Angående valpar :)

O

obeskrivbar

Jag har en 4 månaders papillon valp som jag har lite frågor om, eller va jag ska göra med honom:rofl:
Jag vill gärna få flera svar på frågorna, så så många som möjligt får gärna lägga sina åsikter :p:bow:

1. Hur mkt får era 4 månaders valpar göra (gjorde)? Då med promenader och allt sånt.

2. Jag undrar om ni har några tips på "använda-hjärnan-övningar" för jag skulle nog behöva trötta ut min valp lite med mentalt men det är så svårt att hitta på något att göra pga att han är så pass ung. Så massa tips tack!:D

3. Hur mkt kan/kunde era valpar vid 4 månader?

4. Hur lång tid tog det tills era valpar slutade bitas? Min valp är väldigt bitglad av sig och han blir inte direkt bättre och jag har verkligen visat att jag inte uppskattar hans bitande, men som sagt han fortsätter. Nån som har tips på ngt man kan göra så han slutar med det?:crazy:

5. Så om ni har några andra roliga saker man kan göra med valparna utan att anstränga ben och allt som växer så vill jag gärna vet det med.:D

Ja, de var några frågor jag har tänkt på ett tag:p Så massor av svar tack:banana:

// Ida o Cesar:D

Sv: Angående valpar :)

Jag kan bara svara på din fråga om aktivering för min vovve är bara elva veckor än. En grej jag lärt henne är att leta efter godis.

Jag började med att visa henne att jag lade en liten godis bakom det ena stolsbenet samtidigt som jag sade "sök". Hon gick dit och åt upp godisen. Vi gjorde det tills att hon förstod att när jag sade "sök" så fanns det godis som hon skulle leta efter. Efter ett tag gömde jag en godisbit bakom varje stolsben och några bakom bordsbenen. Nu fattar hon direkt när jag säger sök och hon tycker det är jättekul och jag kan gömma godis på ett större område.

Viktigt att tänka på är att inte göra det för svårt i början, valpen ska alltid hitta godiset så att den blir motiverad att leta och inte ger upp.

Man kan även ta en tom toarulle som man lägger några godisbitar i och vika in ändarna så att valpen får klura lite för att få ut godiset.

Senast ändrad av en moderator:

åh vad sött :love: jag har också en papillon, fast en tik. jättefin!

jag gick inte långa promenader med henne när hon bara var 4 månader. Det var mest träning att få henne rumsren då. Korta promenader och ofta. Så att hon fattade att när vi går ut då ska hon kissa. och det har fungerat jättebra.

Min tjej kunde inte så mycket vid 4 månader. Hon hade lärt sig att komma när man sa till henne, och så tränade jag mycket på att få henne att stå så det kunde hon faktiskt. Hon är väldigt lättlärd.

Sen det där med att bitas haha :rofl: Hon var också väldigt bitglad, det är rätt jobbigt med de vassa valptänderna. men hon blev bättre efter hon tappat sina "mjölktänder", då kliade det ju inte lika mycket i dom. :banana:

Åå va kul:) dom är ju bara för söta!:love::p

Ja då hoppas jag att han kanske slutar bitas när dom är borta:p Han har faktiskt tappat en tand så det kanske inte är så lång tid kvar att vara en levande nåldyna:rofl::D haha

Ja sök har jag "tränat" lite oxå. Han är faktiskt väldigt lättlärd och fattade det fort:idea:

Nån mer som har lite övningar och åsikter?!?:D

1. Hur mkt får era 4 månaders valpar göra (gjorde)? Då med promenader och allt sånt.

Wilton (4,5 mån) och jag är ute på kortare promenader ca 4 ggr/dag. Utöver detta så är han ute mycet på tomten och leker själv. Vi försöker också komma ut i "den riktiga världen". Åker iväg till släktingar, går i centrum eller besöker andra skogar, åker buss mm allt för att han ska bli trygg i sig själv. Och det verkar funka för han är hur cool som helst, kan somna lika bra när vi är borta som hemma, reagerar inte mycket på ljud osv. Det vi inte är jättebra på är ensamhetsträningen eftersom jag har varit helledig hela sommaren så har han hängt med, men idag var han ensam i 45 min och var helt tyst när jag kom hem :bump:

2. Jag undrar om ni har några tips på "använda-hjärnan-övningar" för jag skulle nog behöva trötta ut min valp lite med mentalt men det är så svårt att hitta på något att göra pga att han är så pass ung. Så massa tips tack!

Vi kör en del "leta godis" övningar inne, mha toarullar, småspår och petflaskor. Men han roar sig väldigt bra själv och dessutom så är det ju en hel del "vardagslydnad".

Han kan inga direkta trix. Sitt, ligg, nästan vacker tass räcker för mig. Men när han är lös i skogen kan han kom, stanna, vänta... Är det något mer??? Jo, det bästa - Nej eller Usch om han hittar ngt olämpligt att äta... då nosar han bara...

4. Hur lång tid tog det tills era valpar slutade bitas? Min valp är väldigt bitglad av sig och han blir inte direkt bättre och jag har verkligen visat att jag inte uppskattar hans bitande, men som sagt han fortsätter. Nån som har tips på ngt man kan göra så han slutar med det?

Han vill fortfarande bitas, men säger man ifrån så slutar han och han biter inte på möbler eller liknande (däremot har två av mina skor fått åka i sopen).

5. Så om ni har några andra roliga saker man kan göra med valparna utan att anstränga ben och allt som växer så vill jag gärna vet det med.

Nja, vi går mest runt och njuter... Wilton börjar bli mer gosig, innan har han mest blivit busig när man har velat kela så nu är det mys som gäller... (man får passa på). Fast Wilton älskar isbitar och frysta saker (som köttbullar), han leker med dem tills de blir lite tinade och sen äter han... ser iaf roligt ut! :rofl:

va härligt att det går bra med honom iaf! köpte du honom på kennel eller privat? jag är bara fodervärd åt våran, men hon blir min "på pappret" när hon har fått två valpkullar åt kennelägaren!

min kompis har en hanvalp på 6-7 månader ( också pappis), han har fortfarande sylvassa tänder. men det tar väl olika lång tid för olika individer antar jag.

här är min tik (den med något av en bläs) och min kompis hane (den med mörkt ansikte)

12796653.jpg

här ser man hur "stor" min är, jämfört med katten, som för övrigt är normalstor för att vara katt!

12796658.jpg

har inte du några bilder på din?

Men Gud va söta!:love:

Jag köpte honom privat:)

Här är en bild på honom när han var ca 3 mån:

S5020332.jpg

Här är en till:

S5020342.jpg

Hon får nästan inga promenader, endast enstaka tillfällen då vi går någon liten runda för att träna att gå lite i koppel, annars rastas hon hemma.

2. Jag undrar om ni har några tips på "använda-hjärnan-övningar" för jag skulle nog behöva trötta ut min valp lite med mentalt men det är så svårt att hitta på något att göra pga att han är så pass ung. Så massa tips tack!
Lägg godis i en toalettrulle som du tejpar igen och låt hunden öppna den!

Sitt, Ligg, Rulla Runt, Vacker Tass, Give Me Five, Puss, Nej och varsegod.

4. Hur lång tid tog det tills era valpar slutade bitas? Min valp är väldigt bitglad av sig och han blir inte direkt bättre och jag har verkligen visat att jag inte uppskattar hans bitande, men som sagt han fortsätter. Nån som har tips på ngt man kan göra så han slutar med det?
Hon naffsar fortfarande när hon vill busa men såfort jag säger nu räcker det eller nej så slutar hon. Var koncekvent skulle jag säga, när du inte vill mer så visa det tydligt genom att gå därifrån eller säga till snällt men bestämmt.

5. Så om ni har några andra roliga saker man kan göra med valparna utan att anstränga ben och allt som växer så vill jag gärna vet det med.
Leta godis? Åka till agilitybanan och lära den gå genom tunnlar på komandon osv. (Kan min tjej)

vilken underbar päls! hanarna brukar ju ofta få mer päls än tikarna. Han är jättefin! ska du ställa ut honom nånting eller använda honom till agility?

Det är jättekul med utställningarna att se så många olika pappisar :love:

Jag har väl tänkt att vi ska träna agility, men det beror juh på vad han tycker är roligt oxå men jag hjoppas och tror han gillar det iallafall:p

Hans föräldrar är inte reggade som renrasiga men det har inget annat i sig så jag kan inte ställa ut honom på SKK:s utställningar men vi är anmälda till Blandis utställning i agusti så då får vi se va dom tycker om min älskling:rofl::love:

Ja han har fått rätt mkt päls men det där var juh en månad sen så jag tänkt ta nya kort idag på honom så får du se hur han ser ut nu:D Han har fått lite mer färger på kroppen kan man säga:p så som prickar på ryggen o tassarna/benen + det svarta runt svans roten har växt uppåt så det är på första biten på svansen nu och sen har han fått lite ljusbrunt där också:banana::rofl:

Nån mer som har lite åsikter?!?:bump::D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 786
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 905
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Vår valp är nu 4 månader och har massor av energi :D Hittills består hans dagar mest av att vara med min dotter och mig i det vi gör...
2
Svar
28
· Visningar
2 898
Senast: Nota
·
Övr. Hund Har 8 månaders Amstaff som nyligen kommit in i trotsåldern och jag är helt slut. Någon som har tips eller kan berätta hur det var för...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 301
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar