Angående foderhäst

Tyvärr är det ju sånt som kan hända oavsett om man äger eller lånar en häst.

Jag skulle nog säga att isåfall får ägaren bestämma vad som ska göras med hästen men vill ägaren att hästen inte ska tas bort så får nog ägaren ta tillbaka hästen. vad står det om uppsägningstid osv i kontraktet?

Ja visst är det så, men då bestämmer ju jag..

Det är en månads uppsägningstid enligt kontraktet

Men har jag fattar det här rätt?
- Det står i ert kontrakt att ägaren ska ha hästen veterinärvårdsförsäkrad. Står det något mer kring omfattning eller liknande?

Ja precis. Nej det står bara att självrisken är 2500.

- Du har betalat försäkringspremien till ägaren hela tiden?

Har bara haft hästen en månad

- Hästen fick kolik och du har nu lagt ut pengar på veterinärvård som av någon anledning till ersätts av försäkringen?

Ja precis. Och jag vill ha tag i fb och få veta varför..
 
Hittade detta i fb allmänna villkor

"För sålt eller på annat sätt avyttrat djur upphör försäkringen att
gälla i och med att djuret övergår i annans ägo. Även för djur
som, utan ***** medgivande, annat än
tillfälligtvis hyrts eller lånats ut, upphör försäkringen att gälla i
och med att djuret övergår i annans besittning."

Jag tror att folk feltolkat meningen med detta här i tråden.

Det styrks ju även av flera att det inte är några konstigheter alls som FV . Tror det står som klausul för att givetvis om x ägare står på försäkringen och nån annan kommer in och vill ha nyttjande av försäkringen så funkar det självfallet inte utan att fullmakt/delgivande finns osv .

Tror mycket utifrån TS läge med försäkring och ägaren handlar om missförstånd/dålig koll på försäkringsvillkoren allmänt etc ?

Jag tycker hela grejen med ”klausulen” i allmänna villkoren osv är intressant . Jag ska gärna fråga mitt eminenta försäkringsombud (helt fantastisk och haft henne i 14 år till både häst och katter och kan redovisa här sen vad svaret är ?
 
@MiniLi
Mitt svar blev konstigt ser jag, skriver från mobilen. Klistrar in det istället.

Men har jag fattar det här rätt?
- Det står i ert kontrakt att ägaren ska ha hästen veterinärvårdsförsäkrad. Står det något mer kring omfattning eller liknande?

Ja precis. Nej det står bara att självrisken är 2500.

- Du har betalat försäkringspremien till ägaren hela tiden?

Har bara haft hästen en månad

- Hästen fick kolik och du har nu lagt ut pengar på veterinärvård som av någon anledning till ersätts av försäkringen?

Ja precis. Och jag vill ha tag i fb och få veta varför..


@mackan Ja gärna
 
@mackan vad har du för försäkringsbolag?

Jag har Folksam sen decennier . Ska gärna kolla med dem som sagt utifrån ev ”förvirring” . Jag tror många dragit för stora växlingar i tolkning som sagt utifrån min tidigare reflektion . Men ja - jag kan gärna kolla som sagt .
 
Senast ändrad:
Jag har Folksam sen decennier . Ska gärna kolla med dem som sagt utifrån ev ”förvirring” . Jag tror många dragit för stora växlingar i tolkning som sagt utifrån min tidigare reflektion . Men ja - jag kan gärna kolla som sagt .

Ok jag har Agria för mina och där var det tydligt men @Rifer och jag har bytt häst och hennes har Sveland och där var det inte riktigt lika tydligt? Avyttra är nyckelordet men jag tror det menas försäljning eller ge bort som gåva. RIFER äger ju fortfarande hästen jag har så någon avyttring är det ju inte tal om.
 
Ok jag har Agria för mina och där var det tydligt men @Rifer och jag har bytt häst och hennes har Sveland och där var det inte riktigt lika tydligt? Avyttra är nyckelordet men jag tror det menas försäljning eller ge bort som gåva. RIFER äger ju fortfarande hästen jag har så någon avyttring är det ju inte tal om.

Ja som sagt tror jag inte man behöver få panik utifrån det .
 
Det som är än värre i det hela är att ägaren inte svarar när jag ringer och inte heller på sms. Vad ska man tro?

Ringde fb igen och frågade om det inte kunde vara en miss någonstans eller missförstånd, men nej, ägaren har inte ens kontaktat fb!!

Och här går jag och inte vet vad jag ska göra med en stackars halt häst :(
 
Det som är än värre i det hela är att ägaren inte svarar när jag ringer och inte heller på sms. Vad ska man tro?

Ringde fb igen och frågade om det inte kunde vara en miss någonstans eller missförstånd, men nej, ägaren har inte ens kontaktat fb!!

Och här går jag och inte vet vad jag ska göra med en stackars halt häst :(
Det låter osannolikt att FB med säkerhet kan veta om någon ringt, möjligen kan de veta att de inte antecknat något om det.
 
Det som är än värre i det hela är att ägaren inte svarar när jag ringer och inte heller på sms. Vad ska man tro?

Ringde fb igen och frågade om det inte kunde vara en miss någonstans eller missförstånd, men nej, ägaren har inte ens kontaktat fb!!

Och här går jag och inte vet vad jag ska göra med en stackars halt häst :(
Som sagt, lämna tillbaka hästen.
 
Det låter osannolikt att FB med säkerhet kan veta om någon ringt, möjligen kan de veta att de inte antecknat något om det.

Hon syftade kanske på att ägaren inte ringt och talat om att hästen är hos en fodervärd och att det är ok för denne att använda försäkringen ?
 
Fick prata med handläggaren som har hand om hästens försäkring och hon sa att dom alltid antecknar när ägaren ringer.

Hur som helst så har ju ägaren ljugit eftersom hon påstod att hon ringt och gett dom mina uppgifter. Det är efter det sen som hon inte längre svarar mig.

Förstår inte vad ägaren tror ska hända, varför hon gör såhär
 
Det är tråkigt men det gäller och läst igenom det finstilta när det kommer till försäkringsbolagen.En vän till oss fick nyligen ta bort en häst , tyvärr täckte inte ett skit för staketskador.Suck!
 
Det finns ju alltid mindre framträdande villkor som ligger inne i något annat text-sammanhang. Tycker det är nyheter varje gång jag tar fram försäkringsbrev...
Kan säkert vara beroende på vilket bolag, vet att jag kan ha svårt med att läsa vissa avtal men djurförsäkringarna är för mig lätta att förstå:)
 
Kan säkert vara beroende på vilket bolag, vet att jag kan ha svårt med att läsa vissa avtal men djurförsäkringarna är för mig lätta att förstå:)

Jag har inga problem med läsförståelse. Alls.

Men det är ibland ologiskt placerade textmängder som man missar om man söker efter en viss förutsättning.
 
Jag har inga problem med läsförståelse. Alls.

Men det är ibland ologiskt placerade textmängder som man missar om man söker efter en viss förutsättning.
Det är nästan så man tror det är avsiktligt många gånger ;)

Ett tillägg, "finstilta" syftar på villkor som är svåra att se i ett kontrakt, för att det är skrivet med liten text men även andra sätt att "gömma" villkor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 072
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 619
Senast: MalanMjöl
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
12 454
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp