Angående tävlingar...gärna svar från erfarna tävlings ryttare:)

L

LisaSvensson

Jag har en valack som är startad medelsvår och tävlad och som jag ska tävla medelsvår på, men jag har aldrig tävlat:o är (18år), och jag har tagit grönt kort också viken höjd ska vi börja tävla på??

Vi tränar 1.30 - 1.40 på träninng ska jag anmäla mig till en 1.30 klass eller ska jag börja på det en 90 klass???:confused:

Eller kan jag börja på 110 lr 120 fast att jag inte tävlat??
När jag hade min ponny så ville jag inte tävla var inte riktigt min grej men vi träna medelsvår och för bra tränare.

Men nu vill jag ut och tävla:D

Snälla hjälp mig:)

Behöver alla tips jag kan få och gärna ut erfarna tävlings ryttare t.ex Zara

Hoppas nån tar sig tid att svara

Lisa

Sv: Angående tävlingar...gärna svar från erfarna tävlings ryttare:)

Om jag var du skulle jag ut o hoppa nån 1m-1.10 på lokal nivå och känna på "pulsen" lite, bara du har koll på vilka regler som gäller enligt TR så.

Ancor hade ett bra förslag, börja lägre och jobba dig uppåt (fast skippa 90 det är för lågt eller rättare sagt för lätt för er), risken är att om man börjar för högt, kan det bli fel och sånt är svårt att reparera. Har sett det flera ggr, ryttare köper fina dyra hästar och går ut i de lite högre klasserna direkt, det går åt hel*ete och sedan går det inte alls.

Rid inte 130 förrens du känner dig helt säker i 120, för din och hästens skull.

Senast ändrad:

Jag skulle börja på 1.00-1.10, och fortsätta i de klasserna tills jag kände mig bekväm och då gå uppåt i höjd. Det är en väldig skillnad på att rida 1.10 jämfört med att rida 1.30, då banorna blir mer tekniskt svåra och kräver mer av ryttaren. Då är det bra med lite rutin från de lägre klasserna

Jag ser inget fel att gå ut i en 0.90 till att börja med! Det gör att du kmr känna dej RIKTIGT säker och genom det får en riktigt bra start på din tävlingskarriär! Ni kanske kan börja med att hoppa en 0.90 och en 1.00 på eran första tävling. Gick de bra så kan ni köra 1.00 och 1.10 på nästa tävling! Sen gäller det att inte gå för snabbt fram! Även om 1.10 går jättebra på första tävlingen så tkr jag att ni ska ligga kvar där ett tag. Sen kan du starta 1.20 och sedan så kmr ni sakta men säkert upp i klasserna ;) Nu har jag inte sett dej rida och så, men det här är så jag skulle gjort om jag var i din sits :) Lycka till :D

Tränar du 1.30-1,40banor och det går bra hade jag nog taggit 1m& 1.10 första tävlingen och sen om det känns lätt och allt gick bra börjat klättra iklasserna. Alltid bra att börja lite längre så att man får bra självfötroende. Lyckatill!!

Jag tycker att om du nu ränar regelbundet för en tränare du litar på, fråga henne/han! Jag tvivlar inte på din kunskap men har träffat många som säger att jag hoppar stadigt i 140 på träning när de igentligen har hoppat något enstaka hinder på 140. Jag lovar att ni kan se mig då på nästa 160... :d
Nä men det är just vad din tränare är till för att ge råd. 110 kan vara för svårt eller alldeles för enkelt. vi har inte sett dig rida eller din häst så detta är mitt bästa råd!
Lycka till och hoppas att du får ha kul!!!

är du 18 iår så måste du dessutom rida visst antal 120 med minst 4 fel tror ja inna du får starta 130... kolla i TR

Det är skillnad på träning och tävling. Saker och svårigheter du klarar ut på träning kan visa sig mkt knepigare på tävling. Har själv tränat msv höjder/banor på träning men när det kommer till tävling går jag hellre ett snäpp lägre och rider 1.10-1.20.

Prova med en lokal tävling, känns det bra där så kan du ju klättra uppåt men som någon annan sade det tar tid att reparera misstag så ta det säkre före det osäkra,

lycka till!

Har idag prata med min tränare och han sa att jag och hästen skulle kunna rida en 140 banan utan problem eftersom vi rider mycket banor på träningen men han tyckte att jag skulle ta första tävling på 110cm efter som att 90 o 100cm bli alldes för lätt.
Så det är 110cm som kommer dem 2 - 4 första tävlingarna

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag är en sextonårig ridskoleryttare på en liten klubb i Bohuslän där jag ridit i ca 11 år. Jag älskar att tävla men på grund av...
Svar
9
· Visningar
1 210
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka