Angående Jodopax

linafina

Trådstartare
Skulle man kunna tvätta hästen i jodopax utan att spola av det? Minns att vi tvättat med jodopax nån gång men jag tror vi spolade av efteråt. Är dock inte helt säker.

Tacksam för svar!

Sv: Angående Jodopax

Ett litet inlägg om jodopax... Har utav veterinären som står i vårt stall fått höra att man inte använde jodopax längre då man kommit fram till att det är cancerframkallande.. På kliniken där hon jobbar får de inte använda jodopax längre.

Okej, jag har aldrig använt jodopaxomslag och jag tvättar min hästs sår med andra grejor. :angel: :) Men jag har sett på flera stall att dom brukar kunna ha som jodopaxomslag...

Vad ÄR jodopax egentligen? Det luktar ju inte så hälsosamt om man nu får säga så... :angel: :o

Jag använder inte heller jodopax, har fått lära mig att man absolut inte ska ha det på öppna sår, eftersom det försämrar läkningen.

man ska inte ha jodopax på sår somska sys. inte riktigt säker på varför men har något o göra med att de blir svårare för kanterna o läka ihop.

Använder jodopax som sista lösning om jag måste desificera något sår ordentligt, men har fått lära mig av veterinären att det INTE är bra på sår.

Använder helst vatten i mängd (spolar eller torkar med rikligt med vatten) och en bra salva (Juvanesta t ex) på.

Har också hört en massa om jodopax nuförtiden men vi använde det flitigt på travet och därför har det bara hängt med.

Ingen som kan svara på om man kan tvätta hästen med det utan att skölja av?

Finns det något annat man kan tvätta hästen med som inte behöver sköljas av förutom linimentschampo då?

Jodopax lär väl vara en lösning av grundämnet jod. Jag TROR att jod är ett radioaktivt grundämne, fast jättesvag får man förmoda. Hursomhelst behöver vi jod för att må bra, därför är jod tex tillsatt i salt, men för mycket lär väl inte vara bra...
Men fråga mig inte huruvida man ska eller inte ska använda det på sår osv. Har alltid använt det på mig själv och det har funkat bra som bakteriedödande.
Eftersom man väl använder jodopaxomslag för att dra ur svullnader osv så är det säkert uttorkande precis som sprit. Och därför kanske det gör det svårare för ett sår att läka...

Min förra pålle fick en sparkskada i låret, det blev som en ficka ca 1,5 cm djupt. Jag tvättade bort det värsta m vatten, sprutade sen in jodopax med en spruta en gång per dag (köpte sån lösning som man har till människor) å kladdade sen dit en massa helosansalva. Såret läkte jättefint innifrån. Jodopax är ju frätande så såret kan inte läkas utifrån. Man vill ju inte ha ngn sårskorpa på ett "ficksår". Men när såret blivit ytligt- fickan var läkt, så tvättade jag bara med vatten å tvål å smörjde. Allt läkte på ca 1 vecka från sparken.

Min häst fick exemliknande utslag på insidan av låren en vår och tydligen berodde det på bakterier i huden (smuts). Fick råd av vet att tvätta och sen ha på jodopax och låta det vara kvar. Funkade bra och exemen försvann.

peter_lundin skrev:
Det är inte den den radioaktiva jodisotopen man använder i jodopax!

Men det är ju bakteriedödande och jag är i akut behöv att tvätta min häst i något lämpligt som inte behöver sköljas ur då vi bara har kallvatten i stallet. Men kan jag värma upp en spann med ljummet vatten med jodopax i och tvätta honom och sen skrapa av vore det himla bra.

Kan jag det?

Smulan75 skrev:
Min häst fick exemliknande utslag på insidan av låren en vår och tydligen berodde det på bakterier i huden (smuts). Fick råd av vet att tvätta och sen ha på jodopax och låta det vara kvar. Funkade bra och exemen försvann.

Min vet sa att min lillhingst hade svamp i pälsen och hon skrev ut Ivomerol som inte fungerade. Jag tror det är bakterier eller något och tänkte i allfall prova med något bakteriedödande för att se om det hjälper.

man behöver inte tvätta bort jodopax från såret. det håller bakterierna i schack och funkar som sagt lite som sprit.
har alltid använt det och kommer nog förmodligen fortsätta med det.. jodopax används ju oxå när man ska förbereda någon inför operation. man tvättar då stället med outspädd jod.
(hoppas att alla vet att man ska spä ut det?)

tvätta på du bara! ;)

Prova med Vircon då istället. Det har jag användt på ett svampangrepp för ett par år sedan. Denna hästen hade det på benen så jag sprutade med en "blomspruta" var annan dag och det var borta på två veckor. Har även en bekant som behandlade barnens munsår med det och med samma goda resultat.

Kan tillägga att Vircon även tar fågelinfluensavirus. På min mans jobb hittades en död fågel i en bil från Turkiet. När myndigheterna kom ut och hämtade fågeln sanerade man med Vircon.

Ja det stämmer att jodopaxen är cancerframkallande, det är joden som är cancerframkallande, det har varit känt väldigt väldigt länge. På senare år har många veterinärer slutat att använda det av den anledningen, men det är mer för att de som ofta jobbar med sårvård inte ska komma i kontakt med ämnet för ofta. Hästen och du som ägare tar ingen skada av det vid normal användning, se bara till att det är utspätt och kladda så lite som möjligt med det.

/Kemisten

Helm skrev:
Ja det stämmer att jodopaxen är cancerframkallande, det är joden som är cancerframkallande, det har varit känt väldigt väldigt länge.

/Kemisten
Tycker detta är intressant. Var kan man hitta att det är canserframkallande? När jag läste om det här innan började jag leta men hittade inget. Inget hos Arbetsmiljöverket där man istället rekommenderade det som rengöringsmedel i vissa fall (från 2004). Inget heller hos apoteket som säljer det.

Masse skrev:
Tycker detta är intressant. Var kan man hitta att det är canserframkallande? När jag läste om det här innan började jag leta men hittade inget. Inget hos Arbetsmiljöverket där man istället rekommenderade det som rengöringsmedel i vissa fall (från 2004). Inget heller hos apoteket som säljer det.

Gränsvärdet för jod ligger på 0,1 ppm eller 1 mg/m3 enligt de hygieniska gränsvärden som gäller för luftföroreningar se sid. 33 http://www.av.se/dokument/afs/afs2005_17.pdf

Jag ändrar mitt uttalande om att jod är cancerframkallande (är nämligen osäker på det), däremot är organiska föreningar innehållande jod t.ex. metyljodid det. Man kan däremot säga att jod i stora mängder är ohälsosamt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 885
Senast: Krålus
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Ponylove
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka