Angående bildstölder - rättsfall

C

cissiny

Bilder är ju copyrightskyddade, nu hittade jag information på BLF:s hemsida (länk) om det första bildåtalet i Sverige angående bildstöld på internet. Klicka på lag för foto & video i vänsterspalten, välj sedan "Böter för bildstöld på internet".

Det framgår tydligt att det är straffbart att:
1. scanna in och lägga ut bilder som någon annan tagit
2. lägga ut bilder som man hittat på internet (även om man inte tagit dem direkt från fotografen)
3. "hotlinking" dvs "låna" bilden från en annan sida (så som för övrigt görs i inlägg här - har ingen synpunkt på det, vill bara förmedla infon).

Detta gäller även om man handlar "i god tro".

Ville mest bara upplysa folk här - det är bra att veta hur det ligger till. (Den som dömdes hade för övrigt Silbersky som advokat men förlorade alltså målet).

Mvh Cissi
 
Sv: Angående bildstölder - rättsfall

Så underbart! :banana: Fast frågan är ju hur man ska gå tillväga om man upptäcker att sina bilder blivit stulna. Det har redan hänt mig ett par gånger och har svårt att veta hur mycket man kan kräva egentligen.

Sist så upptäckte jag till min förfäran att en nystartad stor kommersiell islandshästsida hade stulit flera av mina bilder och använt för att dekorera hela sin hemsida. :eek: :crazy: De fick ett ARGT men mycket formellt och korrekt skrivet mail där jag förklarade att det de gjort var olagligt och krävde ersättning för att de använder mina bilder, eller att de tog bort bilderna omedelbart. Naturligtvis tog de bort bilderna och brydde sig inte ens om att svara med en ursäkt. :smirk: Nu använder de någon annans bilder - jag förmodar att de frågat innan, annars måste de vara osedvanligt korkade. Det enda jag fick ut av det var en massa aggression, men man måste ju hålla på principerna. :(

/Erica
 
Sv: Angående bildstölder - rättsfall

Jo, jag sitter också med ett par sådana "fall"... Just vad det gäller kommersiella sidor så borde man ta betalt, inklusive 100 % påslag för utelämnad fotograf. Har dock lite svårt för det... Men man borde. Skadan är ju så att säga redan skedd när bilderna är utlagda, tar dom bara bort bilderna utan att behöva betala så leder det ju i förlängningen till att folk hej vilt kan lägga ut bilder, om det enda de riskerar är att få ta bort bilderna, om man ens upptäcker det...

Hur är det, jobbar du också som fotograf? :)

Mvh Cissi
 
Sv: Angående bildstölder - rättsfall

Nej, jag jobbar inte som fotograf, jag har det mest bara som hobby, inklusive allt annat jobb jag gör gratis. ;) Jag håller på att spara ihop till en bättre kamera (digital systemkamera) och så småningom kanske det blir en del riktiga fotojobb. :)

Pinsamt nog är det inte ens mina bästa bilder som blivit stulna, det blir ju nästan lite omvänd marknadsföring. :o

/Erica
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp