Anläggningsregler

Fiorano

Trådstartare
Vad har er anläggning (med ridhus och ridbanor) för regler när det gäller att ta in externa tränare? Med extern tränare menar jag någon som inte är knuten till ev ridklubb som har ankntyning till anläggningen.

Får man ta dit tränare att rida för (så länge det inte stör ev verksamhet)?
Måste detta gå genom styrelsen eller annan anläggningsansvarig?
Får tränaren lov att själv organisera träningar, tex genom utskick på fejan, eller måste den typen av organisation gå genom föreningen?

Berätta även annat allmänt hur det fungerar på er anläggning/klubb med träningar och tränare:).
 
Sv: Anläggningsregler

I min klubb så tar vi i tävlingssektonen emot önskemål om tränare och så kollar vi av intresset. Eller så är det någon klubbmedlem som skapar ett intresse över någon som fler vill rida för. Då är det organiserad träning med stående tider då det funkar för ridskolan. Jag har åkt dit på andra lediga tider och ridit själv för tränare, det är ok, men man får acceptera att andra rider samtidigt.
I nya ridhuset jag börjat åka till i vinter behöver man bara säga till om man vill ordna kurs, men det är så stort att andra kan rida samtidigt i alla fall. Jag har ridit dressyr för tränare samtidigt som en person hoppade och två andra hade någon typ av horsemanship/dressyr/what ever/ samtidigt utan problem. Alla vet där att anläggningen är till för alla grenar.
 
Sv: Anläggningsregler

Jag står inackorderad med min häst i ett mellanstort privatstall. Vi är 12 hästar och har ett ridhus. Om men vill boka ridhuset är det ok! Då skriver vi bara upp på whiteboarden vilken tid man ska träna, är det dressyr brukar det vara ok att rida samtidigt som den som tränar. När det gäller hoppträningar har vi gemensamt kommit fram till att vardagar mellan 17-19 är det inte ok med hoppträningar, men all övrig tid är det ok!
Det är många som jobbar skift i stallet så det är sällan mer än 3 hästar inne samtidigt vilket är skönt :D
 
Sv: Anläggningsregler

Tack och lov kan vi ta in vilken tränare vi vill (vi är inte så många), annars hade jag fått flytta. Den tränare som flera andra i stallet rider för är i mina ögon heeelt värdelös. Nog för att man ska berömma sina elever när de gör rätt, men att höra någon stå och skrika "braaaa" varannan sekund skulle jag få psykbryt på. Tränaren i fråga är också mycket förtjust i gramman, vilket gör att det går att se exakt vilka i stallet som rider för hen.
 
Sv: Anläggningsregler

Intressant frågeställning! Jag har varit med om hur tokiga regler och olika inställningar som helst på diverse anläggningar.. Några exempel:

På ridskoledrivande ridklubb:

Organiserade träningar som återkommer får endast hållas av tränare godkänd av föreningen. Bokningar går genom privatryttarsektion. Övrig bokningsbar tid i ridhuset får endast instruktör som har F-skattsedel ha och ridhuset måste vara tillgängligt för övriga ridande samtidigt.

På annan ridskoledrivande ridklubb:

Vad gäller organiserade träningar samma som ovan - endast godkända av föreningen får hålla träning. Dessutom går all ekonomi via klubben, dvs tränaren anställs och eleverna betalar till föreningen. Övriga tränare (som ej är anställda av ridklubben) får inte hålla träningar på anläggningen.

På privat anläggning (utan ridskola):

Ridhuset har 3 vardagar i veckan + helger då det kan bokas "av vem som helst" och om det hålls träningar för tränare/instruktör struntar ägaren i. Då har ingen annan tillgång till ridhuset. De övriga 2 dagarna är det inte bokningsbart utan sk "fri ridning" för en billigare hyra/timme.

Tredje ridskoledrivande ridklubb:

På helgerna organiseras ingenting av ridklubben i ridhuset, utan är till privatryttarnas förfogande. Man kan boka ridhuset "hur som helst" och rida för vem man vill. Tränare kan också boka återkommande träningar efter överenskommelse med styrelsen.

De första två ridskolorna har jag så svårt att förstå - har klubben egentligen med att göra om en tränare tar betalt "svart"? Ryttarna kringgår de här reglerna genom att hävda att "kompisar" hjälper dem gratis...
 
Sv: Anläggningsregler

"Vår" gård ägs privat, men en klubb är baserad där också. Det är inte tillåtet att ta dit egna tränare utan godkännande från de andra hyresgästerna och stallägaren.
 
Sv: Anläggningsregler

Jag står som sagt på en privat anläggning utan lektionsverksamhet.

Vi har tränare som har spikade dagar och tider, dessa godkänns först av anläggningsägaren och läggs sedan ett schema för.
För nuvarande har vi tre tränare som kommer återkommande - en varje vecka, en varannan vecka och en kommer några ggr per termin.

Utöver detta kan man boka enskilda träningar, valfri tränare, hoppning dock endast under hopptider samt före 16 eller efter 21 vardagar.

Man får endast rida en träning per vecka och häst om man rider mellan 16-21 vardagar. Vilket de flesta gör.

Externa ekipage med anläggningskort har samma regler förutom att de inte får rida annat än organiserade träningar mellan 16 och 20 då det är knökfullt av våra egna ekipage.
 
Senast ändrad:
Sv: Anläggningsregler

Jag förstår de två första ridskolorna till fullo! Varför ska man ställa sin anläggning till förfogande till folk som jobbar svart?
 
Sv: Anläggningsregler

Nej, såklart om man VET att personen jobbar svart ja.. Men att kräva F-skattsedel är väl att ta i när man faktiskt kan ta betalt alldeles lagligt om man har tränarjobbet som hobbyverksamhet. Sen om vederbörande verkligen tar upp det i deklarationen är ju svårt att kontrollera - och jag menar att det inte är en förenings uppgift att vara polis i det fallet. Däremot kan de väl anmäla den tränare som de misstänker i sådana fall, istället för att misstänkliggöra en hel yrkeskår..
Dessutom är inte F-skattsedeln någon som helst garanti för att ryttarna betalar "vitt".
 
Sv: Anläggningsregler

träning för extern tränare ska anmälas till kontoret minst en vecka i förväg, liksom bokningar. ofta tränar någon utan att ridhuset är bokat = fritt fram för övriga att rida där samtidigt. Står på anläggning med ridskoleverksamhet 5 dagar/vecka + övriga aktiviteter, dubbla ridhus.
 
Sv: Anläggningsregler

Där jag står i vanliga fall(är borta ett halvår) har vi två ridhus, en dressyrbana och en stor utebana. Vi är ca 70 privathästar.

Vi har ridhusschema där hoppning tillåts varannan v i ena ridhuset och nästa i andra. Ridhuset går att boka för specialträningar så att det stängs för utomstående om man är minst 6 ekipage under viss tid.

Dressyrträningar "stänger" inte ridhusen. Utan andra får rida samtidigt. Men man visar hänsyn till de som rider lektion.
Bokar man dressyrträning har man företräde framför de som inte bokat träning utan mer bara spontantränar.
Man kan inte ha hur många dressyrträningar som helst samtidigt heller.
Jag tror vi som mest varit 2 tränare i varje ridhus.

Sommartid är det betydligt enklare IOM att man då kan vara ute också.

Ridhus bokas genom ridhusansvarig.

Gårdens ägare har satt regler. Sköter man sig enligt dem är man välkommen som tränare. Men det är antingen så att elev/häst eller tränare har anknytning till gården. Eller att träningen organiserats av någon på gården.
Har man ekipage utifrån erlägger de ridhusavgift.

Ska träningen organiseras genom klubben måste det ok:as av styrelsen.
 
Sv: Anläggningsregler

Jag står i ett tävlings/ridskolestall som är privatägt. Ridskola tre dagar i veckan, övriga dagar får jag ta dit tränare och rida när jag vill! :)
 
Sv: Anläggningsregler

På anläggningen där jag har mina hästar får man inte ta in egen tränare. Anledningen att man stallar upp där är att man vill träna för den tränaren helt enkelt.
MAn får självklrt åka iväg och träna för andra på andra anläggningar.
Ett par gånger om året tar de in en mkt meriterad tränare som man får rida för.
 
Sv: Anläggningsregler

Där jag har mina hästar (privat stall med ridhus, vi är 4-5 som har inackorderat där) skulle jag inte ta dit någon extern tränare utan att höra med stallägaren (som själv har träningar i ridhuset ca 3 kvällar i veckan). Jag vet att en granne som brukar rida i vårt ridhus har fått ta dit sin tränare (som även jag har tränat för tidigare), och när jag hörde med stallägaren om jag också fick vara med när hon ändå var där så var det OK.

Min ena stallkompis har haft dit en kompis ibland för att få hjälp med hoppningen, och det har inte heller varit några problem.

Ridhuset är dock inte bokat när det är träningar utan man får rida ändån.
 
Sv: Anläggningsregler

Nej, såklart om man VET att personen jobbar svart ja.. Men att kräva F-skattsedel är väl att ta i när man faktiskt kan ta betalt alldeles lagligt om man har tränarjobbet som hobbyverksamhet. Sen om vederbörande verkligen tar upp det i deklarationen är ju svårt att kontrollera - och jag menar att det inte är en förenings uppgift att vara polis i det fallet. Däremot kan de väl anmäla den tränare som de misstänker i sådana fall, istället för att misstänkliggöra en hel yrkeskår..
Dessutom är inte F-skattsedeln någon som helst garanti för att ryttarna betalar "vitt".

Nej men poängen är att ansvaret då läggs över på tränaren och föreningen därmed inte kan anklagas för skattefiffel/problem, dvs föreningen blir friskriven från det sålänge tränaren har f-skattesedel. det är det som är tanken med det upplägget.

KL
vi har privat ridhus och för uppstallade är det fritt fram att ta dit vilken tränare de själva väljer att träna för. Externa ryttare får träna för tränare (av eget val) på särskilda tider (ingen extern ridning ö.h.t på vissa tider, blockat för uppstallade endast). Externa tränare får inte bedriva organiserad träning hos oss i någon form.
 
Senast ändrad:
Sv: Anläggningsregler

Hej!

Nu står jag i ett privatstall, men jag har aldrig stått i ett stall dit jag inte kunnat ta med min egen tränare, det hade aldrig funkat eftersom jag inte har möjlighet att åka iväg för att få träna för den jag vill (brist på bil och släp).

Vi bokar ridvolten när vi vill träna, den är inte jättestor så de flesta undviker att rida när någon annan tränar. När barnen har ridlektion går det inte att vara på volten iaf.

Några går ihop och tar ut tränare tillsammans, jag har en egen jag tar ut, liksom en annan tjej (jag hade aldrig ridit för hennes tränare).

Hoppträningar finns på granngården som man kan vara med på, dit får man inte ta egna hopptränare, men jag tror man kan ta dit dressyrtränare.

/Lavinia, som inte riktigt förstår varför stallägare ska lägga sig i vem man rider för.
 
Sv: Anläggningsregler

Fast det kan jag förstå.. varför skulle jag tex sponsra en extern tränare att tjäna pengar på min anläggning? Är väl en sak om inte stallägaren är tränare överhuvudtaget men oftast är dom ju det i någon form. Jag tycker det är ganska vanligt förekommande. Vill man träna för någon annan så får man åka iväg helt enkelt.

Jag förstår helt och fullt att dom som driver privata anläggningar har den regeln. Jag har oxå stått i sådana stall (dressyrtränare) dock fick vi ta dit externa hopptränare men då gällde det att den som ville av inackorderingarna skulle få vara med och träna. Även dressyrtränaren var med någon enstaka gång.
 
Sv: Anläggningsregler

Var går gränsen för organiserad träning? Är det begränsning i antalet ryttare, att det är en sammantagen dag eller var går gränsen?
 
Sv: Anläggningsregler

Nopes, jag förstår fortfarande inte.

Vitsen med att stå på en anläggning med ridhus och sånt är väl att man ska kunna träna (underförstått för vem man vill)? Jag hade inte velat betala för att "måsta" träna för en viss tränare, i så fall borde ju det ingå i stallhyran precis som ridbana/ridhus?

Fast det är klart, jag har bara stått på en anläggning där ägaren var "tränare" själv och dit fick man ta sin egen tränare så det är väl därför jag har svårt att begripa konceptet.

/Lavinia, mer och mer nöjd med stallet hon står i :-)
 
Sv: Anläggningsregler

Du förstår inte att en person/tränare som lagt ner hurmktpengarsomhelst på sin privata anläggning och ständigt betalar underhåll och slitage för denne inte vill sponsra andra tränare att glida in och tjäna pengar utan att betala en spänn i omkostnader för det?

Det kan faktiskt jag förstå, till fullo!

Du måste ju oftast inte träna för just den tränaren, som sagt vill man träna för andra får man åka iväg, inte konstigare än så!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 237
Senast: IngelaH
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 566
Senast: mackan
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 043
Senast: monster1
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 824
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp