Angående halm

B

beforeandafter

Jag har lite frågor om halm som jag skulle behöva få svar på.

Om man då jämför 1 kg hö kontra 1 kg halm

* Räknas halmen som grovfoder precis som höet?
* ger det länge, samma el. kortare tuggtid?
* Ger det somma mätnadskänsla som höet?

Sv: Angående halm

Ja halm är också ett grovfoder.
Tuggtiden trooor jag är densamma.
Lämnar över den (och den sista) frågan till nån som kan bättre...

Passar på att fråga: Vad påverkar tuggtiden? Av fodrets egenskaper menar jag, inte hästens aptit.;) Ts, strånas grovlek??

Jag har lite frågor om halm som jag skulle behöva få svar på.

Om man då jämför 1 kg hö kontra 1 kg halm

* Räknas halmen som grovfoder precis som höet?
* ger det länge, samma el. kortare tuggtid?
* Ger det somma mätnadskänsla som höet?

Halm är ett kraftigt underskattat grovfoder, lång tuggtid samt ger sysselsättning/mättnadskännsla mm.

FPL

Fast de äter hö och halm på lite olika vis, min i alla fall.

Höet bara matar de in medans de pillar mer i halmen och väljer ut det smaskigaste.

Senast ändrad:

Fast de äter hö och halm på lite olika vis, min i alla fall.

Höet bara matar de in medans de pillar mer i halmen och sorterar samt väljer ut.

Kanske beror på smakligheten... :angel:
Havrehalm kan gå åt ganska fort... ;) Medan ett hö som är "mörkt" och har grova korta strån kan vara mindre lockande.

Det man bör tänka på när man fodrar med halm, är att halmen inte innehåller några proteiner, så det är lätt att få ett protein underskott.

Det man bör tänka på när man fodrar med halm, är att halmen inte innehåller några proteiner, så det är lätt att få ett protein underskott.

Ja detta är viktigt att tänka på, jag håller med!

Vi ger rätt mycket halm ute i hagen och jag måste alltid tillsätta extra protein :)

Jag ger både hösilage och halm för att vår häst vill ha att tugga på men om man bara ger hösilage blir han så fet. Jag tycker det är super, han slukar det inte så snabbt som höt utan står och pillar och har att göra längre. Smakligheten verkar variera rejält för viss halm lämnar han och viss äter han allt på. Vad jag förstår är det mindre energi i halm men ger samma mättnad. Dessutom är det bra att det går att hålla dem sysselsatta

Knapplån!

Hur mycket energi kan man säga att halm innehåller? Generellt alltså! Har sett uppgifter här på forumet om 5 MJ medan någon i stallet sa runt 2-3.

Knapplån!

Hur mycket energi kan man säga att halm innehåller? Generellt alltså! Har sett uppgifter här på forumet om 5 MJ medan någon i stallet sa runt 2-3.

Det kan säkert variera precis som i allt annat foder. Allt hö innehåller ju inte heller samma mängd energi. :)

Generellt kan man nog säga 5 MJ. Det är antagligen ett sånt där standardvärde man sätter. Men det kan ju variera lite upp eller ner :)

Ok! Har nämligen räknat med 5 när jag räknat lite på foderstaten (och 0 vad gäller protein). Har förstått att man inte ska underskatta halmen trots att det självklart kan variera en del...

själv ger jag fri tillgång på hö... och hästarna har aldrig varit så slimmade som de är nu:confused:

valacken som behöver gå upp i vikt :devil: gud vad sur man blir

9,5 i energi, dock bara 51 i protein, därav ca 2,5 kg lusern och då blir det en kvot på över 7 iaf så nej det tror jag inte

Hm vad jobbigt... :crazy: Jag måste erkänna att jag inte är nån expert på foder, så jag har tyvärr inga bättre råd att ge. (starta egen tråd?)
Bra att du har analys iaf! :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
728
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 059
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka