Angående formtal...

J

Jezzy_flyer

Hej!
Jag är väldigt nyfiken och intresserad av formtal, men nu har jag stött på ett problem i min "forskning." Jag hoppas att ni kan svara på det.

Vi tar Aramus som exempel. Han har ju formtal 97. Om någon annan häst skulle löpa betydligt bättre än honom, under samma förhållanden och slå honom med tre längder på 1600 m (vet att han är sprinter, men ändå). Aramus skulle löpt som vanligt. lika bra o.s.v, men den andra hästen var mycket bättre. Skulle den då få 100 i formtal, och vad händer om den blir ännu bättre? Den kan ju inte få högre än 100.

Väldigt tacksam för svar..

/Jezzy

Sv: Angående formtal...

Jezzy_flyer skrev:
Hej!
Jag är väldigt nyfiken och intresserad av formtal, men nu har jag stött på ett problem i min "forskning." Jag hoppas att ni kan svara på det.

Vi tar Aramus som exempel. Han har ju formtal 97. Om någon annan häst skulle löpa betydligt bättre än honom, under samma förhållanden och slå honom med tre längder på 1600 m (vet att han är sprinter, men ändå). Aramus skulle löpt som vanligt. lika bra o.s.v, men den andra hästen var mycket bättre. Skulle den då få 100 i formtal, och vad händer om den blir ännu bättre? Den kan ju inte få högre än 100.

Väldigt tacksam för svar..

/Jezzy

Formtalet kommer att anpassas inte bara efter Aramus, utan även övriga, inte minst kan dessa inklusive Aramus, sänkas. Jag har aldrig brytt mig om detaljerna tyvärr… Annika kan sånt här bättre än mig.

Okej, funderade också på om han skulle sänkas isåfall..

Jezzy_flyer skrev:
Okej, funderade också på om han skulle sänkas isåfall..

Tänk på att handikaptalet har med loppets utformning att göra, står den andra hästen bättre till viktmässigt tex? Men skulle Aramus bli markant slagen skulle han helt klart sänkas...

Joo.. det skulle han väl..
Men om hästen har 100 och blir bättre, så kan den inte få högre? Eller hur? Då ligger den väl bara kvar på max?

Jezzy_flyer skrev:
Joo.. det skulle han väl..
Men om hästen har 100 och blir bättre, så kan den inte få högre? Eller hur? Då ligger den väl bara kvar på max?

En häst kan ha över 100 men det har aldrig hänt i Sverige vad jag vet. Det mesta en häst har haft är 100 och det är Itsabrahama i slutet på 1980-talet.

Skulle en häst få över 100 motsvarar det ungefär 122 i internationell handicap vilket är världselit.

erik_royal skrev:
En häst kan ha över 100 men det har aldrig hänt i Sverige vad jag vet. Det mesta en häst har haft är 100 och det är Itsabrahama i slutet på 1980-talet.

Skulle en häst få över 100 motsvarar det ungefär 122 i internationell handicap vilket är världselit.

Jaha.. jag trodde att det var så att vi i Skandinavien hade en skala mellan 30 och 100. Och att man internationellhandicap hade mellan 50 - 130(?) Eller vad det är. Men man alltså ge en häst i Sverige ett formtal på 110? Även om det kanske inte är så troligt, så är det möjligt?

Ja en skandinavisk häst kan ha 110 men det motsvarar ungefär 145-150 i internationell formtal men det har aldrig hänt.

alltså:

en häst kan i skandinavien ha över hur högt formtal som helst men de högsta ligger på ca 95.

en internationell häst kan också ligga på hur högt formtal som helst men ligger har sällan legat över 130.

Hurricane Run är i nuläget världens högst rankade häst i världen med formtal 130 vilket motsvarar 106 i skandinavisk form.

I det perspektivet kan man förstå hur bra itsabrahma var som hade 100 i skan. vilket motsvarar 120 i internationell.

Aha... så det finnas ingen riktigt gräns...
Tack så jätte mycket för informtationen! :D

Ninniw skrev:
Formtalet kommer att anpassas inte bara efter Aramus, utan även övriga, inte minst kan dessa inklusive Aramus, sänkas. Jag har aldrig brytt mig om detaljerna tyvärr… Annika kan sånt här bättre än mig.

Har för mig att Pam Cordrey sagt att hon ofta(st) utgår från hästen som kommer 2:a i loppet. Men det är ju en helhetsbedömning.

Ang internationell hcp så brukar väl den internationella skalan kallas (nought to oneforty) 0-140. D v s att max hcp är 140.
Eller?

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 988
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 025
Senast: EmmaW
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 691
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka