Angående löshoppning

Mitrolle

Trådstartare
Tänker börja löshoppa min drygt ettåriga häst lite grann. Hon har introducerats på bommar och skuttat enstaka småhinder då jag sprungit med och hoppat bredvid, det tycker hon är roligt.
Nu ska jag börja med lite bomhögar och småhinder (ca 30 cm) och släppa henne. Ska bara införskaffa plastband först så det blir en riktig "gång".
Är det någon som har lite tips på vad jag bör tänka på. Är det bäst att börja med ett hinder eller 2 (dvs bommar först)? Hur långt avstånd har ni åt era åringar om ni har 2 hinder?

Har en tanke på att låta gammelpållan hoppa före som lite draghjälp då jag inte har någon mer unghäst. Tror ni detta är en bra ide?

Tacksam för tips och idéer då jag vill göra så "rätt" som möjligt.

Att ha en äldre som "draghjälp" är en bra idé.

När det är så pass lågt spelar det kanske inte så stor roll med ett hjälphinder, men när man börjar höja är det nog bäst med 2.

Tack för ditt svar. :)
Ska nog prova med draghjälp och bara ett hinder i början så hon får vänja sig vid uppgiften.

:)
berätta sen hur det gick

Provade nu med "min" tvååring att löshoppa för första gången. Har gått över bommar förut, men nu var det ju en RÖD bom, herregud så läskigt det blev plötsligt.. hehe

Ja det ska jag göra!

Hehe ja min åring är ganska nyfiken av sig så hon tycker inte att bommarnas färger spelar så stor roll.. Men hon tycker det är roligast att springa runt o bocka utan hinder, helst ska matte gå före isf.. så vi får se hur det går :)

Tänk på en sak!
Vägrar hästen och trasslar in sig i plastbandet är det inte roligt.
Det är bättre om man har bnommar så man kan bygga en bom av dessa.
Bara en liten kommentar...

okej, ska tänka på det. Men min häst har mer respekt för rep osv än staket (har hoppat över paddockstaket) så jag tror att banden kan vara en bra idé ändå. Men jag kan ju ha bommar också först. :)

Okej, jag ska prova när jag köpt och se hur det går. Hon är ganska smart så jag tror inte hon drar rakt igenom. Men man vet ju aldrig. :)

jag löshoppade min shettis , började när hon var ca 7månader då jag sprang bedvid, nu har hon hoppat 90cm och är 1,5 och älskarv att hoppa, men hon tyckte först att det var MYCKET roligare att hoppa över repen, lilla knasen.. jag har haft drag hjälp till min ena häst som inte hade blitt löshoppad och det slutade med att "draghästen" blev halt för att den orutinerade trampade henne på senan på bakbenet,,, så jag tycker inte att det är någon bra ide att ha drag hjälp..

När du använder draghäst så var lite uppmärksamm på hur "lillhästen" agerar. Jag hade min äldre häst som draghjälp första gångerna jag löshoppade min 1-åring och det fungerade inte så bra. Hon var mer fokuserad på att hinna ikapp sin kompis än på att det låg lite "skräp på marken". Så hon bara rusade över utan någon koll alls.
För mig fungerade det mycket bättre när hon var själv. Då hann hon till och med uppfatta att det var ett litet hinder som hon skulle över och började taxera.
När hon gick med draghjälp taxerade hon inte en enda gång på hindret.

Men det är naturligtvis olika på olika hästar. Vissa fungerar säkert tom. bättre med draghjälp.

MVH Susanne

hej.
här är lite tips som kommer från min lärare. (vi har nyligen haft löshoppningsgenomgång..)

-sätt upp löshoppningsringen ca fyra meter från väggen
-led först hästen ett par varv över bommarna när dom ligger på marken.
-visa hästen var havre hinken finns, så den vet var den ska stanna.
-låt hästen trava och galoppera över bommarna när dom ligger på marken.
-sätt slutligen upp bara ett litet hinder som hästen får hoppa över några gånger.

-tänk på att ta det lugnt och inte stressa hästen.
-hoppa inte för mycket!

de här sakerna gäller första gången man löshoppar hästar som tidigare har srungit runt i löshoppningsringen och kanske hoppat över bommar på marken!

och om det där med draghjälp så skulle nog jag hppat över det.. ja tror det går lika bra, om inte bättre om hästen får hoppa ensam.. ja menar, två hästar i en löshoppningsring låter inte så säkert...

hoppas det går bra! :)

Tack för alla svar!

Jag har ännu inte haft tid att skaffa några band så det enda jag gjort är att släppa henne på ett hinder jag lett fram henne till och hon har fått ett helt annat sug att hoppa nu. Så när jag ska börja med "riktig" löshoppning tror jag inte jag ska ha en draghäst. Det lär inte behövas.
Hon tycker det är så roligt ändå, och som någon sa; så är det bättre att hon koncentrerar sig på hindren.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25