den ligger nära vägen.
Är vägen väldigt trafikerad?

Vägen är inte särskilt mycket trafikerad och det är nog snarare det öppna läget åt andra hållet som stör mig mest...
Sen är det nog bara marginellt sämre naturlig dränering på den andra platsen. Jag tror inte att det blir problem att använda ridbanan vintertid - förutsatt snö- och isfritt - oavsett var jag lägger den.

Jag hade valt alternativ 2, helt klart. Skönt när det inte är så öppet, den udda formen gör inte så mycket i mitt tycke, du kan ju alltid markera upp en mer konventionell bana om behov finns. Det lilla hörnet(rosa linjer) hur stort blir det ca? Kanske perfekt som korall/picadero/löslongeringsvolt?

Den Rosa biten blir nog ca 20 brett och 15-20 långt, om jag lägger till de.
Men jag har inget behov av någon löslongeringsvolt/korall/picadero (vad nu det är för något), det ligger utanför mitt intresseområde... (Nog diskuterat om DEN saken :idea: )

Just nu har många röstat på alternativ 1, men bara mimus har motiverat...
Vore kul om FLER kunde motivera sig!

Sen kan jag ju avslöja att rent känslomässigt lutar jag mer mot alternativ två... Men båda alternativen har ju sina fördelar...

Den Rosa biten blir nog ca 20 brett och 15-20 långt, om jag lägger till de.
Men jag har inget behov av någon löslongeringsvolt/korall/picadero (vad nu det är för något), det ligger utanför mitt intresseområde... (Nog diskuterat om DEN saken :idea: )

En picadero är enkelt uttryckt en fyrkantig rundkorall.

Kan ju vara en vanlig longeringsvolt, kan vara trevligt att inte behöva använda vanliga ridbanan till longering. Äsch struntsamma, håller fortfarande på alternativ 2 :rofl:

Jag longerar gärna just på ridbanan, för att jag då kan förflytta mig runt den hur jag vill... ;) Dvs jag behöver inte trampa upp något voltspår.

Jag skulle ha valt alternativ 1, för att jag dels skulle vilja ha en så stor ridbana som möjligt (räknar inte riktigt in det där extra hörnet, vet inte hur stor användningsområde det skulle få?) och dessutom skulle jag föredra en ridbana med "vanlig" form.

Jag valde alt.1 p.g.a den vädrenerade marken och att det var lätt att ordna med belysning.

Kicki :)

Jag skulle ha valt alternativ 1, för att jag dels skulle vilja ha en så stor ridbana som möjligt (räknar inte riktigt in det där extra hörnet, vet inte hur stor användningsområde det skulle få?) och dessutom skulle jag föredra en ridbana med "vanlig" form.
Det där med vanlig form på ridbanan är nog ett skapat behov, skulle jag tänka mig... TÄvlar man dressyr kan jag hålla med kanske, men kommer jag så långt osm till träning och tävling så är det hoppning som gäller. Det extra hörnet går säkert att göra 20x20 om man schaktar bra, så det blir ju som en förlängning att använda om man vill hoppa serier och distanser. Man kan ju kanske se det som att man har en bana ¨på 20*60 längs med högerkanten åp skissen plus en "kil" extra. Det gör ju också att man slipper sitta och skava på 20metersvolter, utan kan göra en större volt att galoppera på lite framåt i...
Jag valde alt.1 p.g.a den vädrenerade marken och att det var lätt att ordna med belysning.

Kicki :)
Just detta är nog förhå¨llandevis likvärdegt med båda alternativen.

Numero uno: för att jag är både lat och snål av naturen och alltid ser en fördel i att utnyttja redan goda grundförutsättningar. Den verkar ge en bättre konventionell lösning av form och även om den ligger vid en väg så har mig veterligen ingen hitintills dött av lite miljöträning:)

Jag röstade på alt. 1.

Underskatta inte en ridbana som har bra dränering och som går att ha belysning på.

Jag skulle ha lagt ridbanan på det ställe där det blir lättast eller billigast att dränera. Eller helst inte krävs någon dränering alls.
Det är väldigt skönt att verkligen få användning av sin ridbana, och det får man om den är torr. :)

Som jag skrivit ovan, det kommer inte krävas någon som helst dränering på något av dessa två ställen... Ej heller är det några som helst svårigheter att ordna belysning på något av ställena.
Men jag har nog uttryckt det luddigt i första inlägget antar jag...

Jag röstade på alternativ 1, eftersom den banan verkar bli större och får en bra form. Och så tror jag det är ett plus att ha den nära stallet.

Bägge är nära stallet... Och bara några meter från trädgården

Jag röstar på alternativ 1. En av anledningarna är att marken ä jämn där samt att jag skulle tycka det är bekvämt att ha ridvolten bara rakt över vägen. Tror att gårdens värde ökar mer om du har en traditionell ridvolt OM du en dag skulle sälja din gård.

Jag röstar också på 1, främst för att du har bästa dräneringen och det är verkligen guld med naturligt bra dränering. Inramningen kan du ju ordna med lite plantering, träd, frukträd, blommande buskar eller tujor. Om det 'bara' är grusvägen som går förbi är det väl bara bra med lite 'miljöträning', även för unghästar.

Alternativ 1 är det bästa enligt mig.

Varför ?

1. Dränering, skitviktigt om du faktiskt ska använda ridbanan ;)

2. Nära till väg, man måste kunna ta sig dit med både lastbil och
traktor, kanske tom väghyvel i framtiden när banan ska underhållas.
(4-hjuling är inte mycket att komma med när tonvis med material ska hanteras, 20x40 bana = 200 ton material, salt tillkommer :crazy:... och det är bara de övre lagren, inget bärlager eller dyl. )

3. Lätt att dra el, kabel med dragning är ganska dyrt per meter.

4. Stallet nära, förmodligen lätt att få dit vatten under torra sommardagar när ridbanan får öknen i Sahara att framstå som riktigt gästvänlig jämfört med en torr och dammande ridbana. Detta är ju lite beroende på vilket underlag du väljer.... men vid sandbana är vatten nästan ett måste.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag har två alternativ på stallplatser, vilken skulle ni valt. den första stallplatsen ligger ca 5 mil från vart jag bor. jätte...
Svar
17
· Visningar
1 558
Senast: bettysmatte
·
Anläggning För några år sedan lät vi anlägga en ridbana på gården. Vi valde paddex och efter konstens alla regler skulle man inte bygga upp den...
Svar
7
· Visningar
3 347
Senast: Rimfaxe
·
Träning Visste inte vart jag skulle lägga tråden. Moderatorn får gärna flytta den om den hamnat fel :) Till trådens ämne då. Jag försöker hitta...
Svar
1
· Visningar
1 545
Senast: fridaxi
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 529
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.