Angående ryttares rätt att starta

C

Cettan

När jag läser i TR så står det att uppklassningen följer hästen, och har hästen över 80 poäng så är den uppklassad från lokala tävlingar. Innebär det då att om jag tex är medryttare på en häst som går relativt höga klasser och som då tillsammans med sin ägare fått ihop mer än 80 poäng, inte får starta lokala tävlingar mer den alls oavsett om det är LC eller LA. Men jag får däremot starta en regional LB? Har jag förstått det rätt då? Och isåfall, är det mer rättvist mot övriga i klassen (för jag antar att det är dem man har tänkt på när man skapade den här regeln,) om jag startar en regional LB:1 på min medryttarhäst som vanligtvis går st georg med sin ryttare, än om jag startar en lokal LA:4? Det ska väl inte vara någon skillnad på svårighet egentligen vad gäller bedömningen på lokal och regional? Det är väl klasserna som avgör svårigheten? Tankar?

Sv: Angående ryttares rätt att starta

Det bästa är att maila dressyransvarig på förbundet för att få utrett vad det som står i TR betyder (för det är ju inte alltid lätt att fatta).

Det står ganska tydligt i TR att det är så. Så jag tänkte mest vad ni har för tankar kring det. Var nog jag som inte uttryckte mig tydligt...

Mom 286

"Uppklassning följer alltid hästen.
Uppklassning bestäms för varje kalenderår"

"Häst som erhållit 80 poäng eller mer från Lätt A-klass eller högre är uppklassad ur lokaltävling."

Det finns ju både och. Visst är det kul att få rida en välutbildad häst även om man själv håller sig på lokal nivå. Men hur kul är det för de som aldrig kommer vidare från lokal nivå att kanske möta en StG-häst?

För mig spelar inte klassen ngn roll, bedömningen ska ju inte skilja sig från LB till LA.

Fast det finns ju inget som hindrar andra ryttare att köpa en StG-häst och tävla lokalt med den början, för då blir den ju nedklassad så det problemet kommer man inte riktigt förbi ändå.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med din sista mening att klassen inte spelar någon roll för dig. En domares bedömning ska väl inte skilja sig mellan en lokal LA:4 och en regional LA:4. Däremot så är det ju högre krav på form och samling i LA än i LB? Det ska ju vara svårare att rida en LA:4 än en LB:1 oavsett om den är lokal eller regional. Det är därför jag är frågande till de nya reglerna om de är bra eller dåliga. Förut blev hästen uppklassad från lättare klasser. Nu blir hästen uppklassad från lokal. Och jag tycker nog att det vore mer rättvist mot de andra ryttarna om en duktig häst inte fick gå LB oavsett vilken status på tävlingen, än att den får starta LB regionalt men inte LA lokalt. Jag tycker det blir lite motsägelsefullt.

Ha ha, jag fattade nog inte ritkigt vad du menade heller, men nu fattar jag bättre :). Det verkar ju som förbundet har överfört reglerna som funnits på ponny även på stor häst (där blir man uppklassad från lokal nivå vid tagna 50 poäng).

De flesta som håller sig på lokal nivå i flera år stannar ju oftast där, de kanske inte vill vidare till reg/nat nivå av olika anledningar. Då är det kanske bra att de slipper konkurrens från "för bra" ekipage? Om man går vidare till regional så gör man ju ett aktivt val, dyrare licens, man vet att det är svårare klasser = bättre ekipage.

Fast blir man inte uppklassad ur LB vid visst antal tagna poäng även på stor häst?

Nej numera blir man inte uppklassad ur någon klass. Bara från lokal. Jag tyckte nog allt att det var bättre förut när man blev uppklassade från klassen istället. En medryttare som kanske rider 1-2 gånger i veckan och som tidigare ridit på ridskola något år måste nu alltså lösa regional licens om hon vill prova på att tävla sin medryttarhäst. Troligtvis får hon bara prova på några enstaka gånger om året eftersom ägaren tävlar ganska flitigt och det är ju därför hästen är uppklassad. Då är det lite surt att behöva lösa en seniorlicens för 900 kr för att man vill tävla kanske en gång. Och oavsett hur välutbildad hästen är så tror jag att en sådan tjej har ganska svårt att hävda sig mot de som har egen häst och tävlar ofta i LA. Även om det bara är på lokal nivå. Kanske skulle medryttaren passa bäst i LC till och med, men det är ju aldrig regionalt så det är uteslutet.

Jo visst kan man det. Men det är ganska stor skillnad på att rida på klubbnivå mot ridskoleponnysarna och att åka iväg på en riktig tävling. Även om den nu är lokal.

Fast det beror väl på vad det är för klubb? Det måste ju finnas fler klubbar än de som bara har ridskoleponnysar och tillhörande ryttare. Skulle det vara annorlunda så borde två Msv-ekipage kunna byta häst och tävla LC.

Javisst, självklart finns det olika klubbar. Men om man är medryttare på en häst som står på en ridskola så blir det lite bakvänt kanske att åka till någon annan? Och det är faktiskt skillnad på klubbtävling och lokal oavsett vilken klubb man väljer.
Javisst skulle två MSV-ekipage kunna byta häst i praktiken så som det var förut. Men jag undrar om de skulle finna något nöje i det. Om de är så pass duktiga båda två att de är uppklassade så tar de ju uppenbarligen rosetter på högre nivå, och då är det kanske inte så kul att rida LC? Som det är nu så behöver man inte ens byta häst för att kunna gå ned rejält i klasserna eftersom man inte blir uppklassad ur någon klass längre, bara från statusen. Så nu kan ett GP-ekipage gå o tävla LA om det vill så länge som klassen är regional.

Liknande trådar

L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 863
Senast: Piaff
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 691
Senast: kryddelydd
·
Dressyr TR tolkningsfråga :) TR I moment 174. 3.13: ”Om hästen blöder, har sår eller märken orsakat av ryttarens inverkan, till exempel har...
Svar
17
· Visningar
4 048
Senast: ginnies
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar