Ångerhalvår - klausul i köpekontrakt?

Pallas

Trådstartare
Kan man lägga in i ett kontrakt att säljaren har rätt att köpa tillbaka hästen för samma köpesumma, om vederbörande ändrar sig inom ett halvår och vill ta tillbaka hästen?

Sv: Ångerhalvår - klausul i köpekontrakt?

Aldrig hört talas om någon som gjort så, och som köpare skulle jag INTE gå med på det. Låna hellre ut på foder isf.

nu är det så att det är Pallas som är köparen.....

:eek: jag skulle som köpare aldrig gå med på det. Vilken otrygg situation!
Jag tyckte det var jobbigt när vi hade våran ponny på prov i sex veckor, vi blev snabbt jätteförtjusta i honom och jag var livrädd för att ägaren skulle ta tillbaks honom när det var slut (fast det stod att vi hade förköpsrätt men jag vet inte hur bindande det är när det kommer till kritan).
Man kan liksom inte känna att hästen är ens egen, vill inte riktigt köpa saker till den ifall den inte blir kvar, försöker inte fästa sig vid den osv.
Skulle aldrig vilja leva med den känslan i ett halvår.

Kan man lägga in i ett kontrakt att säljaren har rätt att köpa tillbaka hästen för samma köpesumma, om vederbörande ändrar sig inom ett halvår och vill ta tillbaka hästen?

Skulle aldrig köpa den hästen med sådana villkor, antingen säljs hästen eller så behåller man den.

Man kan lägga till det och skriva under det, men det blir ganska uddlöst om man inte skriver in någon sanktion på samma gång. D v s vad som ska gälla om inte köparen vill sälja eller kanske redan sålt till någon annan eller om hästen blivit skadad/sjuk och kostat köparen en massa pengar o s v. För rent jururidiskt så är hästen såld och kan fritt förfogas över av köparen. Så det blir väldigt mycket upp till köparens etik och moral om denna verkligen låter säljaren köpa tillbaka och till samma pris. Hästen kan ju dessutom ha ökat i värde en hel del under halvt år, då på köparens bekostnad.

Så det enklaste i det här fallet är att inte gå med på att köpa hästen med de vilkoren. Visst säljaren kan få förköpsrätt om hästen ska säljas inom sex månader men det bör vara den nya ägaren som sätter priset om det blir aktuellt.

Allmänt svar.

Det är jag som är köparen. Alternativen är att vara medryttare och i princip ha fri tillgång till hästen men inte ha fria tyglar. Eller att ta hästen på foder (men jag har redan tagit banklån för att köpa hästen eftersom jag trodde att vi hade en deal). Jag vet inte vad som är bäst. Säljaren har väl inte direkt ångrat sig, men hon är väldigt osäker på hur hon kommer känna i framtiden. Jag vill inte pressa henne. För mig skulle det kännas bättre att ha hästen som helt min egen, jämfört med att vara fodervärd, förutom pengarna jag redan lånat för ändamålet.

Kan du inte fråga henne om ni kan skriva att hon har förköpsrätt på hästen om du vill sälja senare?
Det e ju orimligt att hon ska kunna köpa tillbaka hästen för samma summa ett halvår senare...Alla kostnader du har haft för hästen då, foder, stallplats, träningar m.m
Jag hade satt som motargument att vilja ha lite mer pengar för kostnader jag haft för hästen...Hon ska ju inte ha hästen borta ett halvår gratis och sen köpa tillbaka den...Inte snällt mot hästen heller att kanske behöva byta stall och ägare igen...

Jag tror inte att det är helt juridiskt vattentätt, lika lite som en klausul om förköpsrätt om hästen ska säljas i framtiden är giltig.

Men visst får man avtala om vad man vill, så länge man inte går mot gällande lagar.

Frågan är vad som händer om avtalet INTE följs. Du kan ju ha ett giltigt avtal om förköpsrätt. Men utan vite är det helt verkninglöst.

Säg nej! "Köper" du henne med ett sånt förbehåll är hon ändå inte din egen!
Skulle det ingå att du har rätt att låta köpet gå tillbaka om du ångrar dig?
PL

Vet inte, jag har inte tänkt igenom det så noga... Funderade mest på hur man skulle kunna göra en kompromiss, nu när jag tagit banklån. Vet inte om jag skall lämna tillbaka pengarna genast, eller om jag skall frysa dem och betala av som det var tänkt.

Allmänt svar.

Det är jag som är köparen. Alternativen är att vara medryttare och i princip ha fri tillgång till hästen men inte ha fria tyglar. Eller att ta hästen på foder (men jag har redan tagit banklån för att köpa hästen eftersom jag trodde att vi hade en deal). Jag vet inte vad som är bäst. Säljaren har väl inte direkt ångrat sig, men hon är väldigt osäker på hur hon kommer känna i framtiden. Jag vill inte pressa henne. För mig skulle det kännas bättre att ha hästen som helt min egen, jämfört med att vara fodervärd, förutom pengarna jag redan lånat för ändamålet.

ställ dig själv följande fråga: Tror du att det kommer kännas bättre för dig om 6 månader då du HAFT hästen som din egen, om ägaren då tar tillbaks den?
där har du nog svaret på frågan.

ALDRIG säger jag. Tycker det är sjukt fräckt av säljaren att ens be om en sån sak. hur gör ni med pengarna då? isåfall ska du ju inte betala den förrän om 6 månader utan låna fram till 6 månaders perioden är klar! :mad:

ställ dig själv följande fråga: Tror du att det kommer kännas bättre för dig om 6 månader då du HAFT hästen som din egen, om ägaren då tar tillbaks den?
där har du nog svaret på frågan.
Ja, det är det jag funderar på... Jag tror att det skulle kännas bättre.

ALDRIG säger jag. Tycker det är sjukt fräckt av säljaren att ens be om en sån sak.
Det är inte säljaren som bett om det, det är jag som spånar på alternativ till medrytteri och fodervärdsavtal.

Jag hade hellre gjort upp om ett fodervärdsavtal med förköpsrätt till en förutbestämd summa.

De lånade pengarna är en annan femma. Jag hade nog valt att betala tillbaka dem till banken, det lär vara svårt att hitta ett sparkonto med högre ränta än den du betalar för att få låna pengarna.

Ja... det får nog bli så... Skall prata med ägaren i nästa vecka få se vad vi kommer överens om.

Jag håller tummarna för att det löser sej på bästa sätt. Men säljarens förslag verkar inte bra för dej så det hade jag aldrig gått med på.

Lycka till.

Det är inte säljarens förslag, det är mina funderingar. Tack, jag hoppas också att det löser sig smidigt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska sälja mina hästar och undrar om ni har tips på bra köpekontrakt man kan ta del av? Ladda ner/köpa/osv? Hastnet hade en...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka