Ängslig blick

S

sgul

Tänkte köpa en promenadhäst som jag ska kunna rida i skogen med och även träna lite markarbete med, alltså en häst att kunna ha lite kul med. Har varit och tittat på en valack som är 18 år. Det jag funderar över är hans blick. Jag tyckte att hans blick var ängslig, kanske också lite rädd om sitt huvud. Vad tycker ni, är det en häst att satsa på eller? Har nämligen läst någonstans att det är viktigt att titta på hästens ögon och att dem ska vara lyckliga.

Tack på förhand G

Sv: Ängslig blick

Nja...Jag tittar på hela hästen. Rider den om möjligt. Ser hur de beteeer sej. Ber säljaren rida den om möjligt. Stammen. Har hästen råkat ut för "konstiga" människor innan är det nog inte underligt han ser ängsligt på dej - vem är du o vad vill du? Är du en "besvärlig" människa som ska göra livet outhärdligt för mej??

Det finns ju hästar som farit illa.

Kan vara både rätt och fel.
Provrid honom flera gånger under olika omständigheter så du kan ringa in orsaken och sammanhanget. Kanske är det något du kan göra något åt genom att ge honom en bättre tillvaro. Kanske är det vissa saker som funkar dåligt men andra bra, men att du kan undvika det han inte gillar. Kanske är han alltid ängslig, nedärvt eller förvärvat av dåliga erfarenheter.
Bedöm själv om du trivs med att han är som han är.
Kanske är han en häst som är rädd för vissa saker, men alldeles underbar för övrigt, och att ni är rätt för varandra. Du har tålamod med honom och kan varsamt lotsa honom igenom det mesta så att han med tiden blir nästan som en vanlig häst. Fast där du kan vara dubbelt stolt när ni lyckas.
Tänk efter om du tror att just du är den bäste köparen, sett ur hans synvinkel.

Ja du en knepig fråga, men jag skulle säga så här. Om du hade tittat på våran valack i samma ålder, hade du förmodligen fått samma blick av honom lite ängslig. Han är i grunden en lite ängslig själ, men ändå är han till 110% säkerheten själv. Så det behöver inte alls vara fel någonstans, ängslighet kan komma sig av mycket. Just i gammelmans fall är det ren och skär rutin som gäller, allt som frångår det normala blir jättekonstigt. :D och då blir man genast jätte ängslig.

Det behöver alltså inte alls vara något fel, och hästen kan vara hur lycklig som helst annars. :love:

Men om den haft ett dåligt hem å sålts runt till flera ägare så får den ju det bra när du köper den!Eller hur? :)

Hur har det gått? Blir det något köp av?
Lycka till isåfall! :)

Hej och tack för alla svaren. Jag har köpt hästen och det känns jättebra. Problemet nu är att han är lite för tjock, men det ska nog ordna sig hoppas jag. :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
673
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat