Anky bland 2000-talets största idrottare

Sv: Anky bland 2000-talets största idrottare

Jag anser inte att RK är psykisk nedbrytning, jag tycker verkligen inte att det går att likställa med barrering eller doping. Ja, jag har läst i princip samtliga trådar om RK här på buke, men jag anser kanske inte att det är här man får reda på mest fakta. Mycket åsikter men lite information.

De tester som har gjorts där man har konstaterat att RK är psykiskt skadligt för djuren är oerhört dåligt gjorda. De undersökningar jag har sett går inte att använda som en grund till den slutsatsen, då de ej är vetenskapligt utförda och saknar ett antal faktorer.

Jag tycker att Ankys hästar ser otroligt fräscha ut, de ser betydligt gladare ut än många av elitens andra hästar och bevisligen håller de länge och kan vara på den absoluta toppen i många år. Som vanligt i dessa debatter ställer jag frågan, vart går gränsen mellan RK och låg och rund?

Låg och rund hyllas, RK förkastas. Intressant när man hittills aldrig har lyckats definiera vart gränsen mellan dessa två går.

Anky's prestationer går inte att bortse från, det är så typiskt ridsporten att man inte kan unna de bästa något.

Om du tar dig orken att söka på buke så får du svaret på den frågan. :) Där har även jag skrivit, samt Rolle och fler.

Om du inte vill diskutera något, eller som här inte ens göra en kort förklaring, så ska du inte skriva.:idea:

Sedan är varken du eller Rolle rollkursexperter såvitt jag vet, och jag vill se resultat på skador på hästars psykiska hälsa som du menar blir förstörd, och då skillnaden mellan andra hästars psykiska hälsa som rids utan roll, men på samma nivå.

Och det har jag inte sett i en enda rollkurstråd. Så du kan länka.

Nu är ju varken barrering eller doping tillåtet medans rollkur mig veterligen inte förbjudits.

Jo det har det till viss del, träningsformen får bara förekomma i korta sekvenser på framridningen enligt FEI.

Sedan är det ju ännu märkligare att just de personer som FEI har stoppat från att utöva sin träningsmetod på framridningen är de som vinner tävlingarna överlägset. Vad ger det för konstiga signaler?

Om du inte vill diskutera något, eller som här inte ens göra en kort förklaring, så ska du inte skriva.:idea:

Sedan är varken du eller Rolle rollkursexperter såvitt jag vet, och jag vill se resultat på skador på hästars psykiska hälsa som du menar blir förstörd, och då skillnaden mellan andra hästars psykiska hälsa som rids utan roll, men på samma nivå.

Och det har jag inte sett i en enda rollkurstråd. Så du kan länka.

Aha, så bara för att jag inte orkar lyda din befallning att jag minsan ska förklara för dig (:crazy::grin:...) så får jag inte skriva här, för dig.
Jag antar att du förstår att jag inte kommer lyssna på den befallningen?
:idea:

Och inte är du heller någon RK expert mig veterligt. Innebär det att du kan mer om oss bara för att du inte är emot det?

Bara för att något ger ett bra resultat innebär det inte att hästen inte tar skada.
Hur ser du skillnad mellan en häst som är barrerad, och en häst som hoppar högt för att den naturligt gör det? Vad är skillnaden mellan dessa två hästar.

RK är än så länge tillåtet, troligast för att det används utav "kändisar" som de med rätt att förbjuda RK inte törs/vill gå emot.
Det är bara att kolla på listan med doping som höll på att bli godkänd, det är bara att vara "någon" så kan man göra saker som är helt befängda.

Har de angivit vad "kortare sekvenser" innebär?
För mig är det ett par steg, eftersom det är dressyr vi pratar om.
Anky har på framridningar spelats in när hon rider RK i över 2 min.

Obs att Anki ridit hästen redan ett tag i RK.
http://www.youtube.com/watch?v=YODFSUs8_zw&search=Hyperflexion dressage Rollkur LDR

För mig personligen så är ridning att utveckla och förfina de "former" en häst gör i fritt tillstånd. RK är inte naturligt.
Den som rider RK gör det för att vinna, och sätter hästens välbefinnande i andra hand.

Aha, så bara för att jag inte orkar lyda din befallning att jag minsan ska förklara för dig (:crazy::grin:...) så får jag inte skriva här, för dig.
Jag antar att du förstår att jag inte kommer lyssna på den befallningen?
:idea:

Och inte är du heller någon RK expert mig veterligt. Innebär det att du kan mer om oss bara för att du inte är emot det?

Bara för att något ger ett bra resultat innebär det inte att hästen inte tar skada.

Till skillnad från dig har jag inte påstått mig ha den kunskap du utger dig från att ha om rollkur. Det är inte jag som tvärsäkert skrivit att hästarna bryts ner psykiskt.Det är därför jag frågar dig hur du menar- hur bryts de ner psykiskt om man jämför med andra icke rollkurs ridna hästar på samma nivå?

Eller menar du att de bryts ner psykiskt men det inte märks???

RK är än så länge tillåtet, troligast för att det används utav "kändisar" som de med rätt att förbjuda RK inte törs/vill gå emot.

Och jag tror RK än så länge är tillåtet av den anledning att dressyr alltid ska dömas utefter vad domaren ser under dressyrprogrammets gång, inte före eller efter eller ana med kunskaper om vissa ryttare vad som händer på träning.

Isåfall skulle ju de ryttare som ger sina hästar regelbundet med stryk för att komma till GP sas inte få några direkta poäng i sina protokoll, för de har faktiskt kmmit dit de är med sporrens o piskans hjälp.

Har de angivit vad "kortare sekvenser" innebär?
För mig är det ett par steg, eftersom det är dressyr vi pratar om.
Anky har på framridningar spelats in när hon rider RK i över 2 min.

Obs att Anki ridit hästen redan ett tag i RK.
http://www.youtube.com/watch?v=YODFSUs8_zw&search=Hyperflexion dressage Rollkur LDR

För mig personligen så är ridning att utveckla och förfina de "former" en häst gör i fritt tillstånd. RK är inte naturligt.
Den som rider RK gör det för att vinna, och sätter hästens välbefinnande i andra hand.

2 minuter? Jag har sett Anky rida extrem rollkur i 45 minuter...

Men det hör väl egentligen inte hit..

Kortare sekvenser kanske är just 2-5minuter, jag vet inte dom har inte riktigt definerat det.

Jag har inte hittat någon begränsning av FEI - därmed inte sagt att det inte finns någon. Om FEI redan har satt en gräns verkar det inte som att den gränsen efterföljs - ställer man sig på framridning får man se mycket.

Hourse and Hound skriver att FEI ska granska rollkur (igen) för att se om den strider mot FEIs regler eller ej.

Och jag håller absolut med om att det är mycket dubbelmoral angående hyperflexion. Det kan inte vara lätt för utredarna att sätta en gräns mellan djup och rund kontra rollkur om nu den gränsen ens ska sättas.

Oavsett vad man tycker om rollkur kan man väl ändå påstå att Anky är en stor idrottskvinna? Jag tycker att hon har gjort mycket för dressyren. Frågan om hennes hästar är psykiskt nedbrutna eller ej är för mig skild från ryttarens framgångar på dressyrbanorna. Därmed inte sagt att jag inte tycker att detta ämne ska diskuteras. Jag ser helst att diskussionen förs av människor med kompetens och inte av de som alltid hara starka åsikter utan så mycket kött på benen förstås.

;) Krocket. Bänder själv inte in hästnos mot bringa under ridning, men visst stretchar jag.

Oavsett vad man tycker om rollkur kan man väl ändå påstå att Anky är en stor idrottskvinna? Jag tycker att hon har gjort mycket för dressyren. Frågan om hennes hästar är psykiskt nedbrutna eller ej är för mig skild från ryttarens framgångar på dressyrbanorna. Därmed inte sagt att jag inte tycker att detta ämne ska diskuteras. Jag ser helst att diskussionen förs av människor med kompetens och inte av de som alltid hara starka åsikter utan så mycket kött på benen förstås.

.

Jag vet ärligt talat inte om man egentligen kan skilja på det då det är av högsta grad intressant HUR hon har nått sin position.

Problemet är väl att ingen vet vem som är komptent nog att föra diskussionen? Är det utövarna själva? Eller är det en oberoende utredning? Eller är det helt enkelt bara så att RK ser så fruktansvärt plågsamt och illa ut för publiken och bör bara av den anledningen förbjudas.

Vem vill sponsra en sport vars utövare tränar så att det vänder sig i magen på publiken :cool:

Jag vet faktiskt inte... Personligen tycker jag väl inte att dessa hästar ser så mentalt nedbrutna ut även om jag tycker att träningsmetoden är hemsk och fruktansvärd.

Jag vet ärligt talat inte om man egentligen kan skilja på det då det är av högsta grad intressant HUR hon har nått sin position.

Hur hon nått sin position är väl utan tvekan genom att enligt den i stort sett enade (det finns några få undantag) internationella domarkåren prestera långt bättre än de flesta av sina konkurrenter till häst?

Problemet är väl att ingen vet vem som är komptent nog att föra diskussionen? Är det utövarna själva? Eller är det en oberoende utredning?

När det gäller utredningen av rollkur borde den enligt min mening utföras av oberoende veterinärer. Om så kommer ske är förstås tveksamt.

Vem vill sponsra en sport vars utövare tränar så att det vänder sig i magen på publiken
Det finns fortfarande sponsorer och att det skulle allmänt vända sig i magen på publiken verkar inte vara gällande då det finns oerhört många deltagare i clinics hållda av t ex Anky.

Jag har fått synpunkter på t ex den ökända framridningan av Scandic som sticker i stäv med vad som på detta forum framförts som allmän uppfattning. Av ryttare som själva rider svår klass. Så jag tror inte att den s k eliten heller är enad i sin inställning till rollkur och vad som klassas som det. Jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag själv fick mig en funderare när jag hörde bedömningen min tränare gav.

;) Krocket

Hur hon nått sin position är väl utan tvekan genom att enligt den i stort sett enade (det finns några få undantag) internationella domarkåren prestera långt bättre än de flesta av sina konkurrenter till häst?

När det gäller utredningen av rollkur borde den enligt min mening utföras av oberoende veterinärer. Om så kommer ske är förstås tveksamt.

Det finns fortfarande sponsorer och att det skulle allmänt vända sig i magen på publiken verkar inte vara gällande då det finns oerhört många deltagare i clinics hållda av t ex Anky.

Jag har fått synpunkter på t ex den ökända framridningan av Scandic som sticker i stäv med vad som på detta forum framförts som allmän uppfattning. Av ryttare som själva rider svår klass. Så jag tror inte att den s k eliten heller är enad i sin inställning till rollkur och vad som klassas som det. Jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag själv fick mig en funderare när jag hörde bedömningen min tränare gav.

;) Krocket

Nja alltså hon har ju tränat sig till positionen och hur det har gått till är väl av yttersta intresse. Bara för att en människa vinner skall man väl inte acceptera vad som helst kan jag ju tycka. Vad skulle hända om en oberoende veterinär utredning skulle komma fram till att rollkur är extremt skadlig?? Skall alla ändra åsikt då helt plötsligt :confused:

Nog vänder det sig i magen på många, läs bara artiklarna från USA...

Ett rollkur steg på framridningen där och dom åker ut från WEG är det sagt!

Att anky inte visar upp på cliniq som hon själv rider är ju redan konstaterat, på hennes träningsfilmer och cliniq visar hon ju bara vanlig djup och rund och inte rollkuren i sitt esse direkt.

Sedan är det ju knappast intressant vad andra dressyrryttare i svår klass som rider likadant anser om träningsmetoden, för dom som inte rider likadant och rider svår klass och kritiserar, dom är ju ändå bara avundsjuka heter det ju... Många andra orkar inte ens bry sig.. så nej så särskilt intressant är det inte. Man får helt enkelt bilda sig en egen uppfattning om det är etiskt ok att rolla ihop huvudet i en timme och sedan flexa extremt åt båda hållen fortfarande med huvudet i bringan och sen gå in och vinna..... Jag kommer aldrig tycka det iallafall oavsett om det aldrig kommer en utredning som visar att det är skadligt.

Förbjudet på framridningen är det iallafall och det kan man inte komma ifrån, Anky rider inte så på framridningen längre, det var ju bara Patrik som var så klantig och inte hade koll på att det inte är tillåtet med så långa intervaller.

Nog vänder det sig i magen på många, läs bara artiklarna från USA...

Mitt sista inlägg i den här debatten nu. :angel:

USA är ett väldigt stort land men inte inom ridsport. Där får jag nog hävda att Europa leder stort på alla plan. Vad amerikanska artiklar säger är nog ungefär lika intressant som hur diskussionerna går på Bukefalos (inget illa ment).

Jag anser att det är tråkigt om inte Anky kan hyllas för den idrottskvinna hon är under rådande regler. Hade hon inte gått och vunnit allt hade det heller inte funnit något att hylla. I dagsläget anser jag att eftersom människan alltså bedöms högt ska hon också kunna få ros för det. Det blir ju inte så lite märkligt om hon först ska gå och vinna med stor mariginal och sen inte kunna hedras för det. Så tycker jag.

Sen tycker jag fortfarande att hyperflexion/rollkur/eller vad sjutton man nu vill kalla denna extrema träningsmetod ska få sig en översyn. Inte bara inom dressyren utan som träningsmetod över huvud taget.

Min farhåga är att den breda massan bestående av skruttar som tror sig duktigare än de är som vanligt kommer att efterapa dessa metoder och därmed försätta både sig själva och sina hästar i allvarlig fara. Man kan bara ta sig en funderare på hur det kan komma sig att den förr så sällan förekommande gramanen idag verkar användas på daglig basis av alltför många i syftet att helt enkelt runda till hästen lite extra. Eller vad vi nu ska kalla det.

Tack & hej för mig.

;) Krocket

USA är ett väldigt stort land men inte inom ridsport. Där får jag nog hävda att Europa leder stort på alla plan. Vad amerikanska artiklar säger är nog ungefär lika intressant som hur diskussionerna går på Bukefalos (inget illa ment).

Jag anser att det är tråkigt om inte Anky kan hyllas för den idrottskvinna hon är under rådande regler. Hade hon inte gått och vunnit allt hade det heller inte funnit något att hylla. I dagsläget anser jag att eftersom människan alltså bedöms högt ska hon också kunna få ros för det. Det blir ju inte så lite märkligt om hon först ska gå och vinna med stor mariginal och sen inte kunna hedras för det. Så tycker jag.

Tack & hej för mig.

;) Krocket

Du får gärna anse det... Jag och andra kan fortfarande inte bortse från träningsmetoden hon använder sig av för att komma dit och att det inte är etiskt ok och jag hoppas att vi fortfarande kan få lov att anse det.

Att underskatta USA´s inställning till rollkur är ju ett stort misstag iochmed att dom faktiskt skall anordna WEG i år, hoppas inte ryttarna som deltar gör samma misstag som du i det fallet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Legendaren Bonfire har dött. Tillsammans med sin holländska ryttare Anky van Grunsven har valacken bland annat tagit ett OS-guld och...
Svar
1
· Visningar
1 325
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Emelie Brolin styrde lastbilen till Danmark i helgen som gick, för att göra Grand Prix-debut. Och det var en nöjd ryttare som nu är på...
Svar
0
· Visningar
625
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hollands dressyrdrottning Anky van Grunsven är den enda kvinnan på det holländska magasinet Dutch sports årslista för 2011...
Svar
0
· Visningar
622
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama