Angående Mugg!

C

cavalli

Hej

Vad har ni för knep för att förhindra mugg eller när mugg väl har uppkommit? :)

Sv: Angående Mugg!

Hibiscrub och salicydsyrevaccilin!

Jag smörjer med salicydsyrevaccilin (om de har mugg), på morgonen innan utsläpp och tvättar vid intag med hibiscrub.

Har de inte mugg men man vet att de lätt får det så kan man tvätta en gång i veckan med hibiscrub.

tvättar alltid hästen i karlederna när den är smutsig med en svamp, kollar efter sår, sedan smörjar jag på lite helosan salva för att förbygga mugg

Fiskleverolja

Fiskleverolja (inte fiskolja)!!! Gammal huskur som verkligen fungerar. 2 veckor och sen är muggen försvunnen. Helt miljövänligt och snällt mot hästen. Luktar fan däremot men helt oslagbart bra. Rekomenderar!

Eksemtäcke, mullapp, torra ben, plockar växter, inget kraftfoder osv... Listan är lång på mitt förebyggande arbete.

Efterbyggande om det kommer är fiskleverolja och salvor (betnovat oftast) och går det för lågt kör jag henne till HBG där de tar hand om henne.

Jag ställer upp hästarna i spolspiltan varje dag när de kommer in från hagen, och tvättar rent ordentligt hela vägen upp till knä/has-led.
Om det ändå skulle börja bli mugg har det hittils räckt att smörja med något mjukgörande typ helosansalva.

När min häst fick mugg i vintras så räckte det med att jag sköljde bort all lera när han kom in på kvällen och bytte till en torrare hage där det inte var lika lerigt, så försvann muggen ganska snabbt :)

.......
Efterbyggande om det kommer är fiskleverolja och salvor (betnovat oftast) .....

Vilken procent är det på betnovaten?

Jag har problem med B's j*vla rasp, den utväcklas aldrig till något allvarligt men den går aldrig bort heller. Men eftersom den stundtals är minimal så vill vet. inte skriva ut. Den är ju "under kontroll".
j*vla rasp...mutter, mutter, mutter

Tvättar rent med grönsopa... sen gnider ja in karlederna med grisister....

ja vet låter för jääävla äckligt vilket det också är.

Men det fungerar sjukt bra.

Min gammla farmor som hade ridskola en gång i tiden ca 50 år sen lärde mig detta =)

och det finns nog inget som fungersr bättre än det.

många anv nått som heter ''salesylvaselin '' eller nått sånt!?

men grisister e helt otroligt grymt

Jag håller torrt och rent med grönsåpa och handduk för att undvika uppkomsten av mugg. Blir det trots allt mugg så använder jag talkpuder om karleden är "svampig" och behöver torka upp. Är karleden torr, men "skorpig" smörjer jag in ordentligt med fet salva - det räcker inte att bara lägga på salvan utan viktigt att smörja IN den ordentligt, typ på samma sätt som man själv smörjer in t ex händerna. Lägg ett karledsbandage med ren bomull/fetvadd över natten.

Om karlederna behöver torka upp men samtidigt mjukgöras brukar jag lägga krossade vitlöksklyftor i olivolja över natten och blandar sedan i idomin och helosan. Jag smörjer in "geggan" ordentligt precis som ovan, men lägger på ett extra lager salva, även detta under ett karledsbandage. :idea:

Vilken procent är det på betnovaten?

Jag har problem med B's j*vla rasp, den utväcklas aldrig till något allvarligt men den går aldrig bort heller. Men eftersom den stundtals är minimal så vill vet. inte skriva ut. Den är ju "under kontroll".
j*vla rasp...mutter, mutter, mutter

Kan kolla sen, men den är ganska stark och klassas som steroid-salva...

Jag tvättar dagligen av karlederna med ett milt tvål (barnängens barntvål)
sen torkar jag torrt med handduk och smörjer med inotyol salva som finns att köpa på apoteket, bra salva som desutom ligger kvar och skyddar dagen efter i hagen.

Aloevera spray! både vid läkning och för att förebygga. Superlätt att spraya på.

Liknande trådar

Hästvård Brottas med mugg/rasp just nu och idag kom svaret på odlingsprovet. Han har två bakterier varav den ena är resistent. Fick då hippotrim...
Svar
8
· Visningar
767
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
877
Senast: lundsbo
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
817
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka