Änglavakt!

Pooh

Trådstartare
Igår var det backträning med 5-åringen på grusvägarna här i skogen. Jag skulle bara skritta så maken promenerade med med hundarna och var väl 10 meter före mig i en uppförbacke när vi hör en bil komma framifrån. Gubben hinner ut i skogskanten men jag är på vägen (dock inte mitt i utan vid sidan). Bilen kommer FORT och gubben skriker och viftar med ena armen ut i vägen att den måste sakta farten innan den möter mig på pållen, inget händer och den far fram i gissningvis 70. Jag viftar också och försöker få ögonkontakt med föraren men inget händer. Jag hinner bara tänka; h*lvete vi hinner inte undan!!! Sedan smäller det högt, pållen gör en 180 graders vändning à la galoppiruett innan jag får stopp på honom.
Min mkt ilskna make springer vrålande förbi (och skrämmer pållen han med) mot bilen som stannat en bit bort och skäller ut föraren, medan jag kastar mig av hästen för att kolla hans bakben för det var det som bilen träffade (smällen vi hörde). Jag var beredd att se ett trasigt ben.
Antagligen tog det på hoven så vi hann undan med minsta möjliga marginal (eller utan marginal egentligen). Riktigt otäckt, man får sig en tankeställare, hade vi varit en liiiten bit längre ut på vägen så hade det gått riktigt illa.
Tydligen hade föraren solen i ögonen och såg ingenting. Min tanke var bara; tänk om det varit en familj på lördagspromenad med cyklande barn, de hade inte haft en suck att hinna undan. :eek:

Så tänk på att man inte alltid syns fast det är strålande sol, och ni som kör; kör inte i rallyfart, speciellt inte på grusvägar där bromssträckan är lång! Den stackars föraren skämdes och bad om ursäkt, det var själv en hästmänniska (som jag känner).

Hästen klarade sig verkar det som, fast det small rejält. Kommer att ha falkögon på honom de närmsta dagarna så inget kommer smygande.

Så här fortsätter det hända otäcka saker, hoppas detta var det sista på ett bra tag! :crazy:

Sv: Änglavakt!

LÄSKIGT :eek:
Hur stor kan chansen vara att två syskon blir påkörda på samma vecka i olika delar av landet?

Jag hänger på och berättar om min änglavakt, hoppas det är ok för dig Pooh?

Min 2-åring (lillasyster till poohs 5 -åring) blev skrämd i tisdags kväll vid 22-tiden och hoppade ut ur hagen tillsammans med en till häst. Selma hinner upp på vägen, som är glashal, precis när det kommer två bilar. Bil nr 1 missar henne med en hårsmån. Selma hinner precis vända uppe på vägen innan nästa bil kommer och tar henne med fronten och backspegeln i rumpan/bakbenen. Hon har verkligen änglavakt och blir av med pälsen i en halvcirkel på rumpan som hon svullnade upp runt, som en lårkaka ungefär, men det är allt. Idag har svullnaden "runnit ner" i benet och hon är lite stel när hon går men busar gärna med kopisarna i hagen! Hon rycker dock till när bilar kör förbi...
Tänk om hon varit 1/10 sekund snabbare eller långsammare? Eller om hon halkat när hon svängde runt på vägen? Ibland är det nog bara meningen att vissa saker ska sluta lyckligt :love: Vad skulle jag göra utan min lilla älskling :cry: :love:

Kan även tillägga att förarna klarade sig bra och var väldigt hjälpsamma efter olyckan!

Klart det är ok! :)
Tänkte också på hur stor sannolikhet det är att de hände samma vecka!

Fy vilka obehagliga händelser, båda två. Tänk vad liten man är när det väl händer, speciellt med trafikfordon inblandade.

Hoppas att det är okej att jag också kikar in lite.
Jag hade änglavakt för några år sedan. En bil med släp skrämde hästen jag red och en kompis häst till sken. 'Min' häst gick omkull och jag landade med huvudet precis framför den andra skenande hästens hovar. Ren och skär tur att han satte fötterna någon annanstans än i mitt ansikte.
Vid samma händelse gick 'min' häst omkull en gång till (dock utan mig då som låg avsvimmad) mot ett lågt (ca 30-40 cm) broräcke. Hade hon haft otur hade hon åkt över räcket och blivit strimlad mot alla vassa (stora!) stenar som ligger där.

Senast ändrad:

Usch ja, det händer så fort så man hinner inte göra så mkt. Tänk om bilisten jag mötte, istället mött en annan bil, vilken frontalkrock det hade blivit...

Men vilka otäcka berättelser.

Vilken tur för alla att det inte hände något värre.

Ush vilka historier! Men det känns rätt skönt att veta det inte bara händer "mig".
Mina hästar hade änglavakt 14 dagar innan jul afton.
Jag å min sambo skulle ta in dem för kvällen och mitt sto med föl slet sig (tror att de blev rädda för något).
Ut på vägen (90) Stoet sprang ner i diket men den lilla blev rädd för något och hoppade upp på vägen och där kommer bilen, tar henne under magen å skickar upp henne i luften för att hon ska hinna landa i fram rutan å sedan rulla vidare över å längts taket. På vägen ner sparkade hon in 2 rutor men klarade sig annors hyfsat.
Prexis när hon landar vid sidan om bilen så kommer det en bil till vi ställer oss med reflexer å ficklampor å viftar, hoppar å skriker för att han ska sakta ner. Men i stället kassar idioten å ska köra om oss !!!!!!
I sista sekund så får vi stopp på honom annors hade hon blivigt på körd en gång till!
Skadan på mitt lilla troll verkar inte ha blivigt så stor, hon fick stå innen på box vila i nästan en månad hon kunde inte stödja på vänsterbak. Vi trode först att hon hade fått en faktur i bäckenet men förhoppningsvis vart det bara en spricka!
Med smärt lindring å inflamations hemmande så gick det sakta men säkert bort.
Idag haltar hon inte i alla fall å känns hel å frisk i rygg å länd.

Lite små sår kvar bara, mulen fick sig en rejäl törn. Ser fortfarnade ut som hon har fått typ "stenskott" på den. Blir inflamerade små bölder som spricker.
Men det är bara å vänta å se vad som händer den dagen man börjar rida eller ställa krav på henne.

Fy vad obehagligt Pooh! Tur att det inte hände något allvarligt... Men jag har svårt att förstå folk som gasar på trots sol i ögonen. Dålig ursäkt, man får ju faktiskt anpassa sin körning efter rådande förhållande.

Och du hade ju verkligen änglavakt du med Nelle!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 826
Senast: Fibusen
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 438
Senast: Iamia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama