Anlägga paddock bland stubbar

taccotad

Trådstartare
Har funderingar på att anlägga en paddock där vår skog stod förut (innan stormen). Träden är borta, så det är "bara" stubbar, rötter, stenar och annat skit som ska bort.

Nu undrar jag, hur går man tillväga? Antar att man måste anlita någon som kan fräsa bort stubbarna för att sedan kunna gräva bort så mkt som det behövs.
Var och till vem ringer man?

Det har förr i tiden varit åkermark det är nu fyrkantigt med en bäck som rinner på två av sidorna, är det bra eller dåligt att bäcken går där? man borde väl kunna dränera ut vattnet ut i bäcken känns det som?

Det är ganska stor yta, ungefär 80*50 meter sen stoppar det pga bäcken. Hur stor hade ni gjort paddocken?

Vad kan ett sånt här kalas kosta?? Vill dra ner på kostnaderna, men samtidigt ska de bli ordentligt och bra gjort. Har ungefär 15 000-20 000 kr som jag kan lägga ut. Kan detta räcka till en normalbra paddock?

/en frågvis Taccotad

Sv: Anlägga paddock bland stubbar

Googla på *stubbfräsning* så får du upp hur många företag som helst som utför det. Ang stl på paddocken, gör den så stor du kan.

Jag gissar bara men jag skulle tro att stubbfräsning är bortkastade pengar... Den enklaste är nog att försäka få tag på en stor lastmaskin eller hyvel som helt enkelt tar bort det översta lagret och sen lägga på mer material. Men kostnaden är svår att säga, dels beror det på hur nära du har till någon med maskiner, kontakter om det är någon som vill/kan köra svart. Sen beror det även på hur underlaget ser ut efter att det översta lagret är borta och hur mycket material du behöver, vilket material du vill ha och hur långt bort det finns...

Stubbfäsning låter dyrt, du har inte tillgång till en traktor ni kan använda till att dra upp stubbarna med?

Derivata och Snurrfian: Jag har ju inte en aning om hur man får bort stubbarna, men blir glad om vi slipper anlita stubbfräsare för jag antar att det kostar en hel del.
Vi har en granne som har tillgång till grävmaskiner och andra liknande maskiner, kanske skulle fråga honom lite....

Tack för era svar!

Jag hade en par träd där jag anlade min ridplan. Först sågade jag ner dem och sen togs stubbarna bort med grävmaskin.

Vad du måste tänka på noga, är hur marken är placerad i förhållande till vatten flöden...

Nu när inte trädens rötter finns kvar och tar vara ppå allt vatten så kankse det blir vattensjukt där???

Se till att dränera noggrant!

Stubbarna drar man bort/gräver upp...med mkt svett och tårar :crazy:

Vad du måste tänka på noga, är hur marken är placerad i förhållande till vatten flöden... Nu när inte trädens rötter finns kvar och tar vara ppå allt vatten så kankse det blir vattensjukt där???

Självklart kommer vi kolla upp detta.

Se till att dränera noggrant!

Det har jag redan bestämt att vi ska göra. Ska vi ändå göra en paddock ska det göras ordentligt!!

Stubbarna drar man bort/gräver upp...med mkt svett och tårar :crazy:

Men fyyy.... inte för hand hoppas jag! Ska gå ut och räkna alla

Jag hoppas verkligen att det kan fungera att ha paddocken där, det finns inget annat ställe jag vill ha den...

Liknande trådar

Anläggning Jag går i planerna att i framtiden anlägga en paddock. Jag har egen gård med två stora hästar och två ponnyer. Paddocken kommer inte att...
Svar
5
· Visningar
3 777
Senast: _Linn_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama