Ångerst inför skolstart

lillamy73

Trådstartare
På tisdag börjar skolan slutar igen.
Under sommarlovet har det varit skönt utan alla måsten. Nu ska tider passas igen.

Äldste sonen har det jobbigt i skolan. Vi väntar på tid för utredning av honom. Men fick reda på nu att vi måste genom skolläkaren med innan remissen kan skickas till bup.

Blir snart galen över att allt ska behöva ta som tid. Varför ska man behöva kämpa för att barnet ska få hjälp? Vi har nu hållit på sedan pojken gick i tvåan och nu börjar han femman.

Har jag som förälder rätt att få reda på hur skolan har planerat för min son denna terminen? Hur de har tänkt?

Skolpsykologen funderar kring om han tillhör autismspektrumet? Kanske ADHD. Han uppvisar symtom på att vara depressiv. Vad man vet är att han har ett extremt dåligt korttidsminne. Som drog ner alla parametrar i skolpsykologens utredning.

Under sommaren har han mått bra. Lite konflikter men mina funderingar är:
Alla barn har väl konflikter med sina föräldrar? Tycker inte att våra är extrema. Vad är ett normalt barn?

Vill inte att femman ska passera och att han ska må dåligt igen.

Vad vill jag med detta? Vet inte egentligen.

Är jag ensam om att kriga med skola och andra instanser för min sons rättigheter till hjälp?

Sv: Ångerst inför skolstart

Ja du har rätt att veta hur de planerar för din son! Har han något åtgärdsprogram? Det ska INTE ta 3 år att få en utredning. Om jag vore du skulle jag börja med att boka ett akutmöte och faktiskt kräva att få veta hur de ska möta upp min son så han fixar skolan.

Hur har det tänkt att han ska nå målen?

Hur visar sig hans svårigheter i klassrummet? När är det svårt vad fungerar bra?

Senast ändrad:
Sv: Ångerst inför skolstart

Hejsan han har ett åtgärds program.
Som de har försökt att följa. Vad jag kan se är att det är en resursfråga.
De har inte tiden att hjälpa honom så mycket som han behöver.
Han arbetar allra bäst med en vuxen vud sin sida som hjälper honom framåt och det är omöjligt för skolan att bistå med.

Han har ett extremt dåligt självförtroende. Och skolan har satt för höga krav som tryckt ned honom.
Skolans största problem är att han blir arg, misstolkar situationer, har svårt för att skriva, räkna och sitta still, vill inte plocka fram material till lektionen.

Förhoppningsvis har de arbetat fram en strategi nu efter skolpsykologen gett sitt utlåtande.

Tänker ringa nu på morgonen och se hur de tänkt lägga upp hösten. Det är jätte viktigt för sonens skull att vi sammarbetar så han kan nå målen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 133
Senast: Mois
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 993
Senast: Araminta
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 591
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3