Angående koppjärn

tigerfisken

Trådstartare
Om man tar ett "naket" koppjärn och lägger över manken/ryggen ska det då ligga "platt" mot hästen hela vägen eller ska det vara lite mankfrihet? Självklart ska det följa hästen så nära som möjligt antar jag? Testade det vita järnet (wintec) och det ligger några cm över honom men följer annars rätt bra för övrigt. Känns som att det är lite för smalt men inte mer än 5-10 grader kanske.

Senast ändrad:
Sv: Angående koppjärn

Med mjukdelar och hårda delar så blir det ganska brett så igentligen så skall järnet ligga an och följa tätt men jag upplever och tycker att det blir bäst passform när järnet har någon cm mellanrum.

Man får även se vad hästen säger. En del hästar trivs inte med att ha en sadel som omsluter dem utan trivs bättre när de ligger lite mer uppåpå, så man får testa sig fram.

Men ska man mäta rätt enl. de "reglerna" som är enkla att följa för var och en så skall det följa an tätt överallt.

5-10 grader är ju en hel bomvidd så skulle nog ta ett lite bredare.

Annars så tycker jag sadeln ligger bäst när det ligger emot men i trångaste laget. Men som sissu sa det är olika från häst till häst hur de vill ha det.

Om jag la det vita koppjärnet ett par tre fingrar bakom bogbladet så var det nog tre cm över manken/ryggen men jag har lite svårt att avgöra hur många grader jag skulle behöva banka ut det för att det ska bli perfekt. Får väl förmodligen testa när det sitter i sadeln oxå. Men eftersom det svänger ut lite i ändarna så följde det ändå formen på honom ganska bra. Förövrigt så verkar Wintec i 500 serien fungera bra, testade en allround idag men med ett svart järn i så den låg ju förstås inte så bra framtill men följde ryggen fint för övrigt, skull kanske önska att den släppte aningen tidigare bak och det borde den ju göra med rätt bomvidd. Så jag ska testa en dressyr med rätt vidd och se hur det fungerar. :)

När man bankar ut så är 1 cm ~10 grader när jag har mätt. Jag mätte vid ändarna på järnet så jag visste att de ändrat sig 1 cm och sedan mätte om graderna.

Senast ändrad:

Skulle vidga tills det ligger 1-1.5 cm över manken och testa med det först. Jag tror det är alldeles för smalt nu.

sissu Har du övergivit mig :cry:

Vi bankade ut ett rött järn ett par centimeter här om dagen. Det gick av! :eek:

Man bör nog värma och forma om, inte kallhamra som vi gjorde. Bara en liten rekomendation till alla som ska försöka.
Mvh
Milschen

Jag har aldrig hamrat på det utan jag böjer ut det sakta och försiktigt och inte ens lyckats få någon spricka. Färgen har spruckit bort på några när man böjt fram och tillbaks några gånger men det är allt.

Så du var duktig som lyckades hamra AV ett järn :-).

Järnen är av härdad metall och det håller formen och är nästintill oförstörbara om man INTE hamrar eller VÄRMER det för då förlorar det alla sina egenskaper och går av...

Mycket bättre att köpa ett nytt i rätt storlek....

Och nu kommer alla som har gjort åverkan på järnen och ännu inte haft sönder något att skrika.... till er alla är det bara att säga GRATTIS till era exeptionellt goda kunskaper i metallurgi, eller så har ni haft en sju jäkla tur bara... ,-)

Ja om det bara finns ett i rätt storlek så är det ju bättre att köpa :) Men eftersom det vita är vidast och det fattas 5 grader så får man ju böja ut det lite. Men det är säkert så att risken finns att man förstör det. Nåt man får hålla koll på när man använder det. Om dom lila järnen funnits att köpa löst hade ju problemet varit ur världen :)

kl

På min häst finns det inte en möjlighet att hela järnet skulle ligga an mot ryggen. Han är platt och bred så den nedre delen av järnet ligger an mot ryggen medan det blir ordentligt rum upptill.:)

Letar man lite bland annonser på nätet så är det inte så svårt att köpa enstaka lila järn...

Jag har köpt på mej för framtida bruk 3 olika lila järn i 2 storlekar... ,)

Var har du fått tag på de lila järnen begagnat? Jag har då aldrig sett något till salu, men skulle gärna köpa.
/ Milschen

Ute på Ebay hittar man såna lite då och då. Finns även guldfärgade men där är jag lite fundersam om det inte är utbankade som är ommålade, för en del har sett hemmamålade ut.

Ibland har man tur :) var inne i hästaffären igår och frågade om det gick att köpa lila järn löst. Hon trodde inte det gick men hade ett liggande från en sadel som var såld och som blivit kvar, så jag frågade vad hon ville ha för det och då fick jag det :) sen hade hon en bunt svart järn oxå som hon ändå skulle kasta. Det var järnen som sadlarna kommer med och oftast så byter kunden mot ett annat när dom köper och tar inte med det svarta så hon hade säkert tio stycken, så jag fick ett om jag ville testa att böja. Hon talade givetvis om att garantin inte gällde men att jag fick göra som jag ville med min sadel. Nu har jag satt i det lila järnet och den verkar ligga riktigt bra med det i. Kanske på gränsen till vid men hellre det än för smal. Sadeln ligger still både när jag sitter upp och när jag rider, vilket inte här till vanligheterna på min häst och han verkar nöjd än så länge :)

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 658
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 216
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka