Anglo/Fransk travare i hbl avel???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare globox
  • Startdatum Startdatum
G

globox

Jag avlar sporthästar och mitt mål är att få fram bra tävlingshästar.
Men avel är intressant, har funderat över Svensk avel och det kanske är dags att vidga vyerna lite...
Jag tycker att Svensk avel har producerat hållbara "lite tyngre avkommor"Men kanske dags att ta fram "vinnar skallar" ex en Riktigt bra fransk travare som dels har extriör som passar hoppaveln och satsa mer på Angloaraber för att få fram uthålligheten.
Vi är lite inskränkta med att hålla oss till bara "halvblod/fullblod" se ex Baloubet du rouet han har travarblod dels anglo. En modern hopphäst idag tycker jag är Meridith Michaels-Beerbauns häst Shutterfly "lite för känslig kanske" men Ädel, vändbar inte för stor galopp....Vi i Sverige är så inne på galoppen men på hopphästar blir det gärna lite för bra dom liksom "fastnar i luften"galoppen tar för mycket mark...Jag tror långsiktigt om ca 10-15år så är hästarna fortfarande hållbara men med lite nytänkande och bredare sikt så tar vi fram det bästa av raserna. Och på så vis får vi fram den nya moderna Svenska halvblodshästen....

Sv: Anglo/Fransk travare i hbl avel???

Jag vet faktiskt inte om jag tror att det är det rätta att ta in franska travare i aveln NU, vi kan ju lika bra använda de hästar som fransmännen avlat fram, där de franska travarna ligger på behörigt avstånd, och hästarna visat sig ha den ridbarheten vi önskar.
Däremot är jag, som nog ingen kan ha missat, mycket positiv till angloaraber, och jag kan inte i min lilla hjärna fatta att vi inte har en enda anglohingst i vår halvblodsavel! Kan folk vänta 3-4 år så ska jag nog personligen skaffa in en ;).. OM så det bara blir jag som kommer att använda den så tycker jag ju att dte är tråkigt..
Ulrika

Liknande trådar

• Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 777
Senast: ameo
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård