Anlägga permanentbädd nu?

P

Ponnytroll

Kan man sätta höstens permanentbädd redan nu, eller är det risk för misslyckande när det är så här varmt?

Sv: Anlägga permanentbädd nu?

Såvida du tänker göra varianten där bajs mockas ut så är det inga problem anlägga den nu. Då får du även ett bra kvitto på hur bra den fungerar, då ammoniaklukt maskeras i kyla, men inte nu.

Ska du köra varianten där även bajs vänds ner i bädden i början skulle jag inte rek att starta nu, bajset blir 'luddigt' och slajmigt och flugorna är för förtjusta i det nu.

Dock, en permanentbädd kräver trampning i början, så har du bara hästarna inne mkt korta stunder på dygnet eller bara del av dag kan du få problem så.

Sv: Anlägga permanentbädd nu?

Så bra, då kör jag på och håller tummarna för att jag slipper ammoniaklukt. Vad gör man då, slänger ut allt och börjar om från början igen? :crazy:

Bajsarna åker ut, tar alltid ut dom i vanliga fall också.

Hästen står inne ca 12 timmar per dygn (har troligtvis haft lindrig fång nyligen, så han plockades bort från betet till sitt stora förtret...) så trampningen ska nog gå bra.

Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 351
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
461
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring