Angående klippta hästar...

Sv: Angående klippta hästar...

LIA skrev:
Kan det vara så, att man, med generös utfordring, kan ha hästen klippt så utan att ha den täckt? Och att det i så fall räcker med den klippningen, även för hästar som tränas och tävlas? Även i dagens täckesamhälle?

LIA

Ja absolut!. Om du kollar mitt första inlägg så ser du min debatt i frågan.
Det har dessutom gjorts en studie av strömsholm som styrker att en häst som är måttligt klippt och otäckad men har tillgång till tillräckligt med stråfoder klarar sig bättre än en oklippt utan stråfoder. bland annat.

en annan vinkel av den studien är att det är paradoxalt att klippta tävlingshästar oftast är de som täckas mest i lager på lager, då de i själva verket håller värmen mycket effektivare än den lägre prestations tränade hobby hästen, pga att den (tävlingshästen) är i bättre kondition och har högre värme omsättning.

Senast ändrad:

Jag förstår hur du menar. Han behöver alltså inte täckas vid nederbörd även om jag klipper, men eventuellt behöver han det om temperaturen sjunker väldigt lågt (hur lågt?) eller det blåser och avkyler den vägen. Var det rätt så?

Det låter väldigt dumt om dom inte ska täcka en klippt häst! :mad: Jag skulle int evilja ha min klippta häst utan täcke. P.g.a många olika saker bl.a vädret, kan bli sjuka. mm. :(

Bra inlägg (båda två), mackan!

I allmänhet har ju också tävlingshästar en högt ställd foderstat med mycket energi vilket också främjar värmekapaciteten, eller hur man skall uttrycka det. Jag har också läst studien från Strömsholm och den är tankeväckande.

Hm. Okej.
Jag har min häst klippt så som jag beskrev, täckar henne med ett fleecetäcke + regntäcke ovanpå när vi har ridit sent och hon ska vara ute på natten, enbart fleece eller inget täcke om hon ska vara inne.
Sen har hon ett regntäcke på om det är pissväder med mkt regn eller blötsnö.
Hon går fortfarande på rikligt bete så det antar jag kan jämföras med fritt på grovfoder. Hon får också kraftfoder en gång per dag och hon har jättefint hull - nästan lite mot det småmulliga hållet ;)

Nu är det så att hon har gått och blivit lite hostig, hostar då och då lite "harkel" sådär, kan det ha att göra med att hon går täckeslös? :(
Har ju alltid haft henne på detta sättet förut, då har hon inte hostat ngt utan tvärt om varit friskare än hon brukar vara när hon har all päls kvar.

Den erfarenhet jag har är att om man endast klipper spårklippning, då behöver inte hästen täcke. Dvs om den bara är klippt på halsen och under magen.

Helklipper man så anser jag man ska ha hästen täckt. Såvida det inte råkar vara strålande solsken och minst +15 under hela hästens utevistelse. Men sådana kalasförhållanden är det ju mkt sällan vintertid när man klipper av hästens vinterpäls.

de beror väldigt mycket på hästen, o de kan skiffta ordentligt. min häst tex som är lite fullblodmodell klipptes på halsen o bogen förra vinterno hade lätte kunnat gå utan täcke, inte minsta antydan till att vara frusen medans kompisens häst som till en början klipptes på halsen o bogen nästan frös ihjäl utan täcke. o se på alla ridskoleponnyer som får gå klippta utan täcke, vissa klarar det jättebra. men de beror nog oxå på hur mycket o var man klipper. o en häst som är klippt o går utan täcke klarar kylan bättre än en likadant klippt häst som gått med täcke som man sen tar av.. men jag tycker nog att om man inte klipper så stor del av hästen kan den klara sej utan täcke så länge de inte är blött eller blåser. annars, på me täcke

Liknande trådar

Hästvård Hej detta med klippt häst är något jag inte har haft med att göra innan, jag har enbart haft ulliga små håriga ponnysar som har fått...
Svar
16
· Visningar
1 115
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 105
Senast: Korven
·
M
Utrustning Var ute efter ett halvhals innetäcke, typ 250-300g. Men det enda som jag kan hitta är ju hela 550g!!! "jumbo" eller nåt. Alltså, jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 216
Senast: -moa-
·
Hästvård Hur känsliga är KF hästar mot väder och vind? Hur gör ni vid den här årstiden? Jag har varit väldigt noga med att täcka och hålla...
Svar
4
· Visningar
863
Senast: lakrits
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama