Angående nya körkortsregler

LadyLusifer

Trådstartare
Här är lite intressant läsning jag hittde i ett dokument som skrivits om de nya körkortsreglerna.. Här finns vd jg kn förstå all info om dessa regler samt lite mer matnyttigt om drgvikter och liknande.

Jag koperade in den bit jag tyckte var intressant så länkar jag till resterande dokument om någon vill läsa mer.

4.3.3 Hästsläp
Det finns cirka 55 000 hästsläp och flertalet, cirka 91 procent, har
en totalvikt i intervallet t.o.m. 1 600 kg. De hästsläp som har en
totalvikt i intervallet 1 801–2 000 kg, vilka kan sägas kräva en
dragbil med en totalvikt om minst cirka 2 000 kg, kräver i dag BEbehörighet
men kan med nya reglerna köras med utökad Bbehörighet.
Antalet sådana registrerade släp är i dag 3 891.

http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/08/17/41/3e7e2d99.pdf

Sv: Angående nya körkortsregler

Man bör dock notera att den utökade B-behörigheten innebär att man får genomföra ungefär samma prov som för *B**E. Därför tror utredarna:

"Majoriteten av dem som kommer att vara intresserade av att erhålla den nya behörigheten finns troligen i den grupp om cirka 4 500 personer som årligen förvärvar BE-behörighet. Av dessa kommer antagligen ett flertal även i fortsättningen att välja BE-behörighet eftersom den ger möjlighet att dra ännu tyngre släpvagnar än vid utökad B-behörighet."

Sedan ska man vara medveten om att utredarna anser att:

"Utredningen bedömer att det inte är tillåtet att tillämpa de nya reglerna tidigare än den 19 januari 2013."

Som jag ser det så är det fortfarande så att om man vill dra hästar så är ett *B**E den billigaste och enklaste åtgärden för att köra lagligt med släp.

precis som ni skriver så läste jag på vägverkets hemsida om de nya reglerna att alla som ska köra ett släp över 750 kilo måste gå en speciell endagars kurs. undrar vad den kommer kosta.

Jag bara önskar att man kunde införa B=INTE släp BE=bil och släp

Men det är mitt eget önsketänkande.

/M

Vart hittade du det på vägverkets sida? hittar det inte. Tänkte läsa o skrämma upp dom i stallet:angel: bara för jag har ny taget BE hehe.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka