Angående OLWS och PASS !!

P

Pampas

Pratade nyss med Sv hästavelsförbundet och de håller inne mitt pass för att jag inte skickat in provsvar för OLWS. Jag hade inte tänkt avla på henne nu och kanske aldrig, det vet jag inte..... DNA provet för OLWS kostar ca 800:- tror jag... Om jag inte skickar in svaret till Sv hästavelsförbundet så skriver de i passet att hon har avelsförbud och dom skriver inte varför.... De säger också att det redan är lag på att ston och hingstar ska testas.... Det har jag missat...

Är det någon som stött på det här ??!! Det är väl inte egentligen nåt problem för det är bara att DNA testa och betala, men jag blev så snopen att jag inte fick passet för att senare kunna testa henne när det var dags för ett ev föl !! :crazy:

Sv: Angående OLWS och PASS !!

Det är helt riktigt, men relativt nytt. Alla hästar som kan bära olws-genen måste testas och gör dom inte det eller man får ett positivt testsvar så stämplas passet med röd ej borttagbar stämpel.

Läs mer på www.paintinfo.se Där finns bra informatiion.

Numera får man ej heller ta in ston från utlandet som är dräktiga, om dom eller hingsten kan ha anlaget och ej är fritestade.

Tack för länken !! Där finns mycket läsvärt har inte varit inne där på JÄTTE länge !!
Vad tror du ang att man inte behöver testa om föräldrarna är fritestade. Jag tror att Sweeties föräldrar är det, vet inte HA det då ??? Hur kan man "bevisa" det för HA ?? Dom måste väl i alla fall ha den infon ?? Förvirrad !!!! :crazy:

Storebror i ett nötskal.....:angel: :mad:
Tur att vårt sto är dubbelreggad så hon har sitt pass genom sqha....:angel:

/Carina

Kollade med uppfödaren och Sweeties mamma är ju Quarter och pappan är fritestad !!!!! Undrar då hur HA tänker ?? Kan de i alla fall ha anlaget ? Varför svarar de då att avkommor till fritestade föräldrar behöver inte testas ??? Ännumera FÖRVIRRAD !!

Storebror i ett nötskal.....:angel: :mad:
Tur att vårt sto är dubbelreggad så hon har sitt pass genom sqha....:angel:

Denna regel har kommit till av djursskyddskäl - så istället för att kalla det för "storebrorsfasoner" är det väl bättre att komma med konkreta förslag till hur vi ska komma tillrätta med problemet, om man nu tycker att detta är dåligt.

Att "komma undan" testet genom att dubbelregga innebär ju att du medvetet riskerar att föra vidare den sjuka genen om du tar föl på ditt sto. (Det är dessutom SH som gör de svenska passen även till quartrarna.)

Senast ändrad av en moderator:

Självklart tänker jag testa min gumma om det är vad som krävs... Jag vill INTE ha en stor RÖD stämpel i mitt pass :eek: Dessutom vill jag inte få ett döfött föl om jag nån gång avlar på henne !! Det är bara att OM man nu inte behöver testa avkommor till fritestade hästar så vill jag INTE lägga ut 800:- på det !!:confused:

Väntar nu på telefonsamtal från Dan-Axel Danielsson, han skulle ringa mig och reda ut begreppen när han besiktat sin bil !!
Återkommer NÄR / OM jag blivit klokare snart !! :idea:

Problemet är väl främst att man inte kan få en sjuk avkomma om man avlar en anlagsbärare (som förövrigt är en frisk häst, inte en sjuk häst) med en icke anlagsbärare. Därför borde väl förbudet egentligen ligga i att inte korsa två anlagsbärare, inte att förbjuda en hel massa bra hästar i avel till ingen nytta.
Dessutom finns det en massa genetiska defekter/sjukdomar (tex HERDA, Hypp, GBED) på både quarter o paint som det inte är tvång att testa för, varför är det olika?

Nu tänker jag inte föra denna diskutionen här, den förs på så många ställen där jag är med så det räcker ;) !

Pampas; JAg tror du måste fritesta din häst OM inte SH har fritestet på föräldrarna... och det har dom ju inte om dom inte är reggade där....

Senast ändrad:

Denna regel har kommit till av djursskyddskäl - så istället för att kalla det för "storebrorsfasoner" är det väl bättre att komma med konkreta förslag till hur vi ska komma tillrätta med problemet, om man nu tycker att detta är dåligt.

Att "komma undan" testet genom att dubbelregga innebär ju att du medvetet riskerar att föra vidare den sjuka genen om du tar föl på ditt sto. (Det är dessutom SH som gör de svenska passen även till quartrarna.)

Det finns faktiskt sätt att undvika att OLWS föl föds och det är att avla negativ/negativ eller positiv/negativ.
I stället för att förbjuda så skulle man avla under mycket kontollerade former, som det är nu så kan vi inte här i sverige använda det bästa avelsmaterialet vi har på grund av förbudet.
Förresten så har inte SH speciellt stor koll på om föräldrarna är OLWS-testade eller inte...:crazy:

Jag "kommer inte undan" eftersom hon är en cropout så har hon inga paintföräldrar och med två quarterföräldrar så finns faktiskt inga krav på att det ska testas.
Plus att det inte går att dubbelregga om man har en häst med någon förälder som enbart är paintreggad....:angel:

/Carina

Om vi har gjort pass till förädrarna efter att regeln trädde i kraft, och dessa är fritestade så ska inte din häst behöva testas, eftersom testresultatet då står i hingstens resp. stoets mapp. Det är iaf instruktionerna jag har fått...

Senast ändrad av en moderator:

Problemet är väl främst att man inte för genen vidare om man avlar en anlagsbärare (som förövrigt är en frisk häst, inte en sjuk häst) med en icke anlagsbärare. Därför borde väl förbudet egentligen ligga i att inte korsa två anlagsbärare, inte att förbjuda en hel massa bra hästar i avel till ingen nytta.
Dessutom finns det en massa genetiska defekter/sjukdomar (tex HERDA, Hypp, GBED) på både quarter o paint som det inte är tvång att testa för, varför är det olika?

Nu tänker jag inte föra denna diskutionen här, den förs på så många ställen där jag är med så det räcker ;) !

Pampas; JAg tror du måste fritesta din häst OM inte SH har fritestet på föräldrarna... och det har dom ju inte om dom inte är reggade där....

Hypp om något anser jag att det är betydligt viktigare att testa för eftersom det bara behövs en uppsättning sjuka gener för att hästen ska drabbas, att se en häst drabbas av ett hypp-anfall är inget jag skulle vilja och speciellt inte om det är min egen...:(
så därför håller jag mig borta från Impressive-blodet så mycket det går....:angel:

/Carina

Problemet med Hypp är inget problem i den bemärkelsen, eftersom det är krav från AQHA att testa alla hästar med Impressive i stamtavlan, och de registrerar inga hästar som bär på genen! Så enkelt var det med det! :smirk:

Förresten så har inte SH speciellt stor koll på om föräldrarna är OLWS-testade eller inte...:crazy:

Det svåra är ju när föräldrarna fick sina pass innan regeln trädde i kraft, då finns ju alltså inte resultaten hos SH. Det blir liksom ett "glapp".

Men jag förstår helt klart problematiken för dem som bedriver paintavel.

Problemet med Hypp är inget problem i den bemärkelsen, eftersom det är krav från AQHA att testa alla hästar med Impressive i stamtavlan, och de registrerar inga hästar som bär på genen! Så enkelt var det med det! :smirk:

Oki....:)

/Carina

Det svåra är ju när föräldrarna fick sina pass innan regeln trädde i kraft, då finns ju alltså inte resultaten hos SH. Det blir liksom ett "glapp".

Men jag förstår helt klart problematiken för dem som bedriver paintavel.

Jag vet åtminstone en person vars paint gått igenom utan att varken den eller föräldrarna var testade, men SH påstod att de var det.....föräldrarna alltså...:confused:

/Carina

Senast ändrad:

Du får gärna pm:a vem så kan jag kolla upp det!

Sweeties mamma är quarter som sagt.... och hennes pappa är en rätt "känd" hingst som jag VET är testad negativt.... Men om hans pass är gjort innan lagen trädd i kraft så finns det alltså ingen info hos HA om det ??? Kan ägaren till hingsten då skicka in papper på testet till HA tro ?? :confused:

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan var jag hos veterinären som tog blodprov på min dvärgpudeltik och sen skickade iväg det till OPTIGEN i USA. Sedan...
Svar
5
· Visningar
886
Senast: lewellyn
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 659
Senast: Blossi
·
Avel Jag har ett fullblod importerat från England. Hon är DNA-testad, chipmärkt och ID-beskriven (konturdiagram) i sitt engelska pass...
Svar
10
· Visningar
1 196
Senast: Victovie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka