Anlägga permanentbädd vid minusgrader?

bigganl

Trådstartare
En fråga: Går det att anlägga en permanentbädd när det är minusgrader i stallet? Kommer förbränningsprocessen igång? Jag tycker det känns som om det skulle vara svårt, men jag är inte duktig på keminska processer så ni som kan, vad säger ni?

Sv: Anlägga permanentbädd vid minusgrader?

Vi har torvbädd på sommaren och när kylan kommer och torven fryser så täcker vi den med halm och det verkar som om det blir en viss nedbrytning av halmen iaf, men jag lurar på om det inte stannar av nu när det är så svinkallt (- 10 och ner till det dubbla) - t.o.m. gödselstan fryser ju nu!

När vi började kompostera för en herrans massa år sedan vet jag att jag läste att det kunde stanna av när det blir kallt och att en större kompost klarar sig längre, det måste ju vara samma i en bädd? Så jag antar att det beror på hur många minusgrader det är och hur tjock bädden är, men jag vill gärna också höra om "experterna" har några kloka ord om detta.

De bäddar vi har fungerar bra även när det är kallt så där har vi inga problem. När förbränningsprocessen startat verkar den fortsätta även om det är riktigt kallt. Frågan gäller om det går att få igång en förbränningsprocess om man anlägger en bädd nu mitt i smällkalla vintern. VAd tror ni som kan mer om kemiska processer? Är det idé att försöka?

Jag har försökt och misslyckts (i utebox). Allting fryser bara till is. För att få igång processen måste du åtminstone ha + grader på materialet för är det is så växer ingenting. Ju varmare det är (inom vissa gärnser) ju fortare får du igång proessen. Det kanske kan gå ifall du tar rejält med material som redan börjat brytas ner från gödselstacken men frågan är om man lyckas hålla igång det ellerom det dör när man rör runt i det.

Jaha, har det betydelse att den gamla torvbädden ligger under... tänkte bara att det liksom blev en "ny" bädd när vi la halmen ovanpå det frusna och att det funkade för att det blev en tjock bädd "totalt" och att halmbotten hamnade mitt i...

Fast borde det eg. spela någon roll? Vad är det för skillnad på att lägga en halmbädd på en torvbädd där processen stannat av pga kylan och att börja en ny bädd det aldrig varit någon process? Nej, kemi var inte mitt bästa ämne :p

I det här fallet har hästägaren inte någon permanentbädd utan har tänkt byta växelströbädden mot en permanentbädd. (finns ingen frusen bädd) Om inte förbränningsprocessen kommer igång så sätter sig inte bädden och hästen rör bara runt allt, vilket inte är så trevligt. Kemi var inte mitt bästa ämne heller (lindrigt uttryckt) så jag hoppas någon som är bättre på det vet om det är ide att ens försöka.

Senast ändrad:

Materialet är ju inte fruset, men några plusgrader håller det ju inte. Det förvaras utomhus. Jag vet inte om det fryser, men kommer inte förbränningen igång är det ju meningslöst att göra bädden nu. Hon får kanske vänta till nästa år istället och fortsätta med växelströbädden.

Pga att halmen tog slut för mig och ingen ny fanns att köpa fick jag byta till strö.

Min erfarenhet:

Torv kan du fetglömma! :devil: Dödfött, kaputt finito....
Torvmix: kafjutt, kafjutt, host host harkel, kafjutt. (dvs, mata bädden med
gödselstack så går det nog med lite envishet)

Spån: Inga som helst problem!

Det var 12 minus när jag började min nu fungerande SPÅNbädd.

MVH
Den vana bäddstartaren.... :D

Hrm... Spån är vad hon provat och det fungerade inte alls. (blev bara en blöt röra men bädden satte sig inte alls) Men därav kom funderingen upp om det verkligen gick att anlägga bädd vid minusgrader. Just för att jag är osäker på om förbränningsprocessen över huvud taget kan starta då. Du har ju lyckats så bevisligen kan man få igång den, men i mitt stall gick det som sagt inte alls med spån. Det finns ju annat än temperaturen som påverkar också förstås, vilket verkar gjort att resultaten blev så olika.

Jag har gjort en bädd nu pga minusgraderna och det fungerar rätt bra men jag har gjort den av spån och den är väl inte "äkta permanent". Men den är luktfri och håller sig fräsch, skalar av lite någon gång i månaden, det blir så högt annars då hon mest kissar i bak och det lutar bak, hade varit bättre om hon kissat i fram, då hade det spridit sig bättre.

Testa annat än spån och kalka om det blir för blött.

Jag har lyckats starta och hålla igång bäddar i minusgrader. Både spån och halm. När det var som kallast frös bara det översta bajset som låg avskilt från de andra högarna (bajs i grupp frös inte lika mycket), så det var väldigt lätt att sköta de bäddarna.

även till lill-sis
Då är det i alla fall möjligt att anlägga en bädd trots minusgrader. Jag ska säga till hästägaren att hon kan prova.

KL
Tack för alla svar!

Försök vända ner strå i det också, det "brinner" snabbare då. Silage fungerar toppen :)

Han har lite halmrester här och där i boxen. Hon har provat lägga torv i botten nu. Får hoppas det går.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 556
Senast: Liten
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 004
Senast: QueenLilith
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: Nota
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 836
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka