Angående foderhäst

Kan jag inte bara ange ägaren som betalare?
Hur ska fb ens veta att jag har varit inne med hästen och inte ägaren?
 
Hittade detta i fb allmänna villkor

"För sålt eller på annat sätt avyttrat djur upphör försäkringen att
gälla i och med att djuret övergår i annans ägo. Även för djur
som, utan ***** medgivande, annat än
tillfälligtvis hyrts eller lånats ut, upphör försäkringen att gälla i
och med att djuret övergår i annans besittning."
 
Hittade detta i fb allmänna villkor

"För sålt eller på annat sätt avyttrat djur upphör försäkringen att
gälla i och med att djuret övergår i annans ägo. Även för djur
som, utan ***** medgivande, annat än
tillfälligtvis hyrts eller lånats ut, upphör försäkringen att gälla i
och med att djuret övergår i annans besittning."
Heh. Det var många försäkringsbolag som hade den formuleringen eller nästan likadan i sina villkor. Folksam, Sveland, Moderna/Optimal är de jag hittar direkt när jag googlar. Är det så, så är det nog många fodervärdar (och foderhästägare!) som borde se över sitt försäkringsskydd.
 
Hittade detta i fb allmänna villkor

"För sålt eller på annat sätt avyttrat djur upphör försäkringen att
gälla i och med att djuret övergår i annans ägo. Även för djur
som, utan ***** medgivande, annat än
tillfälligtvis hyrts eller lånats ut, upphör försäkringen att gälla i
och med att djuret övergår i annans besittning."


I detta läget hade jag haft mer fokus på mitt avtal med hästägaren som där tagit på sig ansvar att hålla hästen försäkrad.
Kan ägaren inte lösa försäkringsfrågan hade jag begärt tillbaka det jag lagt ut på försäkringskostnader och återlämnat hästen till ägaren på grund av denna inte levt upp till sin del av avtalet.
 
Jag hade foderhäst ett tag där villkoren var att ägaren skulle ha den försäkrad och jag betala för veterinärvård om hästen blev sjuk hemma hos mig.
Det enda som behövdes när hästen således blev sjuk och jag ville utnyttja regleringen/försäkringen var att vi hade en fullmakt som skickades in samtidigt som regleringen (dock kopia). Fungerade utan problem. Vi hade inte innan meddelat deras försäkringsbolag men vid foderöverlåtandet skrivit på fullmakten så jag hade den om något hände. Agria.
 
På Agrias villkor står det

Försäkringen gäller för försäkringstagaren och annan person
som har hästen i sin vård, till exempel fodervärd.

Annars blir det ju problem för dom som tex har hästar på helinackordering där ägaren inte hälsar på så så ofta.
 
Nu har jag pratat med fb. Dom får ju inte ge ut så mycket info när det inte är min försäkring. Men dom sa att det inte är några problem att hästen är hos mig, det påverkar inte försäkringen. Och att hästen är försäkrad men får ju inte ge ut information om vad för försäkring osv.
Så frågan är vad ägaren sysslar med.
Väntar på att hon ska ringa
 
Heh. Det var många försäkringsbolag som hade den formuleringen eller nästan likadan i sina villkor. Folksam, Sveland, Moderna/Optimal är de jag hittar direkt när jag googlar. Är det så, så är det nog många fodervärdar (och foderhästägare!) som borde se över sitt försäkringsskydd.

Folksam har ju den formuleringen, men det var inget snack när min fodervärd nyttjade försäkringen.
Jag pratade med Folksam och godkände att hon fick skicka in underlag och sedan skickade hon in kvitto på sina kostnader.
 
Jaha nu har jag pratat med ägaren.
Försäkringen är "fixad" och hon har lämnat mina uppgifter så att jag kan ta del av all information. Men fb står fortfarande inte för koliken hästen hade hos mig.

Jag ska ringa fb det första jag gör imorgon, ska bli spännande att höra vad dom säger.
 
Jaha nu har jag pratat med ägaren.
Försäkringen är "fixad" och hon har lämnat mina uppgifter så att jag kan ta del av all information. Men fb står fortfarande inte för koliken hästen hade hos mig.

Jag ska ringa fb det första jag gör imorgon, ska bli spännande att höra vad dom säger.

Tycker ägaren borde stå för kostnaden som nu inte täcks pga att denne är den som missat att informera FB .
 
Nästa problem är att hästen är halt och ska utredas.

Vad händer om man upptäcker en skada som gör den obrukbar?

Skulle aldrig ha lånat hästen, men det är ju lätt att säga nu
 
Nästa problem är att hästen är halt och ska utredas.

Vad händer om man upptäcker en skada som gör den obrukbar?

Skulle aldrig ha lånat hästen, men det är ju lätt att säga nu
Vad står det i kontraktet? Står du även för livdelen i försäkringen eller står du enbart för veterinärvårdsdelen? Står du även för livdelen och hästen skulle dömas ut så får ju ägaren pengarna. Lider verkligen med dig. Jättejobbig situation verkligen. Jag håller tummarna för att det är enkelt åtgärdat och att hästen snart är bra igen.
 
Nästa problem är att hästen är halt och ska utredas.

Vad händer om man upptäcker en skada som gör den obrukbar?

Skulle aldrig ha lånat hästen, men det är ju lätt att säga nu

Tyvärr är det ju sånt som kan hända oavsett om man äger eller lånar en häst.

Jag skulle nog säga att isåfall får ägaren bestämma vad som ska göras med hästen men vill ägaren att hästen inte ska tas bort så får nog ägaren ta tillbaka hästen. vad står det om uppsägningstid osv i kontraktet?
 
Hittade detta i fb allmänna villkor

"För sålt eller på annat sätt avyttrat djur upphör försäkringen att
gälla i och med att djuret övergår i annans ägo. Även för djur
som, utan ***** medgivande, annat än
tillfälligtvis hyrts eller lånats ut, upphör försäkringen att gälla i
och med att djuret övergår i annans besittning."


Heh. Det var många försäkringsbolag som hade den formuleringen eller nästan likadan i sina villkor. Folksam, Sveland, Moderna/Optimal är de jag hittar direkt när jag googlar. Är det så, så är det nog många fodervärdar (och foderhästägare!) som borde se över sitt försäkringsskydd.


@Rifer :eek::eek:
 
Jaha nu har jag pratat med ägaren.
Försäkringen är "fixad" och hon har lämnat mina uppgifter så att jag kan ta del av all information. Men fb står fortfarande inte för koliken hästen hade hos mig.

Jag ska ringa fb det första jag gör imorgon, ska bli spännande att höra vad dom säger.

Nästa problem är att hästen är halt och ska utredas.

Vad händer om man upptäcker en skada som gör den obrukbar?

Skulle aldrig ha lånat hästen, men det är ju lätt att säga nu
Ja, det känns ju viktigt att reda ut varför försäkringen inte täcker. Det låter ju konstigt. Min spontana tanke är att ägaren gjort ngt konstigt antingen gällande betalningar eller valt en begränsad försäkringsform.

Men har jag fattar det här rätt?
- Det står i ert kontrakt att ägaren ska ha hästen veterinärvårdsförsäkrad. Står det något mer kring omfattning eller liknande?
- Du har betalat försäkringspremien till ägaren hela tiden?
- Hästen fick kolik och du har nu lagt ut pengar på veterinärvård som av någon anledning till ersätts av försäkringen?

Isf hade jag nog krävt att ägaren hade ersatt mig för mina utlägg motsvarande det jag hade kunnat förvänta mig att få ut från försäkringen. Dvs minus självrisk.
Sen hade jag lämnat tillbaka hästen och låtit ägaren sköta hältutredningen. Jag hade hävdat att ägaren brustit i sitt åtagande genom att inte ha hästen ordentligt försäkrad och därmed ansett mig haft rätt att bryta kontraktet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 072
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 619
Senast: MalanMjöl
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
12 454
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp