Anlägga damm m.m!

Lycanthrope

Trådstartare
Äntligen bor jag med stor trädgård, som är ganska tråkig dock..
Jag skulle så gärna vilja ha en liten damm! Kanske med fisk i?
Och en liten utstickare på den med en söt liten bro över, lite buskar, blommor och sten!

Någon som har något sånt här i sin trädgård?
Bilder och tips mottages tacksam!
Jag har inte en aning om hur man gör! :eek:

Sv: Anlägga damm m.m!

Oj oj oj vad kul!

Dammar är superroligt. Mitt tips är att ta ett långt snöre och lägg ut det på olika delar på tomten i olika "dammformer" som du tycker är snygga. Sedan när du har en bra form så lägger du ut tex ett gammalt lakan (inte grönt) och låter det fylla ut ytan du markerat. Gå runt och titta. Fundera. Låt det hela ligga kvar ett par dagar.

På så vis kan du få en illusion av hur dammens yta kommer påverka trädgården INNAN du gräver.

Efter man grävt är det svårt att ändra sig.

Andra tips är att köpa dammduk av den bästa kvaliteten eftersom den håller längst. Färdiga plastdammar är dyra och oftast för små att ha fisk i.

Och när det gäller pump! Köp den största pump du någonsin har råd med och ett stort bra filter med UV lampa som tar död på algerna! Jag lovar att även om det känns i plånboken så har du det igen sedan iomed dammen blir snyggare.

När det gäller pumpar. Välj ett väletablerat märke med bra garantier. Hozelock pumparna fungerar tex bra i åravis.

Ska du ha fisk i dammen måste den vara ganska stor. Koi tex vill ha ett vattendjup på minst en meter. Guldfiskar klarar sig med litet mindre.

Vill man ha näckrosor så behövs också en ganska djup damm.

På biblioteket brukar finnas en 2-3 olika böcker som bara handlar om trädgårdsdammar. Låna hem för inspiration!

/kt

Åh tack!

Vi har grävmaskin så vi kan göra den rätt djup utan större ansträngning! :D

Ska diskutera lite med sambon.
Kan ordna en bild på trädgården för lite tips kanske! :idea:

En bild!!
Denna dammen har jag och min pappa grävt hemma hos mina föräldrar. Meningen var att den skulle bli ca 1,5 meter i diameter och 1 meter djup på det djupaste stället, med två grundare hyllor.
Fast den "råkade" bli närmare 2,5 meter i diameter.

Vi grävde ett hål, och så använde vi oss av dammduk, som jag tycker är mycket snyggare än såna där formpressade plastbyttor.

Sen planterade vi blommor, vi har bland annat näckrosor, kabbeleka, iris och nått mer som jag inte har en aning om vad det heter.

Sen i våras har vi dessutom ett litet vattenfall, ungefär i övre högra hörnet på bilden (vattenfallet är inte med på bilden).
Tyvärr var den pumpen vi hade till vattenfallet lite för mesig så vi måste köpa en kraftigare.

Sen så har mamma gjort en större rabatt i anslutning till dammen (vänster sida) som gör att det ser lite mer inramat och hemtrevligt ut!

dammen_7__1180295783_5180764.jpg

Kan tillägga att vi har haft kräftor i dammen tidigare, tills hägern kom på besök och satte i sig allihop. Nu äter inte maken kräftor, och den lilla mängd jag sätter i mig kan jag köpa utan att göra stor skada på ekonomin.

Kräftor medför nämligen att man inte kan ha t ex näckrosor i dammen (kräftorna käkar upp rötterna), nu har vi näckrosor och jag måste säga att jag inte saknar kräftorna ett dugg!

Vi är också jättesugna på damm!

Men jag undrar en sak.. Hur gör man med el till pumpen?
Ska man gräva kabel genom gräsmattan eller?

Kanske dum fråga men men :p

Jar har sen några år tillbaka en damm i min trädgård och älskar den.
Min damm är mellan 30 cm och 1,5 m djup och jag låter mina fiskar vara kvar i den hela vintern och än har de klarat det bra. Fiskarna har blivit fler av sig själv och just nu finns det ett 40 tal guldfiskar och koikarpar.

Tänk igenom hur du vill ha kanterna i dammen innan du börjar bygga och snåla inte på reningsanläggning utan köp en rejäl från början. Även pumpen ska vara rejält tilltagen så att den orkar pumpa runt vattnet om du tex ska ha ett vattenfall i samband med dammen.

Lite bilder från byggandet
http://hem.fluffig.se/#8.18

Senast ändrad:

Jag håller med, en ordentlig pump är en riktigt bra investering. Till vår damm köpte vi en av den minsta sortens pump, eftersom dammen inte skulle bli så stor.
Den pumpen är hur kass som helst, och när vi gjorde vattenfall förra året räckte inte den pumpen ens till att få någon fart till det, så nu ska vi försöka få tag i en större och bättre.
Kan dessutom rekommendera de pumpar som har någon slags Uv-lampa och mikrofilter (nån lavasten där det bor en massa mikroorganismer i?) i sig. Lite dyrare, men har iallafall hjälpt vår damm att hålla sig ren och fin.

I det nummer av Vi i Villa som jag fick igår beskriver de hur man gör en damm. Du kanske kan få lite tips där!

Men det stod också att om man gör dammen mer är 0,2 m djup så måste man ha staket runt... Kanske något att tänka på! Fast det vanliga trädgårdsstaketet man ofta har räknas kanske också?

Men det stod också att om man gör dammen mer är 0,2 m djup så måste man ha staket runt... Kanske något att tänka på! Fast det vanliga trädgårdsstaketet man ofta har räknas kanske också?

:eek:
Våra vattenpölar är djupare än så! :mad:

Vi ska iofs sätta staket runt vår trådgård, men vill inte ha runt själva dammen.

:eek:
Våra vattenpölar är djupare än så! :mad:

Ja, precis! Så här stod det i ett tidigare nummer av Vi i Villa (2004):

Om du har en damm eller pool som har ett vattendjup som är mer än 20 centimeter är du, enligt Boverket, skyldig att begränsa riskerna för olycksfall. Detta kan till exempel vara i form av en skyddstäckning eller ett staket runt poolen. Det är du som fastighetsägare som är juridiskt ansvarig för att säkerhetskraven uppfylls. Om du till exempel väljer att ha ett staket runt poolen bör det vara minst 90 centimeter högt. Det ska heller inte inbjuda att klättra på eller vara möjligt att krypa under. Grinden bör vara försedd med ett lämpligt lås som barn inte får upp. Endast pooltäckningar som håller för människor och djur att gå kräver inte kompletterande staket.

Måste säga att det låter VÄLDIGT avancerat för en liten damm...:crazy:

Vi har rejält staket runt hela tomten, ingen oinbjuden kan komma hit och trilla i. De inbjudna får passa sig själva ;)

Jag puttar upp den här tråden igen för ett par frågor...

Ungefär vad kan det kosta att anlägga en (mindre; säg två-tre meter i diameter) damm med duk, pump, filter och annat nödvändigt inräknat? Och vad ligger driftskostnaden på sedan, för jag antar att pumpen ska vara ingång dygnet runt, året runt (om man har fiskar i alla fall)? Hur mycket och vad för slags skötsel kräver en damm? Hur gör man på vintern?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Är det någon här som anlagt våtmark istället för en regelrätt damm i liten skala, typ 2x3m eller så? Funkar det? Känner att en djup...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
Träning Jag har bra och trevliga ridvägar där jag bor, mestadels otrafikerade grusvägar vilket självklart är underbart! Jag har också en paddock...
Svar
5
· Visningar
854
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka