Ängrar i havregryn!

Manji

Trådstartare
Jag har torrvaror i tätförslutna plastbackar då jag hittade en död änger i skafferiet vid inflytten. Idag när jag bakade och tänkte ta havregryn hittade jag två larver av ängrar i ”grynlådan”. Båda satt på havregrynsförpackningarna, och jag såg ett liiitet runt hål på sidan av ena förpackningen. Är helt 100% säker på att det är ängrar och inget annat.

Var tvungen att söka på nätet för att överhuvudtaget hitta något om grynätande ängrar. Hittade något som heter Warehouse beetle och Khapra beetle, varav det förstnämnda passar in bäst utseendemässigt. Ljusbrun med mörkare bak och vit undersida. Den andra, Khapra, ser för blek ut.

Havregrynen är inköpta för ca ½ år sen, ett svenskt känt märke. Kan det verkligen vara möjligt att jag fått med mig någon av dessa ovan nämnda larver, och inte märkt det förrän nu?! När jag läser låter dessa små larver som otroligt ovanliga och ”farliga”…

Är det fler som fått med sig ängerlikande djur med gryn eller ris? Kan det vara vanliga pälsängrar som hamnat fel? Kan konstatera att det inte rör sig om fläskängrar i alla fall.

Fastighetsägaren och anticimex kommer såklart att kontaktas på måndag angående detta.

Sv: Ängrar i havregryn!

Jag har fått djur i mjöl och gryner ett par gånger. Jag har antagit att det funnits något i påsen som med tiden utvecklats till kryp.
Det har bara hänt när jag haft påsar stående lite länge.

Jag torkade bara ur skåpet och slängde angripna påsar på dyngstacken. Det gick över så.

Jag har fått med både det ena och det andra, inte kackisar tack och lov. Men jag har kastat maten och spryat med Radar i alla skrymslen och lister. Har jag ingen invasion så kontaktar jag inte anticimex. Men viktigt att kasta källan om man hittar den.
Pälsänger fick jag med i en gammal trunk som jag ropade in på auktion och dom spred sig som fan men när jag ringde anticimex så lugnade hon ner mig och sa att jag skulle dammsuga ordentligt och spraya. Flera gånger. Sen försvann de.
Men Anticimex kom aldrig hit. Då är det nog värre med vägglössen och kackerlackor.

Det kanske fanns ägg kvar som fastnat och hängt med in i plastbackarna.

Som tur väl är är ängrar ofta enkla att bli av med. Släng kontaminerade varor, torka ur lådor och skåp noggrant med en trasa och lite diskmedel.

Jag har bara varit tvungen att bekämpa en gång (jobbar som skadedjursbekämpare) och då var det extremt. Och då menar jag extremt, det var ett myrornas krig med ängrer.. :eek: Vi fick göra en rejäl sanering för att komma till rätta med det och få lägenheten beboelig igen.. Usch och fy!
Men som sagt, det brukar räcka med att ta bort allt som är angripet och torka med varmvatten och diskmedel.

Tack för era svar!

Ängrar har jag vana av sen tidigare, min förra lägenhet hade pälsängrar i klädkammaren. Fick till en sanering med kisel nu under våren då dom vaknade till liv. Lägenheten skulle även bytas och nya hyresgästen ville gärna få den sanerad. Det verkar ha fungerat bra, nya hyresgästen har inte sett rökan av dom. Förvisso har den hyresgästen, som även hade denna lägenhet innan mig, levt med ängrar i skafferiet ovetandes så;)...

Havregrynen och alla andra livsmedel har alltid förvarats i plastbackar här, och köptes in medan vi bodde i sambons förra lägenhet (som var ängerfri). Därför jag känner mig säker på att dom kommer från maten faktiskt, vilket kändes konstigt. Man hör om fläskängrar som dras till fett och sånt, men inte ängrar som äter gryn och mjöl. Larverna var lika stora så jag antar att dom utvecklats och levt inne i förpackningen, och sen känt när våren kommit att det är dags att dra.

Nåväl, havregrynen och mjölet är slängt och nytt är inköpt. Förhoppningsvis får jag äta havregrynsgröt utan extra protein hädanefter:D

Men nej, det är någon form av änger. Jag är helt säker:)

Liknade denna larv på pricken, just det med den ljusa undersidan:
http://moonlight123.co.uk/uploads/media/thCA17R44D.jpg

Och här som visar extra tydligt just övergången från ljusbrun till mörkbrun:
http://espacepourlavie.ca/sites/esp...oderma-variabile-cp-2-037_0.jpg?itok=E7RwBfYD

Det är en änger, med sin lilla borst bak och "ribbade" kropp. Finns inte ens en liten chans att det var något annat är just en änger.

Och som sagt, enligt engelska sidor så går dessa baggar och larver, warehouse beetle, på spannmål. Blir visst riktigt stora problem om man råkar få sådana hos producenter av spannmål och ris.

Senast ändrad:

jag fick tips om att lägga ut lagerblad i alla skåp och lådor en gång när jag tog över en lägenhet som sanerats efter att de haft nån form av ängrar i köket.
Vet inte om det funkat eller ej då jag inte bodde där sålänge men det var en anticimexgubbe som tipsat om det och det kan ju vara värt att testa :)

Har också haft lite smått och gott i torrvarorna men de har funnits där direkt vid öpnnandet, så det har aldrig legat i mina tättförslutna plastlådor i köksskåpen, och det har hänt har jag vart tillbaka till butiken med det och det har aldrig varit några som helst problem:)

Nu var det flera år sedan sist, för det är ju ingen hit precis med husdjur i torrvarorna:(

Ah men fy fan! Måste kanske skaffa ännu bättre behållare åt mjöl, sådär små baggs kommer ju lätt in/ut från mina lådor... Var såklart tvungen att bildgoogla vidare på mjölbaggar. Urk!

Jag har i alla fall inte hittat fler kräk (ännu). Men det var lite spännande när jag öppnade den nya havregrynsförpackningen igår:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka