angående låg form

L

lundborg

Halloj! jag köpte mig en arab i höstas som är utbildad och tävlad inom western, själv är jag ganska grön ännu, men jag håller på att lär mig :idea:
nu är det så att pållen stått i vinter en längre period pga att jag varit dålig och att han skulle få upp hullet innan det var dags att sätta igång.
Nu har vi ridit i skogen i ca 5veckor med endast skritt de första 2veckorna för att få upp smidigheten, de sista 3 veckorna har jag ökat tempot succesivt.

nu till frågan.. han har hittat sin låga form i skritten, men så fort jag ökar till traven kör han upp huvudet i luften. hur ska jag bära mig åt?
nu har jag tillgång till ridbanan igen och jag har börjat ridit där i små volter. Men gör han så med huvudet för att han ej har bärighet ännu tro?
ska jag fortsätta trava och låta honom söka sig nedåt eller ska jag jobba honom i små volter för att få ned huvudet? Han trampar under sig bra och har bra svikt i kroppen nu....
och tränare ska jag åka till regelbundet med början om ca en månad. (jag vill få upp honom i kondition och mjukhet först)

kom med förslag nu alla duktiga westernmänniskor :banana:

Sv: angående låg form

Jag har fått den uppfattningen att hästar som har huvudet högt upp har ryttare som är orolig i handen. Är du stabil?
Rider du med ett stadigt lätt tryck, sitter ner ordentligt och driver på i lagom takt kommer nog huvudet på rätt plats. Annars kan du testa släppa lite på tyglarna och sakta och lätt ta upp ett stadigt lätt tryck.

Och det där med att han inte riktigt har muskler än för att ha huvudet ner kan stämma, om han ridits så tidigare. Har huvudet varit i rätt position tidigare tror jag inte det har med muskulaturen att göra. För min häst har alltid huvudet på "rätt" plats trots vila, förutom när han busar då :D

jag vet att jag fladdrar lite med handen :crazy: jag rider på hängande tyglar som han har ridits på förut.

Just när man rider på långa tyglar är det extra viktigt att man är stadig, annars blir det lätt att man lättar-drar-lättar-drar osv och hästen blir orolig och slänger upp huvudet istället.

Det här är ett vanligt "problem". Och svaret är nästan alltid:
Jag tror att saknas en del ben här. Dags att börja RIDA hästen helt enkelt.

För att få hästen att gå i rätt form, dvs söka sig framåt neråt så behöver du korta upp tyglarna och få kontakt med munnen och sen med benen driva honom framåt mot bettet. Alltså inte dra ihop honom med tyglarna, utan ett konstant lätt tag i tyglarna och så driva honom fram mot bettet.

När han sedan kommer fram på bettet och ger efter i nacken så ger du en ordentlig eftergift (släpper trycket i tyglarna), så att han vet att det är rätt. I början får du göra detta ofta och allt eftersom han får ork och muskler så börjar han bära sig själv bättre och bättre. Till sist kan du rida honom på lösa tyglar och bara ibland behöva lyfta dem en aning för att påminna om samling. (Men det tar tid, det är inte gjort på ett par veckor)

All samling och form kommer bakifrån. När hästen ökar steglängden bak så kommer ryggen att lyftas och sen kommer hals och huvud "på köpet".

Allt detta gör du förstås först i skritt, trav och galopp. För en otränad häst så blir det svårare ju fortare det går, så var beredd på att det går bäst i skritt och trav och blir svårare i galopp.

Det fungerar inte att rida på långa fladdrande tyglar och tro att hästen plöstsligt ska börja gå i rätt form. Det är lätt att tro det eftersom man ser de duktiga ryttarna på tävlingarna som sitter med långa tyglar. Men vägen dit är lång och även dessa ekipage tränar sina hästar med tygelkontakt och ordentlig samling till vardags. Det är först på tävlingen som man "släpper taget".

Hoppas du förstår hur jag menar.
Lycka till!

tack för ett bra svar, :bow:
han gick i god form i vintras, sen fick han en viloperiod i ca
2½månad.
men nu är semestern slut :banana:
jag ska prova som du skrev, och när vi varit igång ca 1månad till så ska vi åka till tränare sen:p

Hästen bär inte upp dig ordentligt. Överlinjen måste engageras. Rid tex mycket skolor i skritt. Då måste hästen engagera sin bakdel och trampa in under tyngdpunkten. Då får du bättre förutsättningar när du travar. Huvudet kommer på plats när bakdel och ryggmuskler arbetar.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 666
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 334
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka