angående stallet och vintern....!!!!

Sv: angående stallet och vintern....!!!!

Jag är helt för ett öppet stall. I små stall tycker jag man ska vara extra noga då ventilationen lätt blir otillräcklig.
All luft i ett stall ska för att vara bra ventilkerat, bytas helt fyra gånger per timme. Det är mängder med luft, och en bra tumregel att ha i åtanke.
Vi har ca 5 grader varmare inne i stallet än ute. Men är det tio minus ute så har vi filtar/draperier för dörren att hänga för. Det stoppar faktiskt kylan men eftersom det är öppet nertill och dessutom inte helt tätt så får luften mycket genomströmning. Fönster alltid öppna. Vi stänger stallet helt när det blir under tio minus ute, för då fryser vattnet i stallet. Det är endast för vattnets skull vi stänger.
Hästar tål kyla!

Varmt vatten fryser lika fort som kallt - ett av fysikens små klurigheter.

Men om man nu har ett öppet stall, varför ska hästarna stå på stall?
5 graders skillnad är ju inte så mycket.

i mitt stall så har vi jämt stallet stängt på vintern för det blir alldeles för dragit åt hästarna.vi ha många hästr ugefär 6 st och vi har en fläkt som går på när det blir för kallt det är jätteviktigt att stallet är stängt

Nu vet ju inte jag vad ni har för klimat i dagarna därnere "på kontinenten", men här är det på tok för kallt och för rå luft för att jag skulle vilja ha öppet åt mina klippta tävlingshästar. Sen beror det ju på vad det är för hästar. Har man tåliga pållar med päls och kanske även täcke, är det kanske ingen fara, men det finns ju mer och mindre frusna hästar också. Går hästarna ute i hage länge och man har bra ventilation i stallet så skulle jag nog hellre ha stängt och slippa riskera drag. Får det för sig att regna på tvären mitt i natten är kanske inte det heller så skoj, det är ju trots allt april...

JA här är det öppet så mycket det går.... Har dessutom inga vattenledningar i stallet så jag behöver inte vara rädd för att dessa skall frysa sönder... Frisk luft kan hästar inte få för mycket av.

Det verkar på dig som att du är rädd att hästarna ska frysa ihjäl? Friskluft att det bästa en häst kan få! Vi har fyra st hästar, och dom står ute nästan varje dag. Ofta står dom ute på nätterna också, TROTS att det är vinter och kallt ute. Det gäller att hålla koll på hästarna vad dom tål, och sedan fatta beslut efter det. Våra hästar har aldrig mått så bra som dom gör när dom går ute nästan hela tiden. Dom bygger en päls som är anpassad för vädret, och man kan snarare förvirra hästen om man byter miljö från varmt till kallt hela tiden. Viktigast är ju ändå att se till att hästen inte fryser.

zazza girl skrev:
det e så här att tjejen jag dela stall med , ha fått för sig att ytter dörren ska vara öppen om natten .. och då e allt öppet , ventlationerna på fullt och alla fönsterna , plus dörren i så fall...

hur ha ni det i era stall????
ha ni öppet om nätterna ???
vårat e ett litet stall med fyra boxar och betång väggar .....

i vårat stall så har vi så att på vintern för att dte inte ska bli aldeles för dålig ventalation så brukar vi ha en sprinna öppen i dörren som är ca 50 cm.. annars fönster och sådant har vi stängda...

men vill bara tillägga det att när det inte är mega klat så står alltid stalldörren öppen!...

zazza girl skrev:
det e så här att tjejen jag dela stall med , ha fått för sig att ytter dörren ska vara öppen om natten .. och då e allt öppet , ventlationerna på fullt och alla fönsterna , plus dörren i så fall...

hur ha ni det i era stall????
ha ni öppet om nätterna ???
vårat e ett litet stall med fyra boxar och betång väggar .....

Bättre med öppna dörrar och frisk luft när det bara är några minusgrader på nätterna än att komma och öppna ett stall som har tung och tät luft på morgonen. Jag tror det är allt för sällan som folk förstår vikten av att vädra och/eller ha öppet dygnet runt.

// M

vi ha öppet nu överallt ... men det bruka vara kallt om nätterna här.. så han få ha fleece täcke på sig inne....
och så e dom ute till 8- halv 9 på kvällarna om jag inte ska rida....

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·
Hästvård Hej, behöver lite fler tankar kring min stall-situation! Har en 26årig halvblodsvallack som till min vetskap stått på box hela sitt...
Svar
8
· Visningar
1 492
Senast: hoppsann
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama