angående stallet och vintern....!!!!

zazza girl

Trådstartare
det e så här att tjejen jag dela stall med , ha fått för sig att ytter dörren ska vara öppen om natten .. och då e allt öppet , ventlationerna på fullt och alla fönsterna , plus dörren i så fall...

hur ha ni det i era stall????
ha ni öppet om nätterna ???
vårat e ett litet stall med fyra boxar och betång väggar .....

Sv: angående stallet och vintern....!!!!

Om det inte är så kallt att vattnet riskerar att frysa så har vi öppet så mycket det går.

oki.. även om natten när det e minus grader ute... ???
för det e de ju i bland förtfarande om nätterna!!!

om det är så kallt ute att det blir minusgrader i stallet så skulle jag ha stängd dörr, annars så mycket öppet som möjligt så att hästarna ska få frisk luft i den mån det är möjligt..

I ett litet stall är ju risken att luften blir dålig betydligt större än i ett stort stall där luften cirkulerar mer.
OM ni kan ha öppet utan att vattnet fryser totalt skulle jag ha öppet maximalt!

Öppna dörrar och fönster och full ventilation, ja. Så länge vattnet i hinkarna inte fryser så har jag det så. :cool:

zazza girl skrev:
oki.. även om natten när det e minus grader ute... ???
för det e de ju i bland förtfarande om nätterna!!!

Ja, så länge det håller sig runt nollan i stallet.

Men om det finns ventilation och fönstrena är öppna då förstår jag inte varför dörren måste vara det också, om det inte är 10 plusgrader inne för då kan det ju bli rätt svettigt för en häst...

Känns värre om det blir en massa drag i stallet, det har vi i vårt eftersom halva stallet är lösdrift och andra halvan har boxar. Blåser rätt friskt ibland och vattnet är för det mesta fruset (får ge ganska varmt vatten i hinkarna så att min som står i boxdelen, fölar snart, ska klara sig hela natten)...

Hellre kall bra luft än varm och dålig. Vad gör det att det är minusgrader? Vill man så är det bara att lägga på ett täcke? Problemet är väl eg bara vattnet som kan frysa men om man ger varmt vatten sent på kvällen så håller det sig länge. Hästarna klarar sig ett par timmar utan vatten också.

Vad har ni för ventilation i ett så litet stall?

vi har alltid öppet någonstans, hur mycket det är beror på hur kallt det är, finns risk för att vattnet fryser (= ingen glad stallägare).
ventilationerna & det är ju alltid öppet, oftast är den stora luckan i väggen vid golvet längst borta öppen (svårt att förklara & förstå om man inte har sett det) & ibland också någon dörr halvt eller helt öppet, men det beror lite på väder & vind. viktigt med bra luft i stallet, men samtidigt får det ju inte dra på dom.

Kyla gör väl inget, om hästarna inte verkar frusna. Det jag direkt tänkte på var eventuellt drag, men det beror på hur erat stall ser ut och så. Och vattnet som några påpekat.

Nu har jag ställt mina hästar på lösdrift eftersom jag inte vill att de ska stå i ett varmt stall. I förra stallet hade jag utebox för att hästen skulle få något mer stimulans + frisk luft. Men det "riktiga" stallet hade vi alltid dörrarna öppna.

våra ventiationer e som luckor i väggen som man dra åt sidan för att öppna och dom e ungefär 15cm breda och 15 cm höga... och dörren e typ 1,5 meter ifrån boxarna så blåser det ute på natten så dra det i stallet.... och det gör det redan från där vi ha spånet och fodret....
stallet ligger på ca 2-6 grader om dagarna..
min ena häst ha täcke på sig inne för han e klippt.... och han stå rätt så nära dörren....

Min uppfattning är att det är värre med ett litet "koncentrerat" drag än ett stort, med tanke på hästarna. Har du ytterdörren öppen blir det ju mera en temperatursänkning i hela stallet än ett drag egentligen?:confused: Och 15 x 15 cm ventiler tycker jag verkar lite lite faktiskt.... Tänk på de hästar som står på lösdrift, i våran har vi två stora 3 x 3 m öppningar på ena långsidan plus en 1/2 m bred öppning längst upp på motsatta långsidan. Det är klart att det "drar" endel där när det blåser, men hästarna ligger och sover där varenda natt och blir INTE sjuka, tvärtom, den ena som var hosthäst när han var installad (trots "tillräcklig" ventilation) är helt bra nu, hostar ej. Så se till att det är bra luft i stallet, täcka istället om du är rädd att din klippta häst fryser!

Vi skulle inte har våran stalldörr öppen på vintern, även om cet är runt nollgradit när man lämnar stallet så kan det vara -10- -15 grader på natten ändå. Och det är inte kul när vattnet fryser.

Låter som en klok tjej du delar stall med, frisk luft och minusgrader har ingen häst dött av.

Jag har gärna både stalldörrar och fönster öppet om det går. Hellre kall och bra luft än varmt och dammigt! Det går ju alltid att ta på hästen ett täcke om den skulle frysa. Det största problemet för mig är att vattnet fryser om det är för kallt ute därför tvingas jag att stänga dörrarna ibland.

I stallet min ponny står, är det 5 boxar och där har vi öppna fönster men stängd dörr på våren/hösten...men på vintern har vi stängda fönster men då har vi bra ventilation....

Jag har så öppet som möjligt!

Nu har jag så att lösdriften är i ena änden av stallet så det är alltid rejäl ventilation i och med att det är så öppet från den sidan.
Vill inte att hästarna ska ha 10 plus i stallet på morgonen om det är 20 minus ute, det blir en omställning på 30 grader när de ska ut :eek:

Bara man är noga så att inte eventuella vattenledningar fryser så tycker jag man ska ha så öppet som möjligt, dock ej korsdrag!

Trissa skrev:
Ja, så länge det håller sig runt nollan i stallet.

Då vet inte jag vad jag ska stänga :confused: :confused:
Jag har ungefär 5 grader varmare inne i stallet än utanför. Dvs. -20 ute = -15 inne.
Drag är skadligt för alla djur, inte kyla! Jösses vad vi klemar med våra hästar ;)
Ponnymorsan

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·
Hästvård Hej, behöver lite fler tankar kring min stall-situation! Har en 26årig halvblodsvallack som till min vetskap stått på box hela sitt...
Svar
8
· Visningar
1 492
Senast: hoppsann
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama