Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Minnie

Trådstartare
Nu kommer nyförvärvet hem snart o det ska fixa en del innan. Tänkte ha djupströbädd/permanentbädd i boxen. Dels för isoleringens skull o dels för att spara lite tid i det dagliga arbetet. Sist jag gjorde detta var 1988.... då iaf använde vi enbart torv + att vi kalkade innan vi la in den första torven. Nu är planen att använda halm som topping. Vad ska jag grunda med? Spån, torv eller spån/torv? Ska jag kalka innan? Hur gör ni?
 
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Beror ju lite på vad underlaget är från början. men våra djupströbäddar är enbart halm från början. Dock viktigt att lägga in rejält redan från början så den inte blir för blöt. Sen är det bara att ströa efter behov. (Vi har jordgolv med en liten del singel i botten, men de går aldrig direkt på det underlaget)
Lycka till!
 
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Det är vanligt betonggolv. Så ni kalkar inte innan?
 
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Nej, vi kalkar inte, däremot är jag generös när jag ströar, så bädden aldrig blir sur. Vi utgödsling har vi kanske en halv meter djup bädd som tas ut.
Med ett betonggolv kan ju tänkas att halmen kanske rör på sig i början, så då kan en vattnad torvbotten eller sandbotten kanske vara lämplig? Sen på med halmen.
 
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Nu såg jag att det var box! Bädden jag beskriver är på lösdrift! :D
I en box skulle jag definitivt kalka! Och ha en torv/spånbotten, ren halmbädd tycker jag lätt blir sunkig i box om man inte har en gigantiskt stor sådan.
Sorry för mina tidigare kanske knasiga råd....
 
Senast ändrad:
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Jag kalkar golvet, sen lägger jag spån i riklig mängd (ca 3 balar spån till en 12 kvm box som första steg). det bästa är om hästen kan stå på enbart den spånbädden några dagar så att den packar sig. därefter lägger jag på en massa halm, och är noga med att den får sätta sig, mockar bara ut bajset och plattar till och stampar till halmlagret noggrant. efter några dagar har det satt sig, och spånet under gör att uppsugningsförmågan håller sig väldigt bra vintern igenom, boxen blir fräshare än växelströ bädd, och värmer massor.

jag har haft permanentbädd med enbart kalk och halm också, men föredrar spån lagret under just för att bädden håller sig fräshare mycket längre. enbart halm bädd brukar bli sunkig framåt vårvintern när vädret blir mildare, och jag vill ha fräsh torr bädd och framför allt luktfri bädd i stallet för både min egen hästs trivsel men också stallmiljön rent allmänt.
 
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Håller med mackan, har haft rena halmbäddar men på senare tid provat kalk och spån i botten. Absolut överlägset enligt mig. Dessutom mycket lättare att ta ut, om man nu behöver ta ut den för hand.
 
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Vi har gjort en bädd med spån/torvmix underst och sedan massor med halm uppe på, den är jättefin faktiskt!
 
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Jag har för mig att torv gör att det inte luktar så mycket amoniak. Men spån kanske funkar bra det också. Tror nog jag gör som föregående, blandar spån/torv.
 
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Jag läste nyss en undersökning om det, och torven binder ungefär dubbelt så mycket ammoniak som spån.
 
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

I detta fall lär det spela noll roll, eftersom vi pratar en permanentbädd med kalk i botten, spån ovanpå och sen halm ytterligare i bädd ovanpå det. Det ska inte frigöras ngn amoniak whatsoever, eftersom lagret inte ska petas i öh.t.....
 
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Jag tycker visst det är av intresse, med tanke på att torven suger upp vätska motsvarande tolv gånger sin vikt, jämfört med halmens 4 gånger sin vikt. (Tyvärr har jag inte motsvarande siffror för spån.)

Letade reda på undersökningen och så här ser sifforna jag pratade om ut:

Absorbering av urin liter/m3
Torv 700 l
Hackad halm 44 l
Pressad halm 270 l
Sågspån 205 l
Kutterspån 390 l

Dessutom minskar torv kväveförlusterna med upp till 40%, också något som jag tycker är viktigt att tänka på!

I verkligheten så avgår det oftast en del ammoniak ändå, eftersom många hästar rör upp bädden litegrann, oavsett bäddtyp. Jag bytte från ren halmbädd till torv plus halm i år, och tycker det funkar bättre.
 
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Intressant!! Då var jag inte helt ute o cyklade. Du kör alltså bara torv? Det var min plan från början men sen började jag vackla när "alla" verkade ha spån i botten. Kalkade du innan du la in torven?
 
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Från början körde jag bara torv några månader, men jag fick aldrig den att sätta sig riktigt, fast tyckte det funkade bra ändå. Nu har jag lösdrift, och har bara bädd i en del av den, vilket innebär att det inte finns något naturligt stopp för bädden, det är nog en anledning till att jag inte fick den att sätta sig. (Skulle nog ha vattnat eller satt en tröskel för att hejda den.) Jag kan tänka mig att det blir lite annorlunda i box.

Nu toppar jag med halm, och då kommer inte hästarna åt att röra runt i torven på samma sätt. Det fungerar riktigt bra, tycker jag. Jag har bekanta som bara har torv i sina boxar, och de är jättenöjda med det.
 
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Jag vände mig endast mot ammoniak argumentet, jag är medveten om rankningen.
jag tror som sagt det spelar noll roll i just det fallet då man har permanent bädd med både spån/torv och sen halm ovanpå, dvs halmbädden ovanpå är även den permanentad.
har aldrig varit med om ammoniak utsläpp som märks av ö.h.t, i en sån bädd med spån och halm, men visst, det är möjligt att om man gör en mätning så finns det ändå skillnad.

rena torvbäddar är det värsta jag vet, pga dammet.
 
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Hellre Stalosan än kalk. Kalken binder ammoniaken. Att binda ammoniak är en mycket långsammare reaktion än att neutralisera den som Stalosan gör. Dessutom är kalk basisk villket gör att den inte kan sänka ph-värdet i bädden och göra den sur, och förhindra uppkomst av svamp- och bakterietillväxt i bädden. Detta kan Stalosan göra.

Torv som bäddmaterial är överlägsen alla andra strömaterial pga den ha en förmåga att absorbera vatten och ammoniak jämfört med övrigt strö.
strömaterial (
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 404
Senast: cherie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att provrida på en ny ridskola tycker jag är både spännande och lite jobbigt. Spännande säger väl sig självt, men det jobbiga för mig är...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Som det ser ut i dagsläget kommer min häst stallas in första Mars, jag vill ha bädd åt honom i boxen,dels för att det ger lite värme,och...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp