Angående krafftfoder

M

moonlightgarden

HUr mycket kan man egentligen öka upp krafftfodret per uppökningstillfälle?
är det 25 gram eller 50 gram eller vad är det egentligen?
 
200 g per dag för vuxen häst på 500 kg.. dvs 140 g per dag kan DU öka kraftfodret..
 
okej, så jag kan alltså öka upp krafft proteinet en hel del fortare än vad jag gör nu...
 
hmm ja det kan du :)
men 140 g är det maximala du kan öka per dag så 100 g per dag är nog lagomt..
 
Men det beror helt och hållet på vilken typ av kraftfoder det gäller?!?

Man kan inte öka havre och soja lika fort.

Krafft Protein är ett protientillskott så det ska man vara lite mer försiktig med, tycker jag. Här funkar inte en sådan regel som 200 gr per 500 kg häst. 25 gr per dag tycker jag stämmer bättre, eller kanske ännu hellre 50-100 gr per vecka beroende på slutgivan.

mvh Jessica
 
Det beror även på om man vet vad hästen får i sig och beter sig just nu.
 
Men jag tycker fortfarande att en ökning av 140 gr Krafft Protein per dag är för mycket!!!

Proteinet i 140 gr KP motsvarar ca 750 gr havre och det är alldeles för mycket att höja per dag.

mvh Jessica
 
har aldrig påståt att jag ska öka upp exakt så mycket på en omgång heller, men jag tar bort en annan sak och ersätter det med krafft protein eftersom att det hon äter nu innehåller så jäkla mycket energi vilket gör så att hon ser till att komma på sätt som gör så att hon kan dra ner huvudet vilket gör så att hon drar i väg i den farten hon vill tills dess att man får upp huvudet, vilket inte var roligt alls eftersom att hon gjorde det mitt på våran huvudled. Och alltihopa berode på att hon har för mycket överskottsenergi, fast nu verkar det som om att vi har fått upp det hela till en bra kvot iaf *bustar ut*
 
Nej, du har inte påstått det men du fick ett råd om att du kunde höja Krafft Proteinet med 140 gr per dag och det oroade mig lite. :crazy:

mvh Jessica
 
I Cristina Plancks senaste bok läste jag att man kunde öka SPANNMÅL med 200g per dag för en 500 kg:s häst. Har svårt att tro att samma skulle gälla på t ex KP, det är ju mkt "kraftigare".
 
Japp, precis. Och 200 gr spannmål motsvarar ca 25-50 gr Krafft Protein i just Smrp. Så alltså borde man kunna höja KP med runt 25-50 gr per dag.

mvh Jessica
 
om man ersätter annat foder med Krafft Protein kan man höja fortare.. ska man bara höja för att höja höstens hela proteinkvot höjer man saktare.. men nu så gällde juh svaret bara moonlightgarden och inte alla som ska höja proteinkvoten.. :)

Ponnysan blir kalastokig om hon får för lite proteiner.. ofrivilliga hopp ut i trafiken är inte så kul.. inte heller att låta hästen står 3-4 dagar på full foderstat för att den är farlig att rida på för lite protein..
 
Det är ökningen av stärkelse som ger den största störningsrisken, därför går det inte att bara jämföra proteininnehållet men inte heller att bortse från det.
PL
 
hoppen är ofrivilliga för mig, ponnyn tycker ju bara att det är kul eftersom att hästar tycker att det är roligt att skrämma upp sig själva,
specielt min när hon får för lite protein, tillochmed blommor är jätte farliga enligt henne
hon är som sagt var lite knäpp ibland :)
 

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 877
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 051
Senast: Amk
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Är det ngn vänlig själ som kan hjälpa mig att räkna på om detta blir för mycket potatisprotein på ett utfodringstillfälle? (Hästen...
Svar
3
· Visningar
695
Senast: janna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp