Angående sulor...

kicki71

Trådstartare
Vem här använder sula på hästen, dvs hel sula, som ligger mellan hov och sko, som täcker hoven. Och varför använder ni sula?
Ni som inte använder får gärna säga er åsikt oxå, varför använder ni inte?

Sv: Angående sulor...

Jag använder hel sula på vintern, eller snarare från första skoningen efter sista tävlingen för säsongen, till sista skoningen innan tävlingarna börjar igen, hur lång perioden blir är olika.
Jag använder sula för att minska snöklamp (hel sula funkar bättre än snösula på min i alla fall, sen kan folk säga vad de vill om det..) men främst för att hela hoven blir bättre när strålen får "mer motion".

Jag har aldrig använt sula konstant, eftersom det alltid är för och nackdelar med allt, och att det inte är optimalt, men har använt det nån period då och då t ex när strålen har verkat vara i behov av det, och som sagt på vintern för snöns skull.

Numera använder jag dock absolut inte sula under tävlingssäsongen, detta för att vi upptäckt att det bland annat påverkar fästet och min häst förmåga att arbeta på "ridbaneunderlag" något. Detta kvittar ju undre vintern men när det är tävlingar så strävar vi så klart efter det som ger bäst resultat! Så länge det inte påverkar hästen hälsa negativt, vilket det inte gjort.
Det är alltså på den hästen som jag rider o tävlar idag som jag gör så på, för det är det som visat sig funka bäst på honom. Andra hästar har jag haft med eller utan sula beroende på andra omständigheter.

Lång utläggning, men kort sagt, jag är åtminstone varken bara för eller bara mot sulor.

Min har haft hela sulor på framfötterna i ca 6 år. Detta pga ömfothet och att hon lätt fick sulblödningar=halt.
Vi provade att sko utan för ett år sedan, och hon klarar sig bra utan sen dess *peppar peppar*.

Jag har använt sula någon enstaka gång av olika anledningar men aldrig regelbundet utan en max två skoningar.

Det blir så lätt strålröta mm i det så jag tycker att det är förkastligt att använda en längre period.

Nu är mina hästar barfota och kommer aldrig ha sulor igen - men däremot boots ;)

Red: OOPSS! Inte meningen att kliva på några fötter Antiqua!!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det är jättepraktiskt på vintern för att hålla snön borta så dom slipper ha styltor! :) Alternativt snösulor då men hel sula är bättre enligt mig (min åsikt). Nu på sommaren har jag inte det på min nya häst. Men min förra hade alltid sulor fram för han va rätt tung och hovslagaren sa att det hjälpte till att dämpa lite för hans knäns skull när vi hoppade och sånt. Inte för att han hade dåliga knän eller inte höll för hoppning, men hovis sa det så... :angel:

Förr om åren har jag bara haft sula på vintern på mina hästar pga snön... Men nu har jag köpt en ny häst och idag hade jag ute en Equiterapeut som sa att jag skulle lägga på sulor för att han var så plattfotad bl.a. Nu undrar jag om nån kan svara på vad det är för skillnad på hela och "öppna" sulor. (mer än utseendet så klart). Vad gör dom för skillnad och vad är bäst att använda nu på sommaren. (Konditionstränar endast nu för tillfället, så inga tävlingar osv om det har någon betydelse).

Ursäkta nu om jag stjäl tråden lite nu, men jag vill ha svar på en fråga som dykt upp! :)

De är så att min isis lätt får gallor, ganska mkt dessutom. Hon får dem när hon jobbar hårt (vilket hon är tvungen att göra för skaffa konditionen och musklerna) och på ganska hårt underlag. Jag gör så gott jag kan för att hålla dem undan och är ganska försiktig med var jag rider.

Men nu till frågan; för ett tag sen hörde jag om en som satt på sulor på sin häst, för att minska belastning. Kan då sulor hjälpa mot gallor?

Förlåt för rörigt inlägg.

Red: OOPSS! Inte meningen att kliva på några fötter Antiqua!!

Ingen fara, jag tog det inte så;)

Kan däremot säga att jag aldrig haft problem med strålröta eller annat på min,trots alla år hon hade hela sulor. Självklart är det inget man sätter på hästen bara för att , men finns det behov av det så...:)

Nu är mina hästar barfota och kommer aldrig ha sulor igen - men däremot boots ;)

Så du anser inte att en boots är en sula??? Låt mig då förklara att allt som sätts på hoven och som skyddar hovens naturliga sula är just en skyddande materiell sula..

Varför har du boots om hästen naturligt inte ömmar i sin sula??

Blev det krångligt nu??

Jag har haft sulor på två av mina för att dom är plattfotade och vi har väldigt steninga vägar att köra på och då blir dom så hov/sul ömma. Nu går ena med PG-skor pga att en "vanlig" hård sula inte räcker till och hon var öm ändå.

Jag har sulor på min vintertid i en el två omgångar. Blir annars för tätt o hennes hovar mår inte bra att detta. Har en enbart under skon, inte en hel.
Har sula för att risken minskas för styltor som man knappt får bort eftersom det fryser när man enbart har sko.:idea:

Min häst har en sula bak, han trampade av sig skon så illa i fredags så det fanns inte mycket kvar för hovis att sätta en ny sko på. Han satte iaf på sula på den hoven för att underlätta för hästen.

Vem här använder sula på hästen, dvs hel sula, som ligger mellan hov och sko, som täcker hoven. Och varför använder ni sula?
Ni som inte använder får gärna säga er åsikt oxå, varför använder ni inte?

Min är skodd med så kallade "flappsulor" (säger man så eller finns det en teknisk term?) I alla fall med halv stålsko och öppen baktill och i bakre kanterna. Har fått mkt beröm för dett både av veterinärer och kiropraktor. Han funkar superbra på dessa och får en mycket rörligare och lättare framdel. Hovmekanismen jobber tämligen ostört verkar det som.

WB

Min kille fick på sig ett par sulor för första gången för två veckor sedan. Han har varit ovillig på hårda underlag osv så hovis tyckte vi kunde prova det. Han har dessutom varit småhalt i omgångar så hovis kände även efter hovböld, men hittade inget.

Så, sulor åkt på fram. När han fixxade hovarna visade han mig att man kunde se som något rött (antagligen blodkärl) under sulan vilket skulle kunna förklara hans ömhet. Allt var frid och fröjd, tills han var blockhalt en dag när jag kom för att hämta han. En hovböld konstaterades till slut. Då jag är ganska ny inom just häst och dess sjukdomar (har varit förskonad!) läste jag på om hovböld och enligt vissa kan sulor till och med öka risken för detta. Så, det känns lite som pest elle kolera just nu. Hästen verkar behöva sulorna iaf tillfälligt, men inga fler hovbölder tack!

Detta blev långt, men jag har en liten fråga angående sulor eller vad man ska kalla det...Det ska finnas som en gel som man lägger i hålrummet runt om strålen. Under denna läggs som ett nät också och allt detta ska sedan fixras och likna en sula eller ett extra skydd. Som jag fattat det slår man först på skon och sedan detta efteråt. Hovis köpte detta som vi ska prova efter denna sulomgång. Någon med erfarenhet av detta?!

// T

Jag har sulor på min häst i fram eftersom hon har fått tunn sula och har "knaggligt " hovben.

*KL*

Ni andra som har sulor får jag fråga om ni har silikon under eller får ni hålla på och spola med jodopax?

Jag har silikon under och det verkar vara bra :)man slipper ju risken att det kommer in stenar och annan skit i allafall:)

Min häst har bara haft sula ett par veckor så det ska bli intressant att se hur det ser ut under sen:crazy:

Ni andra som har sulor får jag fråga om ni har silikon under eller får ni hålla på och spola med jodopax?

Jag sätter på sulor vid behov, just nu går ingen med sulor, men det varierar. Jag lägger drev under sulan, behöver inte spola med något. Har heller aldrig haft problem med strålröta och liknande.

De är så att min isis lätt får gallor, ganska mkt dessutom. Hon får dem när hon jobbar hårt (vilket hon är tvungen att göra för skaffa konditionen och musklerna) och på ganska hårt underlag. Jag gör så gott jag kan för att hålla dem undan och är ganska försiktig med var jag rider.

Men nu till frågan; för ett tag sen hörde jag om en som satt på sulor på sin häst, för att minska belastning. Kan då sulor hjälpa mot gallor?

Har pratat med flera hovslagare för min häst har ibland kännt av om jag hoppat med henne på hårda gräsbanor och undrat om sulor skulle kunna hjälpa. Alla har sagt att en häst fungerar inte som oss människor och de tar upp stötarna på ett helt annat vis än oss människor och sulor hjälper inte en häst. Vid sulömhet etc. är sulor ett bra sätt att hjälpa hästen.

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Sulor runt om, hårdplast.

Fram för att hon blev sulöm efter att ha gått med huf grips som nött mot sulan. (Fullblod, platta men inte tunna sulor). Innan gått utan sulor, men är naturligtvis känsligare (sulöm) nu om de tas bort. Och då det if hitills inte varit minsta negativt - tvärtom - med att ha sulor på henne får hon ha dem kvar.

När hon fick sulor fram tyckte jag/inbillade jag mig att hon la mer vikt på fram, så jag provade slå på sulor bak med, och de har fått vara kvar de med.

Dvs, sulor fram pga sulöm och bak pga misstanke om ev lite sulöm bak på vissa underlag.

Har sulor på min fram till och från, pga att han är väldigt öm, och vill inte gå fram om det är hårt och stenigt ute. Nu har han haft de 3 skoningarn i rad och de får nog bli en till. Sen när leran börjar komma till hösten får han nog gå utan annars kommer han att få röta.
Jag känner otrolig skillnad. Förrut haltade han till så fort han klev på en sten men nu går han villigt fram även ute på ojämna underlag.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 376
Senast: jemeni
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
469
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 406
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur