Sv: angloarab

precis som ovanstående skrivit. det är en ras som kommer av Arabiskt fullblod och Eng Fullblod. Olika anglo hästar har olika mycket av dessa raser i sig, vilket visas på stamtavlan. har själv en.

En anglo kan också ha en sextondel annat blod i ådrorna (dvs 6,25%) - men det får inte vara ponny, cob, kallblod, arbetshäst eller okänd. Man delar upp dem i sektion I för dem som endast har fullblodsinslag och sektion II för dem som också kan ha annat blod. Gemensamt namn för dem är anglo.
I Frankrike används främst sektion I i galopplöp medan sektion II hästar ingår i den franska sporthästaveln (och även i selle Francais samt i övriga avlesförbund).
Kända hästar med angloblod i ådrorna är bland annat Ninja la Silla och Don Charly.

precis som ovanstående skrivit. det är en ras som kommer av Arabiskt fullblod och Eng Fullblod. Olika anglo hästar har olika mycket av dessa raser i sig, vilket visas på stamtavlan. har själv en.

Okej. vad står x ox och xx för? Vilket är arab vilket är fullblod?

Det är beteckningar som skrivs efter namnet på fullblod, ox=arabiskt fullblod, x=angloarab och xx=engelskt fullblod.

En anglo kan också ha en sextondel annat blod i ådrorna (dvs 6,25%)

Det var konstigt eftersom här i England måste en angloarab vara en ren blandning av arabiskt fullblod och engelskt fullblod i vilken koncentration som helst. Hästarna i stamtavlan måste gå tillbaka till orginalt blod som var registrerat i den Arabiska stamboken eller i General Stud Book.
Part Bred Arab (PBA) kan ha upp till 12.5 % blod av annan ras.

Det är inte så konstigt som det låter utan det är skilda register ungefär som part bred inom vissa andra raser. De har inte full status om den inte hör till det riktiga A registret. Det är till för dem som bara har fullblod precis som i England.

Intressant, mitt sto har 6.25% arab (Scindian Magic) men henne fick jag inte registrera som anglo eller PBA (Part Bred Arab) hos The Arabian Horse Society i England. Det fick bli SHB (GB) i stället som är godkänt av WBFSH.

Om jag inte kommer ihåg helt fel så står väldigt bra beskrivet på svenska angloarabföreningens hemsida om hur regelverket är här för dem. Jag har inte hunnit lära så mycket av det bara att det är finast att vara äkta och höra till A registret.

Hej! Är det någon som kan svara på vad en angloarab är för något?

Angloaraben har sitt ursprung i England, i Frankrike och England ser man angloaraben som en egen ras men än finns ingen standard upprättad.
För att angloaraben ska bli stamförd måste det finnas 25% arabblod i hästen, och förfärderna måste utgöras av arab.
Angloarab eller engelskt fullblod.
Angloaraben blir runt 160-170, bra allroundhäst, utmärkt hoppare.
Målet med denna avel är att få fram starka och tåliga hästar med bra ridtyp som lämpar sig för hoppning, dressyr fältävlan, distans m.m.
Rastypiskt präglas deras huvud mest av fullblodstypen.
Franska angloaraber är en lättare typ än dom andra och man har egna kapplöppningstävlingar med dessa hästar.
En väldigt intressant ras som jag själv tror på i framtiden och nu med för den delen:)
Så nu vet du..

Enligt Arab Horse Society Council 1934 så bestämde man att dela upp det tidigare publicerade "The Arab Bred Register" i två delar.

Section 1. ANGLO-ARABS
(1) The produce only of ARAB horses which are entered either in the Arab Horse Stud Book or General Stud Book Arabian Section, and of horses entered in the General Stud Book, other than the Arabian Section of the same.

(2) Horses which are directly descended from ancestors which are eligble for entry under the condition set fort at (1) above.

(3) ANGLO-ARABS bred in foreign countries entered in the recognised Stud Books of those countries, may also be accepted for registration, if approved by the Council.

Section II. PART-BRED ARABS
Produce whose pedigrees are approved by the Society as having an authentic strain of pure Arab blood.

Detta utdrag kommer ifrån Anglo-Arab & Part-Bred Arab Register (Vol. IV.) publicerat 1938 som jag har i min ägo. Den första boken man publicerade efter delningen.
Nu är det ju drygt 70 år senare så det verkar som man på kontinenten har andra regler för registrering.

Angloaraben har sitt ursprung i England, i Frankrike och England ser man angloaraben som en egen ras men än finns ingen standard upprättad.
För att angloaraben ska bli stamförd måste det finnas 25% arabblod i hästen, och förfärderna måste utgöras av arab.
Angloarab eller engelskt fullblod.
Angloaraben blir runt 160-170, bra allroundhäst, utmärkt hoppare.
Målet med denna avel är att få fram starka och tåliga hästar med bra ridtyp som lämpar sig för hoppning, dressyr fältävlan, distans m.m.
Rastypiskt präglas deras huvud mest av fullblodstypen.
Franska angloaraber är en lättare typ än dom andra och man har egna kapplöppningstävlingar med dessa hästar.
En väldigt intressant ras som jag själv tror på i framtiden och nu med för den delen:)
Så nu vet du..

tack för svar :)

Rasens avelsmål:
Från början var det att få fram en arméhäst med de fördelarna från det Engelska fullblodet och det Arabiska fullblodet. Dagens avels mål är att producera en sund, hållbar, snabb, uthållig och synnerligen ädel sporthäst med god ridbarhet och hög prestationsförmåga i främst grenarna dressyr, fälttävlan och hoppning.
För att få fram bra tävlingshästar i bland annat hoppning, fälttävlan, vill man ha ett större inslag av engelskt fullblod än av arabiskt fullblod.
För att få registreras i stamboken för angloaraber måste hästen ha minst 12,5 procent arabblod i sig
I Sverige har aveln av Angloaraber bedrivits i en liten skala sedan 1950-talet.

Man kan få fram en angloarab genom följande kombinationer:
1. Angloarabiskt fullblod x Angloarabiskt fullblod
2. Angloarabiskt fullblod x Engelskt eller Arabiskt fullblod
3. Engelskt fullblod x Arabiskt fullblod

Exteriör:
Mankhöjd:
Medelstor från 155 cm.
Färg:
Alla färger utom skäck och tigrerad är tillåtna.
Typ:
Påfallande ädel med god resning Storlinjerad och kvadratisk eller högställd.
Exteriör:
Vackert huvud, lång väl ansatt hals, liggande bog och markerad manke.
Harmonisk överlinje med långt, något sluttande kors och visst djup.
Korrekta extremiteter.
Rörelser:
Rena gångarter som är energiska, luftiga, bogfria och med gott påskjut .
Taktmässig, rörlig skritt med övertramp.
Elastisk, taktmässig, lätt och schvungfull trav.
Rund, välbalanserad och vägvinnande galopp.
Karaktär:
Livligt temperament med mycket framåtanda men ändå lätthanterlig
och samarbetsvillig.

Rasens användningsområden:
Angloaraben används främst till hoppning, dressyr och fälttävlan där den utmärker sig bra internationellt. I Frankrike tävlas rasen även i egna slätlöp och steeplechase inom totalisatorspel.

Rasens historia samt varför denna ras avlats fram:
Rasen har avlats fram sedan 1800-talet, främst i England och Frankrike.
I Frankrike har Angloaraben avlats målmedvetet från 1840-talet, avsikten då var att få fram en arméhäst (liknande vårt svenska halvblod) med det bästa ur de båda raserna Engelskt fullblod och Arabiskt fullblod. Det engelska fullblodets storlek, hoppförmåga och snabbhet samt arabernas klokhet, hårdhet och uthållighet.

Rasen utbredning i Sverige:
Det finns idag ca 350 angloaraber i Sverige och det födds ca 10 föl om året.

Sammanfattning om rasen Angloarab:

Rasen avlades från början till att bli arméhäst i bland annat Frankrike.
Men nu används den till Fälttävlan, hoppning och dressyr.
Avels målen är att producera en sund, hållbar, snabb, uthållig och synnerligen ädel sporthäst med god ridbarhet och hög prestationsförmåga i främst grenarna dressyr, fälttävlan och hoppning.

Man avlar fram Angloaraber genom att korsa på något av dessa tre sätt.:
1. Angloarabiskt fullblod x Angloarabiskt fullblod
2. Angloarabiskt fullblod x Engelskt eller Arabiskt fullblod
3. Engelskt fullblod x Arabiskt fullblod

Angloaraben är ca 155cm och uppåt, färgerna som är tillåtna är alla hela färger (dvs. inte skäck och tigrerad). Typen ska vara påfallande ädel med god resning, storlinjerad och kvadratisk eller högställd.
Angloaraben ska ha vackert huvud, liggande bog och markerad manke. Harmonisk överlinje med långt och något sluttande kors och visst djup. Benen ska vara välbyggd med starka senor, bra benstomme och sega leder. Hovarna är välformade och hårda.

Gångarterna ska vara är energiska, luftiga, bogfria och utföras med gott påskjut.
Skritten ska vara taktmässig, rörlig och utföras med övertramp.
Traven ska vara elastisk, taktmässig, lätt och schvungfull.
Galoppen ska vara rund, välbalanserad och vägvinnande.

Angloaraben ska vara livlig med mycket framåtanda men ska ändå vara lätthanterlig och samarbetsvillig

Det finns runt 350 registrerade Angloaraber i Sverige och det föds ca 10st föl varje år.

Detta skrev jag i mitt skolarbete om angloaraben

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 417
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 019
Senast: Rosett
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
705
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 271
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka